Lykkeridderne i autobranchen
Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 14:04

Her tænker jeg så ikke på den lille autokrejler henne på hjørnet, men de
lidt større spillere.

Spillere som Königsegg og nu Spyker.

I mine øjne og i det jeg hele tiden har hævdet, er det eneste de er ude
efter ved Saab, er de herlige støttekroner/støttelån som EU disker op med.

Nu understøttes jeg også af det fra anden side:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\17\366538§ionid=bilmotor

Derudover har Saab det problem, at de har solgt ud af aktiverne. Aktiver der
skulle bruges som sikkerhedsstillelse for lånet fra EIB.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\18\366614§ionid=BilMotor

Jeg er mere og mere bange for at det er sayonara (uden gensyn) for Saab.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 14:53

Frank Leegaard wrote:
> [...]
>
> Jeg er mere og mere bange for at det er sayonara (uden gensyn) for

Tror Saabs bedste chance for "overlevelse" på kort og lang sigt, er at tage
en konkurs og lade investorer købe konkursboet, med alt hvad det indebærer.

http://www.automotorsport.se/news/19934/gm-chef-spyker-är-enda-köparen-till-saab/

Fra flere sider tales der om en svensk investor der lurer i kulissen.

Tror en sådan konstruktion er den mest holdbare i længden.

Det er jo meget godt med et EIB lån, men pengene skal jo betales tilbage.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 20:38

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Tror Saabs bedste chance for "overlevelse" på kort og lang sigt, er at
> tage en konkurs og lade investorer købe konkursboet, med alt hvad det
> indebærer.

Der kan ikke blive tale om en konkurs, eftersom Saab er gældfri i
øjeblikket!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 20:47

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Der kan ikke blive tale om en konkurs, eftersom Saab er gældfri i
> øjeblikket!

Det ene sted siger du det koster GM et tocifret mia beløb at lukke Saab, det
næste at de er totalt gældfrie.

Det giver ingen mening det du siger.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 21:43

> Det giver ingen mening det du siger.

Henrik tager nok blot forskud på glæderne - at gælden nedskrives ifm. en
given overtagelse af et andet firma. Saab skylder 10.5 mia kr væk:
www.business.dk/transport/kommende-ejer-saab-skal-vaere-nyskabende
"Med Saab-varemærket og produktionsanlægget i Trollhätten uden for Göteborg
i Sverige følger en gæld på 10,5 milliarder kr. og 3.400 ansatte. Ifølge
svenske medier vil Saab sandsynligvis få nedskrevet sin gæld med hele 75
pct..."

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 21:49

Mogens (K) wrote:
> [...]
> Göteborg i Sverige følger en gæld på 10,5 milliarder kr. og 3.400
> ansatte. Ifølge svenske medier vil Saab sandsynligvis få nedskrevet

Der er mange aspekter i et sådan salg. Mange flere end du og jeg og Henrik
på nogen må ville kunne gennemskue.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:40

> Det ene sted siger du det koster GM et tocifret mia beløb at lukke Saab,
> det næste at de er totalt gældfrie.
>
> Det giver ingen mening det du siger.

Det er to forskellige ting. På den ene side blev Saab's gæld nedskrevet med
de 75% i forbindelse med betalingsstandsningen - det var akkorden.

På den anden side er der en forventning om produktion af den nye Saab 9-5
(og Saab 9-4X), hvilket en del underleverandører allerede har gjort indkøb
og udvikling til. Disse vil, sammen med fagforeninger (fratrædelse m.v.)
stille krav om kompensation over for GM, hvis de vælger at nedlægge
virksomheden. Det er dét som vil koste GM det store beløb. De vil dog få
penge for maskiner, bygninger m.v., men det er et væsentligt lavere beløb.
Alt i alt har GM altså alt at vinde ved at sælge virksomheden (og disse
krav)...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:53

Henrik B. wrote:
> [...]
> det er et væsentligt lavere beløb. Alt i alt har GM altså alt at
> vinde ved at sælge virksomheden (og disse krav)...

Hvor ved du fra disse krav ikke er isoleret i Saab. Sådan er normale
selskabskonstruktioner. Det er netop derfor man opdeler i selskaber.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:01

> Hvor ved du fra disse krav ikke er isoleret i Saab. Sådan er normale
> selskabskonstruktioner. Det er netop derfor man opdeler i selskaber.

Det er skrevet i svensk presse...
En del af fordringerne henhører vel fra tidligere tider. Ligesom man hele
tiden har kørt på, med at få Saab 9-5 produktionen sat i gang. Det ses jo
også ved at man i denne uge har fået den EuroNCAP-testet (i øvrigt med et
fornemt resultat).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:13

Henrik B. wrote:
> [...]
> hele tiden har kørt på, med at få Saab 9-5 produktionen sat i gang.
> Det ses jo også ved at man i denne uge har fået den EuroNCAP-testet

Vent og se hvad udkommet bliver når juristerne har været ind over.

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-12-09 15:44

> Jeg er mere og mere bange for at det er sayonara (uden gensyn) for Saab.

Jvnf. TV2 News har GM valgt at afvikle SAAB.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 16:09

Martin [6000] wrote:

> Jvnf. TV2 News har GM valgt at afvikle SAAB.

Jeps ..

