Hjælp til airport tilsluting
Fra : thohei

Dato : 18-12-09 12:10

Sidder her med en gammel iBook G4 som jeg vil have på nettet. Den kan
ikke se det trådløse netværk overhovedet. Og derfor kan set-up assist
ikke hjælpe. Lige ved siden af står en ældre iBook som har fuldt
udslag på AirPort-indexet.

Når jeg tager info på maskinen skriver den under AirPort-kort (som
iøvrigt er AirPort Extreme): Aktuelt trådløst netværk: trådløst
netværk, der ikke er tilgængeligt.

Er der et eller andet grundlæggende som kan gøre at den slet ikke kan
læse netværket?

Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-09 20:39

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> netværk, der ikke er tilgængeligt.
>
> Er der et eller andet grundlæggende som kan gøre at den slet ikke kan

Er det kun det pågældende netværk den ikke kan se, eller er det _alle_
trådløse netnærk den ikke kan se ?

Tag den under armen til den nærmeste med McDonalds .... kan set deres
gratis wifi netværk ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-09 04:14

thohei skrev:
> Sidder her med en gammel iBook G4 som jeg vil have på nettet. Den kan
> ikke se det trådløse netværk overhovedet. Og derfor kan set-up assist

Den har naturligvis et trådløst netkort?

Herudover mener jeg at de gamle netkort ikke understøtter WPA2, og hvis
din router ikke vil snakke andet end nyeste så er der ikke noget den kan
forbinde sig til.

Kan du evt klippeklistre indholdet af "Netværk/Airport" i "Om denne Mac
-> Flere oplysninger" for begge maskiner ind her?

Fra : thohei

Dato : 19-12-09 01:45

>Er det kun det pågældende netværk den ikke kan se, eller er det _alle_
>trådløse netnærk den ikke kan se ?

Det er alle netværk. Eller rettere var. Her til morgen kan de se
vores netværk, men kun med 'en streg' og med svingende stabilitet. Så
nu handler det åbenbart om, hvorfor den modtager så meget dårligere
end den der står lige ved siden af.

> Den har naturligvis et trådløst netkort?
De har begge Airport Extreme kort

> Kan du evt klippeklistre indholdet af "Netværk/Airport" i "Om denne Mac
> -> Flere oplysninger" for begge maskiner ind her?

Under netværk/airport kort står der nøjagtig det samme for begge
maskiner, nu hvor den dårlige altså også præcis har fået kontakt med
netværket:

Type trådløst kort:   AirPort Extreme
Område til trådløst kort:   Verdensomspændende
Firmwareversion til trådløst kort:   405.1 (3.90.34.0.p18)
Aktuelt trådløst netværk:   Anne & Thomas
Trådløs kanal:   11

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-09 11:19

thohei skrev:

> [...]
> vores netværk, men kun med 'en streg' og med svingende stabilitet. Så
> nu handler det åbenbart om, hvorfor den modtager så meget dårligere

Hvis Airport på den model ikke var standardudstyr, så er det jo noget
der skulle monteres, inklusiv antennen.

Mit umiddelbare bud er at antennen er faldet ud af stikket i kortet

Fra : thohei

Dato : 19-12-09 01:54

On Dec 19, 9:45 am, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Type trådløst kort: AirPort Extreme
> Område til trådløst kort: Verdensomspændende
> Firmwareversion til trådløst kort: 405.1 (3.90.34.0.p18)

Edit:
Den der virker er:
800 Mhz PowerPC G4
256 MB DDR SDRAM

Den er ikke virker er:
933 MHz PowerPC G4
640 MB DDR SDRAM

Begge kører 10.4.11

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-09 10:15

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Edit:
> Den der virker er:
> 800 Mhz PowerPC G4
> 256 MB DDR SDRAM
>
> Den er ikke virker er:
> 933 MHz PowerPC G4
> 640 MB DDR SDRAM
>
> Begge kører 10.4.11

Det lugter af en eller flere af følgende: Dårlig antenne, dårlig
forbindelse mellem airportkort og antenne, eller defekt kort ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 19-12-09 03:16

> Det lugter af en eller flere af følgende: Dårlig antenne, dårlig
> forbindelse mellem airportkort og antenne, eller defekt kort ...
>
> /thomas

Hvor er antennen på et AirPort-kort, eller sidder den et andet sted.
Og kan man gøre noget, hvis det er en dårlig forbindelse?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-09 11:34

> Hvor er antennen på et AirPort-kort, eller sidder den et andet sted.
> Og kan man gøre noget, hvis det er en dårlig forbindelse?

Ja, du kan prøve at pillet kortet ud, chekke at antenne forbindelsen
sidder rigtigt og samle det igen.

Se evt. her hvordan:

<http://www.ifixit.com/Guide/Repair/iBook-G4-14-Inch-933-MHz-1-33-GHz-Ai
rPort-Extreme-Card/176/2>

/thomas

Fra : N/A

Dato : 19-12-09 11:19

Fra : thohei

Dato : 19-12-09 09:15

> Ja, du kan prøve at pillet kortet ud, chekke at antenne forbindelsen
> [...]

Har nu byttet om på de to AirPort-kort.
Den maskine der ikke virkede før kan nu 'se' syv lokale netværk, men
har stadig kun to streger. Det virker da, men det går langsomt. Den
anden maskine der virkede før har nu kun en streg eller to. Hmmm, det
blev jeg vist ikke så meget klogere af. Nu har jeg altså to langsomme
og ustabile forbindelser i stedet for en god.

Multible fejl, eller hvad?

Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-09 18:51

> [...]
> blev jeg vist ikke så meget klogere af. Nu har jeg altså to langsomme
> og ustabile forbindelser i stedet for en god.

åbenbart ... det tyder på at både antenne og netkort er fejlbefæhtede i
den "dårlige" maskine.

/thomas