gulvvarmens optimale temperatur?
Fra : bente Christensen

Dato : 17-12-09 08:53

Hej.

Her i huset har vi gulvvarme.
Der er beton oven på trådene, (jeg kan ikke huske, hvor meget).

Hvilken temperatur på fjernvarmeanlægget vil være den optimale for
udnyttelse og besparelse?
Den står p.t. på 45 grader.
Jeg er godt klar over, at udetemperatut og, - ikke mindst vindretning, kan
have indflydelse på, hvor hurtigt, varmen får temperaturen til at stige i et
rum.

Findes der evt. hjemmesider, hvor man nærmere kan studere noget om emnet.

På forhånd tak og glædelig varm jul, - Bente Christensen.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-12-09 11:45

> Hvilken temperatur på fjernvarmeanlægget vil være den optimale for
> udnyttelse og besparelse?
> Den står p.t. på 45 grader.

Er det på en shunt der blander det varmere fjernvarmevand ned med
returvandet ?
Har du derpå en pumpe som du kan skrue på hastigheden af ?

Bliver du afregnet efter forbrugt energi eller efter volumen ? Er der måling
af returtemperaturen ? Bliver du straffet på prisen ved for høj
returtemperatur.

Som hovedregel kan du regne med at du skal gå efter størst mulig afkøling af
vandet i huset.

Du har 2 parametre at skrue på
- Fremløbstemperaturen til gulvene
- Flowet i gulvvarmen.

Sætter du temperaturen ned skal du måske skrue op for pumpen for at få varme
nok i rummene og det koster ekstra i el. Umiddelbart lyder 45grader i
fremløb af meget...

Vi kører pt med 35grader og pumpen på trin1 (af 3) til ~100m2 gulvvarme.
Bliver det koldt skruer jeg op for pumpen og er det ikke tilstrækkeligt så
for temperaturen

(men gulvvarmen regulere temmelig langsomt så et par pinde i brændeovnen en
aften er hurtigere hvis det lige en aften er blevet lidt køligt pga storm og
kulde udenfor)

Fra : Klaus G.

Dato : 18-12-09 00:51

> [...]
> Bliver det koldt skruer jeg op for pumpen og er det ikke tilstrækkeligt så
Ja, mine forældre har lige fået installeret et nyt fyr. De køre f.eks.ind i
huset med 80-90grader varmt vand, alt efter hvor meget de har fyret. Inde i
huset bliver det vand som skal i gulvet blandet med returvandet fra gulvet.
Det betyder, som du selv nævner, at de kun køre vandet rundt med ~35grader.
De har så nogle pumper der selv justere hastigheden/forbruget. Så hvis det
er lang tid siden de har fyret og vandet de køre ind i huset kun er 45grader
varmt, ja så skruer pumpen selv op for hastigheden for at sikre der er varme
nok til den ønskede temperatur i gulvet. Det samme med pumpen som føre
vandet over i huset. Vandet til radiatorne ovenpå, det køre bare ud med max
temperatur.

--
Klaus G.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-09 10:18

> [...]
> gulvet. Det betyder, som du selv nævner, at de kun køre vandet rundt med

Jeg kører dog kun med 60grader i fremløb
- Dels fordi der er langt fra fyrrym til huset,og varmetabet stiger jo med
temperaturforskellen
- Varmtvandsbeholderen bruger det varme vand direkte. Og 60grader i den
varme hane er varmt nok ... og 80-90 grader giver risiko for skoldning...

Fra : Klaus G.

Dato : 19-12-09 08:49

> [...]
> - Varmtvandsbeholderen bruger det varme vand direkte. Og 60grader i den
> varme hane er varmt nok ... og 80-90 grader giver risiko for skoldning...
De har en Atmos underforbrændningskedel og en 6m3 akumuleringstank. Så det
når der fyres, så skal den tank jo bare varmes igennem ;)

--
Klaus G.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-09 08:17

On 18 Dec., 10:17, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> 80-90 grader giver risiko for skoldning...

Det er nok fjernvarmevandet der er den temperatur!

Her i mit områder siger de vandet tilstræbes at være på mellem 70 og
110grader... Det har dog ligget langt længere nede her i sommer... når
jeg og min nabo bruger varme (som er på samme streng nede fra vejen)
så er vandet på ca. 75grader

jeg kører 30grader på gulvvarmen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-12-09 21:56

bente Christensen skrev:
> [...]
>
> Findes der evt. hjemmesider, hvor man nærmere kan studere noget om emnet.
>
> På forhånd tak og glædelig varm jul, - Bente Christensen.

Hej Bente

Anders har allerede givet glimrende spørgsmål og svar. Her i huset kører
vi med 33-34 grader det meste af vinteren. Men aktuelt med frost og en
del vind er fremløbet skruet op på 37 grader. Det giver simpelthen en
rigtig behagelig rumtemperatur på ca 22 grader. Vi er ikke ret
begejstrede for at bruge strikketrøjer og uldsokker, så man kunne nok
nøjes med mindre. 45 grader lyder umiddelbart af meget ...

Hilsen Jesper

ps: lad for guds skyld være med at sænke temperaturen i rummene om
natten. Med betondæk og gulvvarme er det ikke rentabelt da det tager
laaang tid at opvarme de mange ton cement.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-12-09 09:46

On 18 Dec., 21:56, Jesper Mehlsen <nos...@nospam.dk> wrote:

> ps: lad for guds skyld være med at sænke temperaturen i rummene om
> natten. Med betondæk og gulvvarme er det ikke rentabelt da det tager
> laaang tid at opvarme de mange ton cement.

Jeg er faktisk lidt ærgerligt over, jeg ikke har fået natsænkning. Jeg
fik også det afvide at det tog langt tid, men umiddelbart synes jeg
faktiskt det går ret hurtigt. Især på klinkegulv kan man mærke varmen
max 1time efter.... På trægulvet med trindæmpning "isolering" osv
tager det dog lidt længere tid.