Dødsbo, håndtering af
Fra : Kert Rats

Dato : 17-12-09 03:16

Om nok ikke så lang tid får jeg brug for at få ryddet et dødsbo grundet
forventet dødsfald i familien. Jeg er helt blank mht., hvordan jeg skal
håndtere en dødsbosag, så lidt hjælp fra gruppen vil være meget velkommen.

Tilgiv mig, hvis jeg spørger for løst/bredt. Har I brug for specifikke
oplysninger, så meld bare ind.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jan Smed

Dato : 17-12-09 03:48

On 17-12-2009 03:15, Kert Rats wrote:
> Om nok ikke så lang tid får jeg brug for at få ryddet et dødsbo grundet
> forventet dødsfald i familien. Jeg er helt blank mht., hvordan jeg skal
> håndtere en dødsbosag, så lidt hjælp fra gruppen vil være meget velkommen.

Jeg er også interesseret, da jeg står i samme situation som staR treK.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-12-09 07:53

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndtere en dødsbosag, så lidt hjælp fra gruppen vil være meget velkommen.
>
> Tilgiv mig, hvis jeg spørger for løst/bredt. Har I brug for specifikke

I bliver rådgivet af skifteretten endelig ikke rører noget før den har
givet tilladelse.
har selv prøvet det 3 gange.

Fra : Kert Rats

Dato : 17-12-09 13:38

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> I bliver rådgivet af skifteretten endelig ikke rører noget før den har
> givet tilladelse.
> har selv prøvet det 3 gange.

Kunne vi med fordel allerede nu hyre en advokat til "de indledende
knæbøjninger" og lade advokaten varetage behandlingen af dødsboet?

Venligst

Kert Rats

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-12-09 14:45

Kert Rats wrote:
> Kunne vi med fordel allerede nu hyre en advokat til "de indledende
> knæbøjninger" og lade advokaten varetage behandlingen af dødsboet?

Er det et dødsbo med komplicerede forhold og uenige arvinger?
Hvis ikke, så kan et privat skifte uden advokatbistand sagtens
gennemføres i praksis.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Kert Rats

Dato : 17-12-09 15:27

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Er det et dødsbo med komplicerede forhold og uenige arvinger?
> Hvis ikke, så kan et privat skifte uden advokatbistand sagtens
> gennemføres i praksis.

Boet er simpelt, og arvingerne er helt enige om arven.
Så vi tager nok ikke en advokat.

Venligst

Stefan

Fra : ___P.sir

Dato : 17-12-09 17:35

> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Boet er simpelt, og arvingerne er helt enige om arven.
> Så vi tager nok ikke en advokat.

Men det kunne være interessant at høre om opkøb af dødsbo. Når først
arvingerne i enighed har delt de ting, som de synes, så står der jo sikkert
en del tilbage. Hvad gør man så? Er der professionelle opkøbere som kommer
ud og kigger og giver et bud? Og hvordan sikrer man at det er et fornuftigt
bud i så fald?
preben

Fra : Ole C

Dato : 17-12-09 18:00

___P.sir skrev blandt andet:

> [...]
> sikkert en del tilbage. Hvad gør man så? Er der professionelle
> opkøbere som kommer ud og kigger og giver et bud?

Ja, mange.

> Og hvordan sikrer
> man at det er et fornuftigt bud i så fald?

På samme måde som hvis du forsøger at sælge noget til en
antikvitetsforretning eller en marskandiser. Med andre ord: hvis ikke du
selv nogenlunde kender tingenes handelsværdi, er du på Herrens mark. Men er
der ting, som du tror har værdi, bør du på forhånd få en uvildig til at
vurdere det.

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 18-12-09 10:42

On Thu, 17 Dec 2009 17:34:56 +0100, "___P.sir"
<remove_ps@granvista.dk> wrote:

> [...]
>ud og kigger og giver et bud? Og hvordan sikrer man at det er et fornuftigt

Kort sagt - nej! Hvis I allerede har været der og plukket de gode
ting, gider ingen hente resten. Hvis I ikke gider ha' det, hvorfor
skulle andre så? Oftest er det sådan, at marskandiserne får det hele
gratis, mod at tømme og rydde op i alt.

