Af og pålæsning
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-09 20:56

Jeg har søgt og ledt ganske forgæves og håber nu på et par gode og gerne
veldokumenterede meninge...

Jeg har modtaget en p-afgift fra Q Park i forbindelse med levering af varer
på Christianshavn.
P-afgiften er givet for overtrædelse af et parkeringsforbud.
Jeg har gjort indsigelse mod afgiften (dog ingen panik, firmaet betaler, men
jeg kommer der jævnligt og ville gerne vide hvem der egentlig har ret.) med
den begrundelse at det var varelevering til flere kunder i umiddelbar
nærhed.
Jeg har kortvarigt været ved bilen mellem de 2 "besøg" og har sammenlagt
holdt på stedet i ca. 20 minutter.
Jeg leverer varerne hos kunden, dvs. på et, af kunden, bestemt sted og ikke
bare ved gadedøren/indgangen. Jeg har også varer med retur fra kunden. Jeg
udfører ikke noget arbejde hos kunden (a´ la servicemontører...) det er
udelukkende afhentning og levering.
Min bil er en lille lastbil - 5 ton totalvægt.

Spørgsmål 1. Kan ovenfor beskrevede betragtes som af- og pålæsning ?

Spørgsmål 2. Er der en grænse for, hvor længe jeg må være om arbejdet eller
hvor mange "besøg" jeg må have uden at flytte bilen.

Jeg er klar over at Q-park ikke bare "giver op" medmindre de har en evt. dom
imod sig og da firmaet (hvor jeg er ansat) jo i sidste ende betaler afgiften
(fordi det nok ender med at være den billigste løsning) Jeg er dog alligevel
blevet lidt nysgerrig. Jeg kan ikke forestille mig at jeg selv (og alle de
mange andre der leverer varer) ikke har mulighed for at levere varerne hos
kunden, medmindre de holder på en P-plads (med de restriktioner dette giver
for biler over 3500 kg. ) og evt. også har købt p-billet, eller bare kan
klare det under 3 minutter.

Mange hilsner

Per Olsen.

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-12-09 07:38

On Tue, 15 Dec 2009 20:55:51 +0100, "Per Olsen"
<per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> wrote:

> [...]
>for biler over 3500 kg. ) og evt. også har købt p-billet, eller bare kan

ER der ved skitning angivet at af og pålæsning er tilladt ?

Hvis ikke gælder de normale regler for parkering dvs. at er der
parkering forbudt må du maks holde 3 min.

Er der stopforbud må du slet ikke holde der.

Mvh
Steen

Fra : AliceCOPPER

Dato : 16-12-09 08:05

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> parkering forbudt må du maks holde 3 min.
>
> Er der stopforbud må du slet ikke holde der.

Hvis det er q-park må det være på privat område også gælder andre regler

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 17:03

Nej nej nej. Der skal ikke være undertavle ved et parkeringsforbud, kun hvis
der er standsningsforbud.
"Enhver henstillen af køretøjet der varer under 3 minutter betragtes som
standsning. Af- og pålæsning betragtes også som standsning"
Dog er der ikke angivet hvor længe af- pålæsningen må vare. Q-park hævder at
det skal være kortvarigt og under 3 minutter. Dette mener jeg ikke er
korrekt men savner en definition på "af- og pålæsning"

Det hedder det ikke mere. Der er standsningsforbud og parkeringsforbud,
angivet med hhv. en eller 2 røde steger gennem det blå felt på skiltet.
I meget gamle dage var der "kun" et "parkering forbudt" skilt med en rød
streg og evt. en undertavle med "stopforbud" men det er godtnok mange år
siden...

> Hvis det er q-park må det være på privat område også gælder andre regler

Ikke mere særlige end at færdselsloven også gælder.

Per.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-09 02:17

Per Olsen skrev

> [...]
> Min bil er en lille lastbil - 5 ton totalvægt.
>
> Spørgsmål 1. Kan ovenfor beskrevede betragtes som af- og pålæsning ?

Hvis man forlader bilen ved af-pålæsning så gælder reglen for
standsning og efter 3 minutter er det parkering

Hvis der arbejdes ved bilen i et konstant forløb fx i forb med
flytning så er der ikke noget at komme efter
Men henstår bilen aflukket i længere tid så er det parkering (fx
frokost, kaffe, rygning etc)

Ovenstående er frit efter hukommelsen fra jeg tog kørekortet for ca 25
år siden

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-09 15:35

Min hukommelse fra ca. samme tid siger mig at en af- og pålæsning tager den
tid den skal tage (eller den tid det tager - men ikke noget med pauser,
rygning, toilet mm. medmindre man, som flyttemanden, skal holde den/de
pauser man iflg. overenskomst mv. har krav på.)
Jeg har dog ikke fundet noget på skrift. Jeg har heller ikke fundet nogen
steder hvor der står at man skal være ved bilen (enhver henstillen...med
eller uden fører der varer under 3 minutter samt af- og pålæsning, regnes
for en standsning.)

