Adgang til nabogrund for vedligehold af eg~
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 14:30

En muret garage med trætag er placeret i skel til nabo. Hele langsiden
af denne bygning kan kun nåes fra nabogrunden.

Hvis man forestiller sig situationen at naboen erklærer "Adgang
forbudt", og man har brug for at udføre nødvendigt vedligehold af mur
eller træværk (eller bese tingenes tilstand) - er der en lov som
sikrer adgangsret til disse formål?

Fra : Kasper Demant

Dato : 16-12-09 14:46

Thomas Munk skrev:
> [...]
> forbudt", og man har brug for at udføre nødvendigt vedligehold af mur
> eller træværk (eller bese tingenes tilstand) - er der en lov som

Din garage kan muligvis betragtes som et hegn i hegnslovens forstand, og
derefter gælder:

§ 22. Den vedligeholdelsespligtige er berettiget til i tidsrummet mellem 1.
november og 1. maj på hensynsfuld måde at færdes på naboens grund langs
hegnet i det omfang, hegnets vedligeholdelse gør det nødvendigt.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 15:27

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> [...]
> langs
> hegnet i det omfang, hegnets vedligeholdelse gør det nødvendigt.

Tak for svaret. Jeg kan godt se logikken i at hegnsloven kan være
gældende. Men hvordan bliver jeg sikker på det? Er det afgørelser i
lignende sager som skal indikere dette?

Fra : Kasper Demant

Dato : 16-12-09 16:01

Thomas Munk skrev:
> [...]
>

> Tak for svaret. Jeg kan godt se logikken i at hegnsloven kan være
> gældende. Men hvordan bliver jeg sikker på det? Er det afgørelser i

i karnovs lovsamling står der:

I forbindelse med et for ministeriet forelagt spørgsmål, om en i skellet
mellem to ejendomme, mellem hvilke der var en niveauforskel på ca. 3,8
m, opført ca. 4 m høj og 0,3 m bred betonmur kunne anses omfattet af
LBKG 2007 59hegnsloven, har ministeriet i utrykt skr 1986-09-26 oplyst,
at LBKG 2007 59hegnsloven ikke indeholder nogen definition af begrebet
»hegn«, og at der heller ikke i loven er nogen samlet fremstilling af,
hvilke funktioner der i givet fald betinger, at en given fysisk
konstruktion får karakter af hegn

Jeg har ikke lige undersøgt retspraksis på området, men det skal jeg nok
lige gøre når jeg lige får en pause på kontoret

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Kasper Demant

Dato : 16-12-09 16:04

Kasper Demant skrev:

> Jeg har ikke lige undersøgt retspraksis på området, men det skal jeg nok
> lige gøre når jeg lige får en pause på kontoret

Det eneste jeg kan finde i ugeskrift for retsvæsen er end om fra 2007
som fastslog, at 8 nåletræer i det konkrete tilfælde ikke var omfattet.

Det kan godt være der er retspraksis trykt i andre domssamlinger, men
dem har jeg ikke lige adgang til.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 22:37

Kasper Demant skrev:
> [...]
> som fastslog, at 8 nåletræer i det konkrete tilfælde ikke var omfattet.
>
> Det kan godt være der er retspraksis trykt i andre domssamlinger, men

Tak for hjælpen! Man kan lære lidt hele tiden.

Fra : Hauge

Dato : 16-12-09 14:51

Thomas Munk skrev:
> En muret garage med trætag er placeret i skel til nabo. Hele langsiden
> af denne bygning kan kun nåes fra nabogrunden.

Kik tilbage i denne gruppe til 30. november.
"betræde naboens grund if. med udskiftning af træværk"

Mvh Hauge