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\18\366691§ionid=BilMotor

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-09 18:25

> Jeps ..
> http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\18\366691§ionid=BilMotor

En helt klassisk situation, hvor man begrænser tabet ved at lukke lortet.
Det koster jo dagligt det vide ude af øjnene at drive butikken. Dælme skidt
IMO - måske man sku ta op på auktionen, der helt sikker kommer...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 18:32

Mogens (K) wrote:
> [...]
> lortet. Det koster jo dagligt det vide ude af øjnene at drive
> butikken. Dælme skidt IMO - måske man sku ta op på auktionen, der

Du kan helt sikkert få kørelejlighed med Henrik B...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 20:39

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> En helt klassisk situation, hvor man begrænser tabet ved at lukke lortet.
> Det koster jo dagligt det vide ude af øjnene at drive butikken. Dælme
> skidt IMO - måske man sku ta op på auktionen, der helt sikker kommer...

Begrænse tabet? Det vil koste GM et to-cifret milliardbeløb at afvikle
Saab....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-12-09 21:44

> Begrænse tabet? Det vil koste GM et to-cifret milliardbeløb at afvikle
> Saab....

De tjener ikke penge på firmaet i øjeblikket - de taber penge. Derfor
begrænser man tabet ved at afvikle selskabet ift. at køre videre, Henrik.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 22:03

Mogens (K) wrote:
> [...]
>
> De tjener ikke penge på firmaet i øjeblikket - de taber penge. Derfor
> begrænser man tabet ved at afvikle selskabet ift. at køre videre,

Derudover er der jo også en mængde aktiver som en bilfabrikant som GM nok
ville kunne bruge.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:41

> De tjener ikke penge på firmaet i øjeblikket - de taber penge. Derfor
> begrænser man tabet ved at afvikle selskabet ift. at køre videre, Henrik.

I know. Det er derfor ganske uforståeligt at man ikke ønsker et salg, som
vil fjerne underskud samt kommende fordringer...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:54

Henrik B. wrote:
> "Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> I know. Det er derfor ganske uforståeligt at man ikke ønsker et salg,
> som vil fjerne underskud samt kommende fordringer...

Der er mange flere kegler i det spil end vi umiddelbart øjner.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:02

> Der er mange flere kegler i det spil end vi umiddelbart øjner.

Jep. Og i øjeblikket er der en "kegle", som bliver bombarderet med mails fra
hele verden (Ed Whitacre).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:14

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jep. Og i øjeblikket er der en "kegle", som bliver bombarderet med
> mails fra hele verden (Ed Whitacre).

Ikke for noget. Jeg tror han er kold.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 20:38

> I mine øjne og i det jeg hele tiden har hævdet, er det eneste de er ude
> efter ved Saab, er de herlige støttekroner/støttelån som EU disker op med.

Ikke desto mindre har Spyker d.d. lavet et nyt bud til GM; hvor der ikke er
umiddelbart brug for EIB-lånet, så deet...

> Derudover har Saab det problem, at de har solgt ud af aktiverne. Aktiver
> der skulle bruges som sikkerhedsstillelse for lånet fra EIB.

Vrøvl! Hvad taler du om mand?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 20:45

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke desto mindre har Spyker d.d. lavet et nyt bud til GM; hvor der
> ikke er umiddelbart brug for EIB-lånet, så deet...

Ahr ... Vent og se. Den tror jeg ikke på før jeg ser den.

> Vrøvl! Hvad taler du om mand?

De gamle værktøjer og maskiner der nu er solgt for 1.4 Mia SEK.
til kinøjserne.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-09 22:43

> De gamle værktøjer og maskiner der nu er solgt for 1.4 Mia SEK.
> til kinøjserne.

Ja, gamle maskiner og værktøjer! Hvori består problemet?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-12-09 23:55

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, gamle maskiner og værktøjer! Hvori består problemet?

At et EIB lån kun kan ydes til solvente firmaer (dvs flere aktiver end
passiver)

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:06

> At et EIB lån kun kan ydes til solvente firmaer (dvs flere aktiver end
> passiver)

Og EIB har allerede godkendt lånet, såååeee....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:16

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og EIB har allerede godkendt lånet, såååeee....

Nej de har ej ....

Due dilligencen processen skal være tilendebragt inden.

De har helt sikkert givet tilsagn om lånet.

Men det er ikke det samme som godkendelse.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:23

> Nej de har ej ....

Jo, Saab er undersøgt og fundet solvent. Det som mangler er godkendelse af
en evt. købers forretningsplan...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:45

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, Saab er undersøgt og fundet solvent. Det som mangler er
> godkendelse af en evt. købers forretningsplan...

Den plan der fandt dem solvent, var før de solgte de gamle værktøjer.

Du forstår godt. Var de værktøjer aktiveret til mere end 1.4 Mia SEK holder
det jo ikke længere.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:26

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og EIB har allerede godkendt lånet, såååeee....

http://www.businessweek.com/lifestyle/content/dec2009/bw20091217_541043.htm

Selve Styker skal jo granskes også. Det er ikke sikker de er så rede til.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 00:34

> Selve Styker skal jo granskes også.

Nok mere deres fremlagte plan...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-12-09 00:45

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nok mere deres fremlagte plan...

Hvilket så også er dem ...

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-09 01:11

On 21 Dec., 00:13, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Vent og se hvad udkommet bliver når juristerne har været ind over.

Tjah måske, måske det bliver en anden interesseret i sidste ende...

--
http://www.saabklub.dk/