1 og 2 tvangsauktion
Fra : P.N.

Dato : 15-12-09 11:34

http://www.bt.dk/bolig/scor-en-ejerlejlighed-200.000

"En ejerlejlighed på 67 m2 til 200.000 kroner? Sådan lød højeste bud, da en
lejlighed på Amager for nylig var under hammeren i fogedretten i København.
Men den offentlige vurdering af lejligheden er 1,6 millioner kroner, så
Nordea Kredit, der har pant i lejligheden, begærede en ny tvangsauktion."

Kommentar: kan det være rigtigt eller har jeg misforstyået det her. Jeg
troede at en tvangsauktion havde 2 runder og at det bud der kom i 2 runde
var det der gælder.

Fra : alexbo

Dato : 15-12-09 11:51

"P.N." <pn@hotmail.com> skrev

> [...]
> Kommentar: kan det være rigtigt eller har jeg misforstyået det her. Jeg
> troede at en tvangsauktion havde 2 runder og at det bud der kom i 2 runde

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med to runder, hvis det er to
runder på een auktion tager du fejl.
Det er to auktioner.

Retsplejeloven:
§ 577. Skal ny auktion afholdes, bekendtgøres den efter reglerne i § 566 med
angivelse af auktionens art. Er tidspunktet for auktionen ikke blevet
fastsat på første auktionsmøde, eller skyldes auktionen auktionskøberens
misligholdelse af auktionsvilkårene, skal der desuden ske indkaldelse efter
reglerne i § 564.
Stk. 2. Flere auktioner end to kan kun afholdes, hvis fogedretten finder, at
ganske særlige omstændigheder taler herfor, eller den begærede auktion er en
misligholdelsesauktion. På en ny auktion, der ikke er
misligholdelsesauktion, finder § 575 tilsvarende anvendelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : P.N.

Dato : 15-12-09 12:30

> "P.N." <pn@hotmail.com> skrev

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med to runder, hvis det er to
> runder på een auktion tager du fejl.
> Det er to auktioner.

På siden tvangaauktion.dk kan man se at der der en 1 og 2 adskilte auktioner
og jeg har forstod det sådan at 2 auktion var uigenkaldeligt sidste auktion
og at det bud der kommer i 2 auktion er definitivt, men kan kreditor kræve
en ny auktion hvis beløbet ikke indfris??.

Fra : Jesper

Dato : 15-12-09 19:49

"P.N." <pn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:hg7s0k$7mk$1@aioe.org...

> [...]
> sidste auktion og at det bud der kommer i 2 auktion er definitivt, men kan
> kreditor kræve en ny auktion hvis beløbet ikke indfris??.

2. auktion er definitiv.

---
Jesper

Fra : alexbo

Dato : 15-12-09 20:38

"P.N." skrev

> [...]
> sidste auktion og at det bud der kommer i 2 auktion er definitivt, men kan
> kreditor kræve en ny auktion hvis beløbet ikke indfris??.

§ 575. Enhver, der får andel i auktionsbudet, kan kræve, at hammerslag gives
den højestbydende, som kan opfylde auktionsvilkårenes krav om køberens
sikkerhedsstillelse. Fremsættes et sådant krav ikke, og får rekvirenten ikke
del i auktionsbudet, eller fremkommer der intet bud, hæver fogedretten
auktionen, medmindre ny auktion skal afholdes i medfør af § 576. Hæves
auktionen, skal omkostningerne ved denne betales af rekvirenten, der ikke
har regres herfor mod skyldneren.

§ 576. Skyldneren kan på auktionsmødet forlange ny auktion mod straks at
stille sikkerhed for betalingen af de omkostninger, der er forbundet hermed,
for så vidt de ikke måtte blive dækket ved et højere bud. Det samme kan
enhver rettighedshaver, der ikke får fuld dækning ved budet.

Stk. 2. Skønner fogedretten, at et væsentlig højere bud kan opnås på en ny
auktion, kan den bestemme, at ny auktion skal afholdes, medmindre den eller
de rettighedshavere, der ikke opnår fuld dækning, samt skyldneren ønsker, at
budet antages. Opnås der ikke et højere bud på den nye auktion, betales
omkostningerne ved denne af statskassen.

[...]

------
Som du kan læse er der flere muligheder, men som standard vil et bud i nr.2
auktion der er højere end i nr.1 være gældende.

http://www.domstol.dk/SAADANGOERDU/BOLIG/TVANGSAUKTION/SAGSBEHANDLINGEN/Pages/default.aspx
Domstol.dk
Ny auktion
Ejeren af ejendommen eller en rettighedshaver, der ikke fik fuld dækning ved
det højeste bud, kan forlange, at der afholdes en ny auktion. Vedkommende
skal dog straks stille sikkerhed for de omkostninger, der er ved afholdelse
af den nye auktion. Tidspunktet for den nye auktion bliver straks fastsat af
fogedretten.
Kommer der på den nye auktion ikke andre bud, vil den, der blev
højestbydende på den første auktion få ejendommen. Kommer der højere bud på
den nye auktion, vil den højestbydende på den nye auktion få ejendommen.

----
Jeg kan ikke se sammenhængen mellem dit link og spørgsmålet om nr. 2
auktions gyldighed, men med et bud på 200.000 kr kan man godt forestille sig
at § 575 kommer i brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 15-12-09 17:12

P.N. skrev:
> [...]
>
> Kommentar: kan det være rigtigt eller har jeg misforstyået det her. Jeg
> troede at en tvangsauktion havde 2 runder og at det bud der kom i 2 runde

Tænker du på 2. opråb hvor man kapitaliserer servitutter?

--
Vh.
Kasper Demant