Behov for testamente?
Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-09 17:13

Min kone og jeg ejer i fælesskab vores hus, og vi har 2 børn sammen. Er det
børnene, der bestemmer, om den længstlevende kan sidde i uskiftet bo, eller
kan den længstlevende selv bestemme?
Vi har ikke skrevet testamente, men jeg har netop læst denne artikel i
JyllandsPosten, http://epn.dk/privat/bolig/article1922909.ece, som tyder på,
at der bør skrives testamente under alle omstændigheder.
Hvad siger eksperterne her?
--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 17-12-09 18:12

"Preben Andersen" skrev

> Min kone og jeg ejer i fælesskab vores hus, og vi har 2 børn sammen. Er
> det børnene, der bestemmer, om den længstlevende kan sidde i uskiftet bo,
> eller kan den længstlevende selv bestemme?

Den længslevende bestemmer selv om vedkommende ønsker at sidde i uskiftet
bo.
§ 17. Efter en ægtefælles død kan den længstlevende ægtefælle overtage
ægtefællernes fælleseje, jf. dog § 23, stk. 2-6, til uskiftet bo med deres
fælles livsarvinger

> Vi har ikke skrevet testamente, men jeg har netop læst denne artikel i
> JyllandsPosten, http://epn.dk/privat/bolig/article1922909.ece, som tyder
> på, at der bør skrives testamente under alle omstændigheder.

Det er næmest en advokatreklame, man vælger i hvert at undlade tydeligt at
skrive hvilke forudsætninger artiklen har.
Det handler om par der ikke er gift, børnene ikke er fælles og lignende
situationer.
Den handler om ægtefællens stilling ved ikke-fællesbørn og partnerens
stilling ved ikke-ægteskab, og sådan set også i tilfælde af særeje.

Et ægtepar med fællesbørn og fælleseje kan ikke komme i denne situation.
Der ejer den længslevende selv halvdelen, arver halvdelen af den afdødes
halvdel, og kan sidde i uskiftet bo med resten.
Arveloven
§ 9. Arveladerens ægtefælle arver halvdelen af arveladerens ejendele, når
denne efterlader sig livsarvinger.

Problemerne kommer specielt når et par med hver deres børn bor sammen og den
ene dør så arver dennes børn den afdøde, partneren arver ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-09 19:57

> [...]
> § 17. Efter en ægtefælles død kan den længstlevende ægtefælle overtage
> ægtefællernes fælleseje, jf. dog § 23, stk. 2-6, til uskiftet bo med deres

[cut]

> [...]
> den
> ene dør så arver dennes børn den afdøde, partneren arver ingenting.

Tak for det. Artiklen giver nærmest indtryk af, at man skal have testamente
under alle omstændigheder.
--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 17-12-09 21:21

"Preben Andersen" skrev

> Tak for det. Artiklen giver nærmest indtryk af, at man skal have
> testamente under alle omstændigheder.

Velbekomme.
Ja den har været udsat for en journalistisk behandling,
På Advodan's hjemmeside er det bedre belyst.

http://www.advodan.dk/cms/site.aspx?p=363&ArticleID=166

De skriver ganske vist at man kan undgå at skifte i forbindelse med nyt
ægteskab ved hjælp af et testamente, det er ikke korrekt, men man kan
formindske skiftebeløbet

Man kan så overveje om det er i afdødes interesse at det nye ægteskab
favoriseres i forhold til den afdødes børn.
Den længslevende har 3/4 af fællesformuen, skulle man så beskære den 1/4
børnenes arv andrager.

mvh
Alex Christensen