Arvespørgsmål
Fra : CC

Dato : 17-12-09 23:36

Min kone har en søn af første ægteskab. Vi er gift og har 2 børn sammen.
Når jeg dør, og konen sidder i uskiftet bo, arver hun hele "dynen".
Når min kone dør, bliver arve deles i 3 lige store dele, dvs. inddirekte går
en del af min formue til sønnen af første ægteskab.
Hvis jeg vil undgå dette forhold, skal jeg så skrive testamente hvor i det
kræves, at der skiftes ved min død?

Fra : Hanne Christensen

Dato : 18-12-09 08:35

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når min kone dør, bliver arve deles i 3 lige store dele, dvs. inddirekte
> går en del af min formue til sønnen af første ægteskab.

Din opfattelse er ikke helt korrekt. Hvis din kone er længstlevende og
sidder i uskiftet bo med jeres fællesbørn, vil halvdelen af formuen efter
hendes død blive anset som arv efter dig.
Det vil sige:
Halvdelen af formuen (din del) skal deles mellem jeres fællesbørn.
Den anden halvdel (din kones) skal deles ligeligt mellem hendes barn og
jeres fællesbørn

vh
Hanne

Fra : alexbo

Dato : 18-12-09 10:42

"CC" <CC@mail.dk> skrev

> Når jeg dør, og konen sidder i uskiftet bo, arver hun hele "dynen".''
Nej, din kone arver halvdelen af din del.

> Når min kone dør, bliver arve deles i 3 lige store dele, dvs. inddirekte
> går en del af min formue til sønnen af første ægteskab.
Nej, din konens arv efter dig falder væk, og dine børn arver dig og konens
børn arver hende.
Det vil sige at fællesbørnene arver 5/6 dele og særbarnet 1/6.

> Hvis jeg vil undgå dette forhold, skal jeg så skrive testamente hvor i det
> kræves, at der skiftes ved min død?
Det er ikke noget du kan bestemme, det ville også være en dårlig ide.
Hvis der skiftes arver konen halvdelen af din formue, dine børn deler den
anden halvdel, og konens særbarn arver til sin tid sin mor.
Det vil sige at særbarnet får 3/4 og fællesbørnene deler 1/4
Er det dit ønske?

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 18-12-09 11:15

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Det vil sige at særbarnet får 3/4 og fællesbørnene deler 1/4

Det ser så forkert ud at det ikke kan være rigtigt, og det er det heller
ikke.
Fællesbørnene arver selvfølgelig også deres mor, så særbarnets arv er 1/4 af
hele formuen, det er stadig mere en 1/6 men ikke så meget mere.

Jeg synes forøvrigt det var en dårlig ide at bruge en 10 mdr. gammel tråd
til dine spørgsmål, efter jeg havde læst spørgsmålet første gang, kunne jeg
ikke finde det igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 18-12-09 12:50

> [...]
> Fællesbørnene arver selvfølgelig også deres mor, så særbarnets arv er 1/4
> af hele formuen, det er stadig mere en 1/6 men ikke så meget mere.

Jeg kommer til et lidt andet resultat.
Efter min beregning arver særbarnet 1/6 (=2/12)af hele formuen og de 2
fællesbørn hver 5/12 af hele formuen
Konens andel af hele formuen er 3/6 og de 3 børn arver hver 1/6 (=2/12) af
hele formuen som arv efter deres mor. De to fællesbørn deler desuden
halvdelen af formuen som arv efter deres far, dvs. 1/4 (=3/12)

vh
Hanne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-12-09 12:59

I er kommet til samme resultat. Alex skrev tidligere:

"Det vil sige at fællesbørnene arver 5/6 dele og særbarnet 1/6".

Fællesbørnene deler de 5/6 dele og får altså, som du skriver,
5/12 hver.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Hanne Christensen

Dato : 18-12-09 13:10

Fra : Hanne Christensen

Dato : 18-12-09 13:18

"Hanne Christensen" <hannec03@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af
> hele formuen, det er stadig mere en 1/6 men ikke så meget mere."

Rettelse. Jeg havde godt nok læst Alex indlæg, men opfattede, at han rettede
sin - korrekte -beregning til det, som jeg kommenterede på.
vh
Hanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-09 13:44

Hanne Christensen skrev:

> [...]
> af
> hele formuen, det er stadig mere en 1/6 men ikke så meget mere."

Det svar skrev Alex under den forudsætning at der blev skiftet
når faderen døde. Han skrev det ikke som korrektion til
opdelingen 5/12 - 5/12 - 2/12 som er fordlingen hvis der ikke
skiftes.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-09 13:00

alexbo skrev:

> Jeg synes forøvrigt det var en dårlig ide at bruge en 10 mdr. gammel tråd
> til dine spørgsmål, efter jeg havde læst spørgsmålet første gang, kunne jeg
> ikke finde det igen.

Det er ikke spørgerens fejl. Det er din egen.

Spørgeren har intet med den gamle tråd at gøre. Han har blot
tilfældigvis valgt præcis samme overskrift som en gammel tråd, og
du har sat dit system op til at alle indlæg med samme overskrift
skal samles i én tråd.

Du kan se frem til mange andre spørgere der også vil vælge
"Arvespørsmål" som overskrift, og flere af de andre overskrifter
kan sikkert også blive genbrugt. Man kan ikke forlange at folk
skal læse flere måneder tilbage for at undgå den slags
sammenfald.

Hvis du kikker på headerne i CC's indlæg, kan du se at der ingen
"References:" er. Det viser at det ikke er skrevet som et svar.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 18-12-09 15:48

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Det er ikke spørgerens fejl. Det er din egen.

Det må jeg så se at få rettet, tak for informationen.

mvh
Alex Christensen