Meget apropos debatten om vinterdæk kontra~
Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 20:34

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1271256.ece

"Vinterdæk eller ej
Debatten om vinterdæk bølger frem og tilbage. Her får du argumenterne for og
imod

09:19 - 17. dec. 2009 | Anders Berner og Peter Aaboe

En af måderne at undgå denne ubehagelige situation på, på sne- og isfyldte
veje er blandt andet at huske vinterdæk.
Se også ... Har du husket at rydde fortovet? Køreklar Sneen lukker Danmark
ned Kør ikke til Sverige i dag - uden vinterdæk www.daekpriser.dk
Et sæt nye vinterdæk er meget billigere end den mindste bilskade. Skift til
vinterdæk med lameller, inden sneen kommer. (Foto: Michael Grabowski)

Hvert år diskuterer mange, om det nu er værd at ofre penge på et sæt
vinterdæk på fælge. Det koster immervæk 4000-7000 kr.

Vi mener dog, at der er flest argumenter for. Du bør kun overveje at lade
være, hvis du, når barometeret står på "sne", vælger bilen fra, bliver
hjemme eller tager det offentlige.

Hvad taler for vinterdæk? Et sæt vinterdæk holde tre til fire sæsoner,
indtil mønsterdybden er under fire mm, det vil sige 1000-2000 kr. pr.
vinter.

Du får ikke repareret buler for hverken 5000 eller 7000 kroner, og bruger du
forsikringen, er der ofte tab af bonus og præmieforhøjelse oveni.

Dårlige vinterdæk bedre end sommerdæk
Afprøvning hos FDM og tyske ADAC viser, at der kan være stor forskel på
vinterdækkenes egenskaber, men de har ét punkt til fælles: Selv et ringe
vinterdæk er bedre end et sommerdæk.

Køb dækkene monteret på stålfælge. For det første, fordi det gør det meget
nemmere at skifte til vinterdæk i en fart, og for det andet sparer det
eventuelle fælge i letmetal for saltangreb.

Vinterdæk også i tøvejr
Når temperaturen daler til 10-7 plusgrader, er det tid til andre dæk med
blødere gummi, der forbliver blødt, grovere og dybere mønster og med
lameller til at gribe i sneen.

Om helårsdæk er kun at sige, at de er en nem helgardering - lige dårlige -
eller lige gode - til det hele, hvilket vil sige, at du ikke har et optimalt
sommerdæk og heller ikke et optimalt vinterdæk. Men de sparer dig for to
kedsommelige dækskift hvert år.

Hvor hurtigt?
I Tyskland er det påbudt at angive vinterdækkenes maksimale hastighed på en
mærkat inde i bilen for at huske chaufføren på, at ikke alle vinterdæk tåler
samme hastighed som sommerdæk, der ofte er H-mærkede til 210 km/t.

De fleste vinterdæk er S- eller T-mærkede til en maksimal hastighed på 180
km/t. eller 190 km/t., hvilket må siges at være mere end rigeligt i
vinterføre.

At købe vinterdæk kan være som at begive sig ind i en jungle.

Prøv at skaffe dig et overblik over udvalg, tilbud og priser på
internetsiden www.daekpriser.dk, hvor de fleste dækforhandlere er at finde."

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-12-09 20:39

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1271256.ece

Allerede dér (kilde -> ekstrabladet) vil du møde modstand hos folk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 20:40

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Allerede dér (kilde -> ekstrabladet) vil du møde modstand hos folk

Jep, jeg er selv vældig FOR kildekritik. Men man må nu også gerne bruge den
indvendige side af hovedet, og så se om det er fornuftigt, det de to herrer
Berner og Aaboe skriver og konkludere.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-09 21:05

Den Thu, 17 Dec 2009 20:34:11 +0100 skrev Henrik B.:

> Køb dækkene monteret på stålfælge. For det første, fordi det gør det meget
> nemmere at skifte til vinterdæk i en fart,

Den fatter jeg ikke lige. Hvorfor er det hurgigere at skifte hvis de
sidder på stålfælge?

Mine sidder på alufælge, og de er da ikke mere besværlige end
sommerfælgene.

> og for det andet sparer det
> eventuelle fælge i letmetal for saltangreb.

Vinterfælgene kunne til gengæld godt trænge til at blive slebet af og
lakeret om. Men stål er da ikke specielt modstandsdygtigt mod rust?

> [...]
> mærkat inde i bilen for at huske chaufføren på, at ikke alle vinterdæk tåler
> samme hastighed som sommerdæk, der ofte er H-mærkede til 210 km/t.

I Tyskland er det også tilladt at gøre med den hastighed der står på
dækkene. Herhjemme kan det være ligemeget om man bliver mindet om at
vinterdækkene kun er lavet til 160 km/t.

> At købe vinterdæk kan være som at begive sig ind i en jungle.

Virkelig? Er det ikke bare et spørgsmål om at sammenligne Goodyear
Ultragrip og Michelin Alpine?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 21:32

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Virkelig? Er det ikke bare et spørgsmål om at sammenligne Goodyear
> Ultragrip og Michelin Alpine?

Ikke hvis man foretrækker andre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-09 22:06

Den Thu, 17 Dec 2009 21:32:19 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ikke hvis man foretrækker andre...