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 21-12-09 22:12

> [...]
> ting, gider ingen hente resten. Hvis I ikke gider ha' det, hvorfor
> skulle andre så? Oftest er det sådan, at marskandiserne får det hele

Tag kontakt til en velgørende forening (ulandsforeningen Svalerne, Kræftens
Bekæmpelse, Røde Kors o.s.v.) og hør, om de vil afhente det, de kan bruge.
Skulle der være noget af værdi, går det til et godt formål. Er der effekter,
der er mere end 500 kr. værd, kan du få organisationen til at indberette det
til SKAT som en gave, der kan fratrækkes i skat. Resten kører du på
genbrugspladsen - det er garanteret ikke noget værd.

Fra : Steen Hansen

Dato : 18-12-09 07:43

On Thu, 17 Dec 2009 07:52:31 +0100, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> I bliver rådgivet af skifteretten endelig ikke rører noget før den har
>givet tilladelse.
> har selv prøvet det 3 gange.

Hvilket ikke er helt rigtigt.

Skifteretten skal have et gebyr for at behandle sagen, og de skal
betales først.

Statstidende skal også have deres penge når de sender regingen.
Regningen fra begravelsen skal også betales når den komme.
(Det kan i allerhøjeste grad betale sig at ringe til flere bedemænd.)

Alle andre regninger skal ikke betales før der er et overblik over
hvor mange penge der skyldes væk. Dette har du 8 uger efter
offetliggørelsen i statstidende.

De skyldnere der dukker op derefter har ikke krav på at få indløst
deres gæld.

Steen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-12-09 06:39

Steen Hansen wrote:

> Skifteretten skal have et gebyr for at behandle sagen, og de skal
> betales først.

Jeg er ikke 100% sikker, men de par gange jeg har været involveret mindes
jeg ikke at skifteretten tog noget gebyr.

Da jeg ikke så regnningerne, kan jeg tage fejl.

> Statstidende skal også have deres penge når de sender regingen.
> Regningen fra begravelsen skal også betales når den komme.
> (Det kan i allerhøjeste grad betale sig at ringe til flere bedemænd.)

Jeg vil absolut anbefale at lade bedemanden ordne den slags.
I vores tilfælde sørgede bedenmanden for det praktiske, og betalte
regningerne, og til sidst fik vi en samlet opgørelse (og regning) fra
bedemanden.

Jeg mener ikke at omkostningerne til selve bedemanden var større end ca.
1600, så de er godt givet ud, så man slipper for at tænke på det
lavpraktiske i den (kedelige) situation.

Stig Johansen

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-12-09 10:28

On Sat, 19 Dec 2009 06:38:40 +0100, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

> [...]
>1600, så de er godt givet ud, så man slipper for at tænke på det
>lavpraktiske i den (kedelige) situation.

Skifteretten skal have 500 kr for at udstede en skifterets attets
hedder det vist nok, som bemyndiger en person til at behandle boet.

Hvis du har fået en bedemand til at ordne det hele for 1600 kr. vil
jeg gerne have adressen på ham, jeg tror du mangler et nul på den
pris.

Jeg måtte betale 16.000 for en begravelse hvor persone bare skulle
brændes og begraves på de ukendtes grav, og ingen former for
højtidelighed.

Jeg fandt senere ud af at en anden ville have taget 10.000 for samme.

Steen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-12-09 19:16

Steen Hansen wrote:

> Skifteretten skal have 500 kr for at udstede en skifterets attets
> hedder det vist nok, som bemyndiger en person til at behandle boet.

Jo, men som sagt så stod jeg ikke for regnskabet, men sidste gang vi var i
skifteretten og få attesten, blev der ikke nævnt noget gebyr.

Så hvis der var et gebyr, så må det have været eftersendt ved regning.

> Hvis du har fået en bedemand til at ordne det hele for 1600 kr. vil
> jeg gerne have adressen på ham, jeg tror du mangler et nul på den
> pris.

Nej, jeg snakkede ikke om det _hele_.
Den samlede regning var langt større, men der var også kiste, blomster,
rustvogn osv. med.

> [...]
> højtidelighed.
>
> Jeg fandt senere ud af at en anden ville have taget 10.000 for samme.

Det er muligt der er noget med gynger og karuseller, så de samlede
omkostninger ikke kan sammenlignes.

Jeg mener vi landede på ca. 20.000 incl det hele (dog uden 'kaffeslabberads,
der blev afholdt særskilt).

Stig Johansen

Fra : ii

Dato : 18-12-09 11:55

henkilötunnus, sosiaaliturvatunnus, hetu, sotu, sopimus, kauppakirja
jari antero lummi 070566-179B, samuel henrik tallgren081282-141j