Har jeg pligter som udbyder af hotspot
Fra : Jørgen

Dato : 15-12-09 21:26

Jeg administrerer en sommerlejr for spejdere som udlejes.

Af hensyn til effektiv varmestyring har vi nu etableret en
internetforbindelse.

Jeg har tænkt mig, at alle som kommer på lejren skal have gratis adgang til
et benytte forbindelsen, uden forudgående registrering og brugeroprettelse.
Jeg vil kende holdleder eller navn på en ekstern kontaktperson, men ikke
nødvendigvis navn på de respektive surfere.

Er det (anonym surf på "mit" internet) ok i henhold til gældende
logningsregler?

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-09 21:48

Jørgen wrote:

> [...]
> kontaktperson, men ikke nødvendigvis navn på de respektive surfere.
>
> Er det (anonym surf på "mit" internet) ok i henhold til gældende

Der er ingen problemer. I vil slet ikke været omfattet af
logningsbekendtgørelsen, da der er tale om en ikke-kommerciel aktivitet
(spejderlejr), se afsnit 1.4.3 her
<http://logningsdirektivet.dk/>

SÃ¥ lad bare spejderne downloade musik

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen

Dato : 15-12-09 22:09

Jesper Lund wrote:

> Der er ingen problemer. I vil slet ikke været omfattet af
> logningsbekendtgørelsen, da der er tale om en ikke-kommerciel aktivitet
> [...]
Tusind tak for svaret. Så får ingen problemer med resten af bestyrelsen

- jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-09 22:11

Jesper Lund wrote:

> Der er ingen problemer. I vil slet ikke været omfattet af
> logningsbekendtgørelsen, da der er tale om en ikke-kommerciel aktivitet
> (spejderlejr), se afsnit 1.4.3 her
> <http://logningsdirektivet.dk/>

Hmm, jeg læste det som at spejderorganisationen ville tilbyde
internetadgang til medlemmerne (spejderne). Det vil ikke være omfattet.

Hvis OP på kommerciel basis (?) udlejer lokaler til spejderorganisationer
med tilhørende internetadgang, vil jeg ikke afvise at det kan være
omfattet af logningsbekendtgørelsen. Campingpladser er eksempelvis
omfattet (og hvis Hr og Fru Jensen udlejer deres sommerhus til tyskere
med internetadgang er det formentlig også omfattet).

MEN... logningsbekendtgørelsen betyder ikke at man nødvendigvis skal
registrere de enkelte brugere. Tjenesteudbyderen skal kun registrere de
personoplysninger som i øvrigt indsamles, for eksempel til
faktureringsformål. En ADSL udbyder sender individuelle regninger, og
skal derfor registrere kundernes navne sammen med trafikken, men en
campingplads som tilbyder et "gratis" hotspot (uden direkte
forbrugsafregning) skal kun registrere MAC adresserne på de computere som
forbinder sig med hotspottet. At MAC adresserne ikke kan henføres til den
enkelte campist/terrorist er ikke campingpladsejerens (dvs.
tjenesteudbyderens) problem. Selv om de registrerede oplysninger er
totalt værdiløse, skal de alligevel indsamles for egen regning, og der
skal være en PET-godkendt kontaktperson som 24/7 står til rådighed og er
klar til at give adgang til de totalt værdiløse oplysninger..

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen

Dato : 15-12-09 22:21

Jesper Lund wrote:

> [...]
> skal være en PET-godkendt kontaktperson som 24/7 står til rådighed og er
> klar til at give adgang til de totalt værdiløse oplysninger..

Nu er jeg træt.
Jeg vil ikke have penge for at de bruger internettet. Jeg har ikke energi
til at lave en løsning tilindsamling af Mac adresser, så hellere holde
krypteringskoden ind til kroppen. Varmestyringen (elbesparelsen) er
drivkræften.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-09 22:52

Jørgen wrote:

> [...]
> energi til at lave en løsning tilindsamling af Mac adresser, så hellere
> holde krypteringskoden ind til kroppen. Varmestyringen (elbesparelsen)

Der er ikke noget krav om at du krypterer dit trådløse netværk. Du er kun
omfattet af logningsbekendtgørelsen, hvis du efter aftale stiller
netværket til rådighed for lejerne sammen med lokalerne (og dermed er
"tjenesteudbyder"). Hvis netværket ikke er omfattet af lejeaftalen for
lokalerne, må spejderne principielt ikke bruge det, men du er naturligvis
ikke ansvarlig hvis spejderne vælger at "stjæle" lidt internetadgang fra
dig.

Love er til for at blive omgået

--
Jesper Lund