Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
røde øjne
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-12-09 00:31

skæbnen vil jeg har hele 4 kusiner - de er så blonde som kun blondiner kan
blive og 2 af dem ligner hånden på hjertet sådan nogen små gudinder taget ud
af græsk billed hugger kunst ...... men af uransaglige årsager så skal de
bare være i nærheden af en blitz også for de røde øjne der kan stå en ved
siden af der for nøjagtigt det sammen blitz lys og der sker ikke noget det
er da mærkeligt - nå men så længe billederene ikke er for små er det til at
fjerne men sider så med sådan noge fra facebook på 10 kb og de er for små
til jeg kan fjerne dem uden det ser ud som om de er sprøjte malet hænd over
næsen med en tush ... hvad gør jeg ?

Mv.
Bo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-12-09 00:55

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for små til jeg kan fjerne dem uden det ser ud som om de er sprøjte malet
> hænd over næsen med en tush ... hvad gør jeg ?

Tag dem ind i Photoshop - Upsample kraftigt, forsigtigt fjerne de røde øjne
ved at hegne dem ind med lasso-værktøjet, rette lidt til med modify, og så
sværte pupillen sort. Skift nu farven ud med hvid og vælg en meget lille
pensel. og mal en lille hvid i hvert øje, så den afspejler retningen af
lyset. 1/3 oppe er nok er et godt bud..
Downsamle igen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-12-09 17:03

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> og vælg en meget lille pensel. og mal en lille hvid i hvert øje, så
> den afspejler retningen af lyset. 1/3 oppe er nok er et godt bud..

tak det vil jeg prøve :)

Fra : Mogens

Dato : 18-12-09 00:05

Bo M. Mogensen wrote:

> tak det vil jeg prøve :)

Eller brug Picasa med en 1/10 af det før beskrevne bøvl, eller lightroom
hvis du er en lille smule avanceret.

Fra : Allan

Dato : 18-12-09 06:25

Mogens skrev:

> Eller brug Picasa med en 1/10 af det før beskrevne bøvl, eller lightroom
> hvis du er en lille smule avanceret.

Mange metoder kan anvendes.
Metoden med at male pupil er udemærket, men ofte et forholdet pupil /
regnbuehinde ikke passende.
Derfor har førende billedbehandlingsprogrammer dusindvis af standardøjne
med forskellige farver og nuancer af regnbuehinder, samt mulighed for at
indstille størrelselser, glimtsize og meget mere.
En ting er dog ofte nærmest umulig at indstille, og det er rundheden,
hvorved regnbuehinden ofte vil rage lidt op og ned over øjenlågene /
brillestænger.
Men det løses jo ganske let ved at lave erstatningsøjene i et andet lag
og så fjerne overskudet eller bruge programmets rødøjekorrektørs
manuelle øjentegner som hjælp.
Arbejdsprocessen er proportionalt stigende med antallet af
bryllupsgæster, hvorfor jeg på grund af dovenskab altid vælger at undgå
røde øjne ved optagelsen.
Men det fraholder mig alligevel ikke fra at tegne "nye" øjne engang i
mellem. For det er mig, der bestemmer, hvor den sidste gæst skal glo hen.

Rigtig god Jul i denne røde tid.

Fra : Thomsen

Dato : 18-12-09 17:12

> [...]
> for små til jeg kan fjerne dem uden det ser ud som om de er sprøjte malet
> hænd over næsen med en tush ... hvad gør jeg ?

Hej,

Du kan gøre sådan her:

Lav en cirka markering af pupillen.
Gå til Adjustment - Hue/Saturation
Vælg "Reds" og kør "Saturation"-skyderen helt til venstre (gør den røde
pupil farveløs).
Og så kan du justere med "Lightness".

hilsen Ole

Fra : hamselv

Dato : 19-12-09 11:48

en pop up flash diffuser kan faktisk fjerne røde øjne, samtidig med
flashlyset bliver blødere
du skal dog sætte flashkompensationen til ca. +1
http://www.kamerahuset.dk/product/20820/
eller den originale: http://store.garyfonginc.com/puf-01.html

henrik

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-12-09 13:36

hamselv wrote:
> en pop up flash diffuser kan faktisk fjerne røde øjne, samtidig med
> flashlyset bliver blødere
> du skal dog sætte flashkompensationen til ca. +1

Kan du forklarer hvorfor der skal kompenseres med +1 ? Den lysmængde som
tabes ved at sætter noget foran og sprede lyset mere skulle
flashen/kameraet jo gerne selv kompensere for via TTL - ell hva ?

Jørn

---
Photogadget.dk findenfotograf.dk fotounivers.dk

Fra : hamselv

Dato : 19-12-09 14:28

tjaaa

på mit cam(450d) sætter jeg flashkomp til +1, da flashlyset ligesom
forsvinder i diffuseren, men måske edr bare skal "skrues" på i menuerne

billedet kan dog redigeres senere i feks. psp x2, vha. funktionen "fill
flash"

det skal dog siges at jeg sjældent bruger flash (selvom den er god at have),
men istedet bruger mit 50 mm f1,8
til f.eks portræt.

se evt. katteportræt : http://www.andre-photography.org/
nederste billede under "animal" (billedet hedder "eyes")

henrik

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-12-09 17:41

hamselv wrote:
> [...]
> forsvinder i diffuseren, men måske edr bare skal "skrues" på i menuerne
>
> billedet kan dog redigeres senere i feks. psp x2, vha. funktionen "fill

Det lyder som om at din lysmåling snydes, for hele ideen med automatisk
lysmåling er jo netop at du ikke behøver at skulle kompensere generelt
bare fordi der kommer en diffuser på (eller du peger blitzen op i loften
eller imod en væg). Men hvis det virker for dig, so why change it ?

Jørn

---
Photogadget.dk findenfotograf.dk fotounivers.dk

Fra : hamselv

Dato : 20-12-09 11:46

sad lige og legede med kameraet sent i aftes, og så vidt "a ka hit u a" er
der ikke ttl måling idet.

konklusionen må vel bar være at man skal bruge +1 i flashkompensation
hvor der så til gengæld virker fint