Bøden er iøvrigt betalt, det er kun min nysgerrighed der holder mig lidt til
ilden. Det er for besværligt og tidskrævende at spilde tid på en diskussion
med Q-park. Syntes iøvrigt det er ærgeligt at sådan et firma kan leve af at
snyde og true sig til indtægter

Per.

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-12-09 10:49

On Fri, 18 Dec 2009 15:34:54 +0100, "Per Olsen"
> [...]

>med Q-park. Syntes iøvrigt det er ærgeligt at sådan et firma kan leve af at

Nu er det jo sådan at de fleste stopforbud og parkering skyldes at man
er til besværd for den øvrige trafik når man holder et sådant sted, så
det er vel rimeligt nok at man så finder et andet sted at holde.

Af og pålæsning er ikke en parkering men en stansning (iflg.
færdselsloven) så er der parkering forbudt må du godt holder der så
længe der arbejdes ved bilen, men står bilen i 20 minutter eller mere
uden at der arbejdes ved bilen må du ikke holde der. Så skal du læsse
af, finde et andet sted at holder, og så gøre de ting du du skal gøre,
derefter hente bilen igen og så læsse bilen igen.

Er der stopforbud må du under ingen omstændigheder holde der.

Så den bøde (afgift hedder det visnok i dag) du har fået er fuldt
berettiget.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-09 12:45

Steen Hansen skrev:

> Så den bøde (afgift hedder det visnok i dag) du har fået er fuldt
> berettiget.

Bøder hedder bøder, og afgifter hedder afgifter. Politiet kan
give bøder, men det kan private ikke. Derfor kan private firmaer
som f.eks. carpark kun opkræve afgifter/betaling.

En gældende paragraf i straffeloven (den første der nævner
"bøde"):

   § 25. En juridisk person kan straffes med bøde, når det er
   bestemt ved eller i medfør af lov.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-09 19:37

> Nu er det jo sådan at de fleste stopforbud og parkering skyldes at man
> er til besværd for den øvrige trafik når man holder et sådant sted, så
> det er vel rimeligt nok at man så finder et andet sted at holde.

Den må stå for egen regning. Det er mit indtryk at det er det præcis
modsatte der er hensigten. F.eks. er der tilladt af- og pålæsning visse
steder, i busbanerne på bl.a. Vesterbrogade, udenfor myldretiderne.

> [...]
> af, finde et andet sted at holder, og så gøre de ting du du skal gøre,
> derefter hente bilen igen og så læsse bilen igen.

Siger du, ja. Men hvor står det skrevet. Hvis der findes en regel/lov/dom om
det, så må den være skrevet ned et eller andet sted. Fri hukommelse, fantasi
og kørerlærerhistorier er ikke nok.

> Er der stopforbud må du under ingen omstændigheder holde der.

Der er stadig ikke noget der hedder stopforbud.

> Så den bøde (afgift hedder det visnok i dag) du har fået er fuldt
> berettiget.

Jeg er stadig ikke overbevist.

Per.

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-12-09 12:28

On Sat, 19 Dec 2009 19:37:23 +0100, "Per Olsen"

>Den må stå for egen regning. Det er mit indtryk at det er det præcis
>modsatte der er hensigten. F.eks. er der tilladt af- og pålæsning visse
>steder, i busbanerne på bl.a. Vesterbrogade, udenfor myldretiderne.

Øhhh du mener det er mig der udlægger, at der er stopforbud fordi det
genere trafikken at du hoilder et sted der er stopforbud. ???

Af og pålæsning tilladt i en busbane uden for mylretiden, indikere da
netop at holder du der i mylretiden er du til meget stor gene, holder
du der uden for mylretiden er du til minimal gene, det giver da i mine
øjne god menig at det er sådan.

>Siger du, ja. Men hvor står det skrevet. Hvis der findes en regel/lov/dom om
>det, så må den være skrevet ned et eller andet sted. Fri hukommelse, fantasi
>og kørerlærerhistorier er ikke nok.

