Frosne sprinklerdysser og slanger :(
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-09 05:38

En kammerat anbefalede mig i sommers at blande alm vand
i sprinklerenvæske, tænkte at man kunne spare lidt på sprinklerenvæsken.
Tænkte ikke yderligere over det, før nu hvor de ikke virker

Nu er det frosset til i slangerne og dyssen, tror jeg, har tømt beholderen
og hældt rent sprinklerenvæske i, sprøjtet på dysserne og slangerne,
men de er stadig tilfrosset.

Ud over i stor føntørrer i et par timer, eller finde en opvarmet kælder
under Føtex
( max 2 timer ) findes der et trick, så jeg kan få optøet slanger og dysser
igen ?

Mvh Kim

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 09:21

Kim wrote:
> [...]
> kælder under Føtex
> ( max 2 timer ) findes der et trick, så jeg kan få optøet slanger og

Muligvis i stedet for sprinklervæske at have puttet en smule isfjerner i
bunden af beholderen.

Dernæst at have ladet det trænge frem.

Sprøjtet det ud gennem systemet samt at have

--
- Frank

Fra : Henrik

Dato : 18-12-09 09:32

"Kim" skrev i en meddelelse
> En kammerat anbefalede mig i sommers at blande alm vand
> i sprinklerenvæske, tænkte at man kunne spare lidt på sprinklerenvæsken.

Spare på sprinklervæsken? Danmark er et af de lande i EU hvor du nærmest får
smidt en 5 liters dunk (færdigbladet) i nakken for ingen penge... Hvis
sprinklervæske fremstår som en stor økonomisk post i dit bilregnskab, var
det måske værd at investere i en cykel.
Omvendt hvor mange tusinde liter bruger du da om året?

Start motoren og lad køre til den og bil er varmet op, det plejer at hjælpe
.... men igen, så har du brugt for 10-20 kroner benzin.

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 06.12.2009)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-09 13:03

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i meddelelsen

> Spare på sprinklervæsken? Omvendt hvor mange tusinde liter bruger du da om
> året?

Helt enig - men "danskeren" ser det ikke sådan.
Hvormange kører ikke rundt og leder efter billig benzin unden hensyntagne
til, hvormange liter eftersøgningen kræver?
Hvormange spilder ikke millioner i afskrivning, men er glade for, at
dieselbilen er billig at tanke?

> Start motoren og lad køre til den og bil er varmet op, det plejer at
> hjælpe

Ellers stil den ned i garagen ved Føtex...

> ... men igen, så har du brugt for 10-20 kroner benzin.

He he...

Fra : thl

Dato : 18-12-09 09:56

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under Føtex
> ( max 2 timer ) findes der et trick, så jeg kan få optøet slanger og

Parker den i kælderen, læg et vattæppe over, så skal den
nok være tøet op når du kommer tilbage med julegaverne.

mvh

Thorbjørn

Fra : Erik Andersen

Dato : 18-12-09 11:12

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Parker den i kælderen, læg et vattæppe over, så skal den
> nok være tøet op når du kommer tilbage med julegaverne.

Min svoger brugte en gammel dyne under motorhjelmen for år tilbage. En dag
glemte han den og kørte bare derudaf...
Pragtfuldt syn med fjer overalt.
Så pas på hvad du gør!
God jul!
/Erik

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-12-09 11:24

Erik Andersen wrote:
> [...]
> Min svoger brugte en gammel dyne under motorhjelmen for år tilbage.
> En dag glemte han den og kørte bare derudaf...

Kender andre der er taget "med en lille fjer på" der slap langt mindre
heldigt end du beskriver.

--
- Frank

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-12-09 12:53

Kim wrote:
> [...]
> under Føtex
> ( max 2 timer ) findes der et trick, så jeg kan få optøet slanger og dysser

Den har jeg også prøvet for flere år siden, så jeg er obs på at
problemet kan opstå igen.

I sidste uge fyldte jeg resten af sommer-sprinklervædsken på
sprinkler-tanken og da det var ved at blive koldt onsdag morgen fyldte
jeg efter med noget stads fra den tyske Aldi der sikrer til -70 grader
og skyllede dyserne til forruden ud. Jeg skal have fyldt efter igen da
jeg næppe er sikret til under minus 5 - 6 grader med den blanding. Har
i øvrigt ikke været ude at køre siden onsdag morgen hvor jeg vendte om
efter et par km for at arbejde hjemmefra.

I dit tilfælde - Kør bilen varm og stil den i en garage eller
parkeringskælder hvor der ikke ligefrem er gennemtræk et par timer, fyld
efter med noget sprinklervædste der sikrer til -21 grader eller lavere
og skyl så slanger og dyser efter med sprinkleren.

Sprinklervædske med for lavt alkoholindhold fryser til en isgrød der
stopper slangerne og dyserne. Kan du få flow igennem slangerne vil det
blive opløst eller smelte og forsvinde, men er der er alt for lidt
alkohol må du vente til isen er tøet op.

/Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 18-12-09 17:53

Hej Kim !

> ( max 2 timer ) findes der et trick, så jeg kan få optøet slanger og
> dysser igen ?

Jeg ville koge noget vand og tø skidtet op med det og derefter få noget
ordentligt sprinklervæske kørt igennem systemet.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar