Postdanmark og pakker?
Fra : MariaH

Dato : 15-12-09 11:36

Jeg havde bestilt en pakke på nettet, og kunne se at den var udleveret til
privat via postdanmarks hjemmeside. Men jeg var på job i det tidsrum at den
var udleveret.
Så jeg ringede til postdanmark for at høre hvor de havde afleveret denne her
pakke for jeg havde jo ikke været hjemme. Og nej der var ikke blevet åbnet,
så derfor havde postmanden sat pakken foran døren. Jeg måtte så konstatere
at pakken var væk. Så jeg skrev til firmaet som havde sendt pakken, de ville
sende en ny pakke og efterlyse den anden. Jeg var så heldigvis hjemme da den
anden pakke kom. Postmanden gav mig den og var ved at gå, så spørger jeg om
ikke jeg skal kvittere for modtagelse? - Nej da det brugte de ikke mere

Vil det så sige at egentlig kan naboen, genboen eller en 3. tredje udgive
sig for at være ejer af pakken?

--
Maria

Fra : Ole C

Dato : 15-12-09 12:59

MariaH skrev blandt andet:

> [...]
> denne her pakke for jeg havde jo ikke været hjemme. Og nej der var
> ikke blevet åbnet, så derfor havde postmanden sat pakken foran døren.

Hvad han ikke må, medmindre du på forhånd har givet en generel tilladelse
til det - hvilket i øvrigt er problematisk at gøre, da pakken så betragtes
som afleveret.

> [...]
> gav mig den og var ved at gå, så spørger jeg om ikke jeg skal
> kvittere for modtagelse? - Nej da det brugte de ikke mere

Passer ikke - men er afhængig af forsendelsens type. Har netop i denne søde
juletid modtaget et antal pakker, hvor jeg i alle tilfældene skulle kvittere
for modtagelsen.

> Vil det så sige at egentlig kan naboen, genboen eller en 3. tredje
> udgive sig for at være ejer af pakken?

Bortset fra besværet, kan du være ligeglad med hvem der har modtaget pakken,
så længe du ikke modtaget den.

--
vh
Ole C

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-12-09 13:07

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Passer ikke - men er afhængig af forsendelsens type. Har netop i denne
> søde juletid modtaget et antal pakker, hvor jeg i alle tilfældene skulle
> kvittere for modtagelsen.

Jo, det er rigtigt og sådan har det efterhånden været i mange år.
Modtageren skal ikke kvittere for modtagelsen, men mindre afsenderen
specifikt har sendt pakken med "Modtagerkvittering (POD)". Se evt.
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/Erhverv/LogistikLoesninger/Serviceydelser_til_Privatpakker.htm#Modtager

Jeg modtager dagligt adskillige pakker med Postdanmark og det er kun et
fåtal, der skal kvitteres for.

Fra : Ole C

Dato : 15-12-09 14:29

Allan Soerensen skrev blandt andet:

> Modtageren skal ikke kvittere for modtagelsen, men mindre afsenderen
> specifikt har sendt pakken med "Modtagerkvittering (POD)". Se evt.
> [...]

Der må der så være adskillige der gør.

> Jeg modtager dagligt adskillige pakker med Postdanmark og det er kun
> et fåtal, der skal kvitteres for.

Og jeg har lige den modsatte erfaring....

--
vh
Ole C

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-12-09 15:59

> Der må der så være adskillige der gør.

Muligvis, men det er ganske korrekt når postbudet siger at der ikke skal
kvitteres for en pakke, med mindre afsender altså specifikt har bedt om det
(så vidt jeg ved er det kun erhvervskunder, der har den mulighed).

Fra : Ole C

Dato : 15-12-09 17:04

> [...]

> skal kvitteres for en pakke, med mindre afsender altså specifikt har
> bedt om det (så vidt jeg ved er det kun erhvervskunder, der har den

Ifølge OP sagde postbudet "Nej da det brugte de ikke mere" - og det er vi jo
enige om ikke er korrekt.
Men i øvrigt et det jo slet ikke det egentlige problem, men at postbudet har
stillet en pakke uden for døren - og så er pakken ikke afleveret.

--
vh
Ole C

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-12-09 19:48

> Men i øvrigt et det jo slet ikke det egentlige problem, men at postbudet
> har stillet en pakke uden for døren - og så er pakken ikke afleveret.

Det er så din udlægning af spørgsmålet.
Jeg ser kun 2 spørgsmålstegn i den oprindelige tekst og de handler om
kvittering eller ikke kvittering. Der afleveres masser af pakker uden
kvittering og det er helt efter reglerne.

<SNIP>

</SNIP>

Fra : Ole C

Dato : 15-12-09 23:04

> [...]

> kvittering eller ikke kvittering. Der afleveres masser af pakker uden
> kvittering og det er helt efter reglerne.

Og så er der lige spørgsmålstegnet i emnelinien: "Postdanmark og pakker?"
Et temmelig bredt spørgsmål....

--
vh
Ole C