Der findes ingen lov der definere af og pålæsning som noget specielt,
andet end at så længe der arbejdes ved bilen så er det af og pålæsning

En standsning vare iflg. loven max 3 minuitter, herefter er det en
parkering, (Har et eller andet sted vist nok læst at dette kan variere
fra politkreds til politikreds) så står din bil længere end 3 minutter
uden at der arbejdes ved den, så er det en parkering.

>Der er stadig ikke noget der hedder stopforbud.

Irrelevant, sålænge meningen er den samme.

>Jeg er stadig ikke overbevist.

Men det er jeg som gud ved hvor mange er blevet forsinket grundet
lastbiler der bare holder uden at der arbejdes ved dem.

Jeg har fuld forståelse for at en lastbil kan holde og genere
trafikken, sålænger der sker noget ved lastbilen, men en last bil der
bare holder og spærre trafikken uden grund er p.... irreterende.

Men det idelle ville selfølgelig være at lastbiler der skal læsse
losse i f.eks. det indre københavn og andre byer, gør dette om natten

Så det der måske skal til er et decideret køreforbud for lastbiler i
dagtimerne i de indre byer, evt et roadpricing system som gør det
vanvittigt dyrt for lastbiler at køre der i dagtimerne.

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-12-09 16:05

Steen Hansen skrev

> Så det der måske skal til er et decideret køreforbud for lastbiler i
> dagtimerne i de indre byer, evt et roadpricing system som gør det
> vanvittigt dyrt for lastbiler at køre der i dagtimerne.

Vil du betale for det i form af stærkt øgede priser på de varer du køber?
Nej vel

- Peter

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-12-09 16:16

On Sun, 20 Dec 2009 16:05:17 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Steen Hansen skrev

>Vil du betale for det i form af stærkt øgede priser på de varer du køber?
>Nej vel
>
>- Peter

Nej jeg vil handle i omegnskommunerne istedet.

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-12-09 16:54

Steen Hansen skrev

> Nej jeg vil handle i omegnskommunerne istedet.

Og skabe mere unødig trafik? - Smart ...

- Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-12-09 17:00

Peter Lykkegaard wrote:
> Steen Hansen skrev
>>
> Og skabe mere unødig trafik? - Smart ...

Han bor jo nok der ude.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-09 23:14

Og alligevel føler han sig åbenbart kraftigt generede af lastbiler.

Per.

Fra : Steen Hansen

Dato : 21-12-09 19:09

On Sun, 20 Dec 2009 16:53:45 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Steen Hansen skrev

>Og skabe mere unødig trafik? - Smart ...
>
>- Peter

Omvendt Det vil skabe mere trafik hvis jeg køre til den indre by og
handler, det vil iøvrigt også allerede idag være dyre (Skulle betale
for at parkere) Tage længere tid for at finde et sted at parkere, OSV.
Så i mine øjne vil det være helt ok at indføre roadpricing, specilet
da jeg også kun kommer til københavn i embeds medfør.
Og det vel rent ud sagt lette mit arbejde betydeligt hvis trafikken
falder i den indre by. 25 % af den tid jeg bruger i københavn går med
at finde parkering, eller holde og vente fordi lastbiler mener de har
ret til at holde alle steder fordi de mener de har ret til at holde og
spærre hvergang de skal læsse osv.

Og dette er selfølgelig noget mine kunder i sidste ende kommer til at
betale for, og hvem tror du de sender regningen videre til ?

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-09 23:26

> [...]
> netop at holder du der i mylretiden er du til meget stor gene, holder
> du der uden for mylretiden er du til minimal gene, det giver da i mine

Jeg er ikke helt sikker på jeg kan følge din tankegang, men:

1. Der var ikke standsningsforbud der hvor jeg holdt, kun parkeringsforbud.
2. Jeg holdt ikke til gene for den øvrige trafik.
3. Begge dele er fuldstændig ligegyldige, det var nemlig ikke det mine
spørgsmål gik på.

> Der findes ingen lov der definere af og pålæsning som noget specielt,
> andet end at så længe der arbejdes ved bilen så er det af og pålæsning

Og hvor er det så at der står at man skal være ved bilen ?

> En standsning vare iflg. loven max 3 minuitter, herefter er det en
> parkering,

Samt af- pålæsning. Det er ikke tidsangivet.

> [...]
> uden at der arbejdes ved den, så er det en parkering.

> Irrelevant, sålænge meningen er den samme.

Resten af dine personlige meninger er, i denne sammenhæng, fuldstændig
ligegyldige.
Men jeg kan kun tilslutte míg ideen om varelevering om natten. I mit
tilfælde ville det betyde en dejlig kort arbejdsdag (nat...) da ingen af
mine kunder har åbent på det tidspunkt.

Per.

