Cantara i mål: 22 Days, 20 Hours, 17 Minut~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-12-09 09:30

Tre dygtige piger har, i en B-31, krydset Atlanten i ARC kapsejladsen
i tiden 22 dage, 20 timer, 17 minutter og 2 sekunder.
Tillykke!!!

http://www.cantare.se/

Mvh/Harding
Formand for B-31 klubben

Fra : blueocean

Dato : 17-12-09 14:05

On 16 Dec., 17:30, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Tre dygtige piger har, i en B-31, krydset Atlanten i ARC kapsejladsen
> i tiden 22 dage, 20 timer, 17 minutter og 2 sekunder.
> [...]

Hej

Ja det er godt gået, Nu kommer ? hvorfor er det altid vores Svenske
Venner der kommer først med slags historier.

Tja svaret er sikkert at I sverige er de nok mere til den slags end
her i DK på det niveau

Men jeg har faktisk fulgt de 3 gæve piger siden de forlod limfjorden,
og de har faktisk udvist et interresant syn på at skabe sit venskab
bygget på tillid og ikke være bange for at tage ved lære af de fejl de
begår og af de råd de har fået på turen.

JA SÅ ET STOOOORT TILLYKKE skal de have.

Og ja det beviser "igen" at man ikke behøver en million Yacht til at
gøre dette.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-12-09 15:27

Hej Gert,

Flere B-31ére har udsejlet lange ture; men vores dejlige piger, som
jeg har fulgt fra deres spæde beguyndelse af planlægningen af turen,
har med stor held fået mange sponsorer og megen omtale i de svenske
medier. Især på baggrund af deres muligheder for at holde os on-line
orienteret på deres hjemmeside, både inden og på farten har vi i
klubben kunnet føle os med (på sidelinien) i dette fantastiske
projekt.
De er kun halvvejs i projektet og der er sikkert endnu flere historier
i vente fra dem.

De er ikke de første der gennemfører lange sejladser i en B-31.
I 2006 gennemførte et hold nordmænd en tur over atlanten til Brasilien
og tilbage igen. Historien ligger på vores SkyDrive sammen men mange
andre gode events.
Vi har også en anden B-31 båd der blev bygget i Danmark og sejlet til
Portugal. Her blev den solgt til en sydafrikaner der sejlede den syd
om Afrika til Australien, derfra sejlede han til U.S.A. hvor den blev
solgt til den nuværende ejer. Vores medlem har den nu liggende i
Indian River i Florida. På B-31 klubbens hjemmeside er der billeder af
hans båd og sejladsbeskrivelser for en ferietur i Bahamas.

En Hollandsk besigtigelsingeniør fremkom for nogle år siden med dette
statement om båden:
Construction: Very strong and Very Seaworthy.
Better and more solid then most European Yachts, A competitor for
construction only be found by boats from the Najad, Hallberg Rassy or
the latest Contest designs.
His advise was:
A very well designed, very well constructed boat with very stabile and
secure sailing capabilities. Giving years of unspoiled sailing
adventures, so keep it in a good shape and the investment will
certainly increase and still be there after 10 years or more.

Jo det er rigtigt at både for mindre end en mill., om de er
konstrueret rigtigt, kan gennemføre sejladser på oceanerne.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 18-12-09 05:30

On 17 Dec., 23:27, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
>
> Jo det er rigtigt at både for mindre end en mill., om de er
> konstrueret rigtigt, kan gennemføre sejladser på oceanerne.

Hej Harding

Ja... Jeg var godt klar over at der er flere B31 der har sejlet langt,
ligesom mange andre "små" både af den rigtige konstruktion har gjort
det.

Så som du selv skriver er det je deligt at at se at der stadigvæk
findes folk som kan gøre dette. Da jeg selv har sejlet turen dog i en
Kaskelot som er en ander type konstruktion end en B31 ved jeg godt
hvad det kræver, og som du også selv skriver er "pirgerne" godt rustet
med sponsorere der støtter dem og ligeså medierne.

Så alt i alt er jeg meget enig i det med dig, og ville da også bare
udtrykke min glæde på deres vegne.

\Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-12-09 08:13

Hej Gert,

Ja små både kan også gøre de lange ture, fælles for alle er om de
sejles med fornuft og omstændigheder, årstid m.m. tages i betragtning
bliver det oftest til en god tur.
Der er bygget ca 3000 B-31ére derfor vil man se dem rundt omkring i
verden.
Jeg ser jo hvor de har hjemhavn på indmeldelsesblanketten og p.t. har
vi medlemmer i 10 lande og en del er på langfart.

Pigerne har deltaget i B-31 Klubbens VM og de udviste stor engagement
i sejladserne. De sejler rigtigt godt.
Båden har Marias far bygget og da han købte en større båd overtog
pigerne båden hvorefter de gik i gang med en større ombygning. De er
rigtig gode til at få ideer og få lavet gode designs ud af ideerne.
Faderen, der har en maskinfabrik, udfører så det praktiske.
Om læ har båden alle mulige bekvemmeligheder og det fremgår også af
deres blog at de nyder tilværelsen ombord og gør brug af
bekvemmelighederne.

Jo vi kan alle glæde os over deres dygtigt gennemførte sejlads og en
god fortsættelse hjem igen.

Mvh/Harding

-