Hvis man allerede har et foretrukket mærke, hvordan bliver det så en
jungle?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 22:12

> Hvis man allerede har et foretrukket mærke, hvordan bliver det så en
> jungle?

Hvis man nu ikke foretrækker, eller vil ha', Goodyear eller Michelin....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-12-09 22:40

Henrik B. wrote:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis man nu ikke foretrækker, eller vil ha', Goodyear eller
> Michelin....

Hvad der er et godt vinterdæk i en størrelse, behøver ikke være det i en
anden.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 22:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad der er et godt vinterdæk i en størrelse, behøver ikke være det i en
> anden.

Netop!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-12-09 21:34

> [...]

> Vinterfælgene kunne til gengæld godt trænge til at blive slebet af og
> lakeret om. Men stål er da ikke specielt modstandsdygtigt mod rust?

Det er gamle idé'er der præsenteres i den artikel.
Moderne letmetal tåler langt mere end datidens

> Virkelig?

Nej overhovedet ikke - der findes masser af hjælpemidler til at vælge det
rette dæk

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-12-09 12:06

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Den fatter jeg ikke lige. Hvorfor er det hurgigere at skifte hvis de
> sidder på stålfælge?

Hvis du kun har et sæt fælge, men to sæt dæk der skal flyttes rundt... :)

- Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-09 14:40

Martin Petersen skrev:
> Hvis du kun har et sæt fælge, men to sæt dæk der skal flyttes rundt... :)

Mon ikke også det hænger lidt sammen med at biler oftest sælges med
stålfælge, og at Alluerne er noget der købes til senere. Hvorfor man
kommer til at stå med to sæt fælge som man så man bruge som Alluer med
sommerdæk og stål med vinterdæk?

Ikke fordi alle de grunde der findes skal nok gælde for indtil flere.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-09 21:57

> Mon ikke også det hænger lidt sammen med at biler oftest sælges med
> stålfælge, og at Alluerne er noget der købes til senere.
> Ikke fordi alle de grunde der findes skal nok gælde for indtil flere.

Det er nok ofte tilfældet. Skodaen købte vi med stålfælge - og tilkøbte
vinterdæk på stålfælge. Både citroen og smart blev også købt på stål - og
tilkøbt brugte originale aluer. Smartens fik så en gang hvid lak istedet for
det tradionellet alu-grå....

Men alu'er der kan tåle vintervejr er jo også til at betale så anbefalingen
må vel blot være at købe vinterdækkene på et extra sæt fælge. Udover prisen
for at få dem byttet rundt på fælgene så risikerer man også at beskadige
dækket ved gentagen af/montage.

/A

Fra : tiper

Dato : 17-12-09 13:19

On 17 Dec., 20:34, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1271256.ece
>
> "Vinterdæk eller ej
> Debatten om vinterdæk bølger frem og tilbage. Her får du argumenterne for og
> imod

Hvorfor linke til artiklen, når du alligevel paster hele teksten ind?
Men så er spørgsmålet så, hvem skal man sætte sin lid til?
En jounalistpraktikant på EB eller færdselsstyrrelsen??
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=1052

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-12-09 21:32

"tiper" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor linke til artiklen, når du alligevel paster hele teksten ind?

Fordi ellers kom "Finn" bare og siger, det er Henriks egne ord - og egne ord
og erfaringer er lig nul i hans verden. Iøvrigt linker han ofte ikke selv
til nogen tekst...

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 21:36

"tiper" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor linke til artiklen, når du alligevel paster hele teksten ind?

Det er kotume. Nogle foretrækker at læse en artikel, hvor den kommer fra.
Andre gider ikke følge eksterne links - derfor!

> En jounalistpraktikant på EB eller færdselsstyrrelsen??

Journalistpraktikant?
Færdselstyrelsen? Du mener skrivebordsnussere...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-12-09 21:55

Henrik B. wrote:
> [...]
> fra. Andre gider ikke følge eksterne links - derfor!

> Journalistpraktikant?
> Færdselstyrelsen? Du mener skrivebordsnussere...

Jeg når mere og mere til den konklusion at deres erfaringer er som Ekko og
Finns - udtænkt bag et skrivebord uden anden erfaring end sommerdæk - evt en
cykel.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 17-12-09 22:04

> Jeg når mere og mere til den konklusion at deres erfaringer er som Ekko og
> Finns - udtænkt bag et skrivebord uden anden erfaring end sommerdæk - evt
> en cykel.

Jep. I modsætning til motorjournalister som trods alt prøver tingene af
irl - ofte i sammenlignende test/opsætninger, så får Færdselstyrelsen sin
info fra div. dokumenter som passerer deres skrivebord...dog ingen regel
uden undtagelse.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-12-09 22:42

Henrik B. wrote:
> [...]
> Færdselstyrelsen sin info fra div. dokumenter som passerer deres
> skrivebord...dog ingen regel uden undtagelse.

Naturligvis ikke. Men konklusionerne virker bare temmelig -
skrivebordstænkte. Er selv akademiker, så kan nok "kende mine lus på
travet".

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-09 22:09

"Henrik B." skriver:

> "Vinterdæk eller ej

Genboens Pøjgøj 307SW kunne godt have brugt solide vintersutter her til
aften. Men en fastfrosen bagbremse hjælper nu heller ikke meget på
projektet....den blev pænt kørt ind på plads igen (af mig).

Klaus