Fra : Steen Hansen

Dato : 21-12-09 19:28

>Samt af- pålæsning. Det er ikke tidsangivet.

Enig, men hvis der ikke er nogen ved bilen i mere end 3 minutter,
hvordan kan du så påstå at du er igang med at losse eller læsse.

Hvis man er igang med dette må der i det mindste være åbent til bilens
lastrum. Og at lade der være åbent til lastrummet uden at der er
opsyn, må da nok siges at være meget modigt specielt i københavn

>Men jeg kan kun tilslutte míg ideen om varelevering om natten. I mit
>tilfælde ville det betyde en dejlig kort arbejdsdag (nat...) da ingen af
>mine kunder har åbent på det tidspunkt.

Men så må de jo sikre sig at du kan komme ind til dem for at
læsse/losse. det er jo så deres problem, alternativt at de må betale
den ekstra pris det vil være for at betale den ekstra pris som
roadpricing så ville kræve for kørsel i dagtimerne.

Men som reglerne er idag, kan du formentlig ikke pårøbe dig at bilen
er under af og pålæsning når den henstår i 20 minutter uden aktivitet,
ved et parkering forbudt lokalitet, det uanset om du så syntes du
holder i vejen eller ej.

Medmindre du selfølgelig kan finde dette på skrift der angiver hvor
længe af og pålæsning må vare, hvilket jo egentlig også var det du
søgte efter
Men det findes formentlig ikke, og så er det jo op til domstolenes
tolkning af reglerne, og så gælder hverken min eller din udlægning af
reglerne før en dommer har talt.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-09 17:19

> Enig, men hvis der ikke er nogen ved bilen i mere end 3 minutter,
> hvordan kan du så påstå at du er igang med at losse eller læsse.

I betragtning af at jeg lever af det og gør det hver dag (undt. weekend og
alt det der) så er det forbavsende få p-afgifter jeg har fået og af dem er
langt de fleste berettiget da jeg har holdt på steder hvor der har været
standsning forbudt.
Jeg vil gerne forsøge at forsvare mig med, at jeg altid forsøger at undgå
at holde til gene for andre - det er ikke deres problem at mine kunder bor
der hvor de gør. Jeg går hellere lidt længere og jeg bliver selv XXXXXsur
over de tåber (GLS...) der bare stopper midt på vejen, kører den forkerte
vej ned af ensrettede gader, drejer hvor der er sving-forbud o.m.a.

> Hvis man er igang med dette må der i det mindste være åbent til bilens
> lastrum. Og at lade der være åbent til lastrummet uden at der er
> opsyn, må da nok siges at være meget modigt specielt i københavn

Det har jeg som regel også, det jeg kører med er ikke rigtig på hitlisten
over ting man vil stjæle Vejret (og enkelte steder i KBH.) kan dog ændre
på det.

> [...]
> den ekstra pris det vil være for at betale den ekstra pris som
> roadpricing så ville kræve for kørsel i dagtimerne.

Tror ikke det er så enkelt med natlevering, men betalingszoner ville være en
god ide - det ville forhåbentlig nedbringe trafikmængden til glæde for os
alle. Personligt kan jeg spare op til en time i skoleferierne, bare fordi
der er mindre trafik. Det er temmelig meget !!!

> [...]
> er under af og pålæsning når den henstår i 20 minutter uden aktivitet,
> ved et parkering forbudt lokalitet, det uanset om du så syntes du

Det er jo (eller kan være) den tid det tager, det kan jeg ikke rigtig ændre
på. Som jeg skrev havde jeg to kunder der boede meget tæt og kunne betjene
begge 2 uden at flytte bilen, det gør jo at det tager længere tid. Det er
ikke unormalt at mine kunder bor "i klumper" og andre steder holder jeg
meget længere.

> Medmindre du selfølgelig kan finde dette på skrift der angiver hvor
> længe af og pålæsning må vare, hvilket jo egentlig også var det du
> søgte efter

Godt at se at du vågnede.

> Men det findes formentlig ikke, og så er det jo op til domstolenes
> tolkning af reglerne, og så gælder hverken min eller din udlægning af
> reglerne før en dommer har talt.

Jeg er nok ikke den første i verden der har været i denne situation og
findes der en dom må den jo også findes på skrift. Det var derfor jeg
spurgte i denne gruppe for her er ofte nogen der kan huske at have set noget
et eller andet sted. Jeg har bare ikke været heldig - endnu.
Som altid har der været "jeg tror" og alt det der, det kan bare ikke rigtig
bruges.

Mon ikke den slutter her.

God jul og alt det der.

Per.