afladning af iPhone?
Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 03:54

Hej,

jeg har den første, danske iPhone med nyeste OS.

Når jeg tilslutter den Mac´en med det originale USBkabel, er den begyndt
at aflade, istedet for at oplade. Både gennem en hub og ved direkte
tilslutning. Så hvis jeg lader den ligge i USBporten natten over, er
batteriet tømt om morgenen?

Sagt på en anden måde: den kan kun oplade, når jeg tilslutter den 230 V
med den medfølgende oplader.

Derudover vil den heller ikke synkronisere(automatisk) gennem hub´en -
kun ved direkte tilslutning til maskinen.

Hvordan kan det mon være?

På forhånd tak

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-09 07:21

Morten Lind skrev:

> Derudover vil den heller ikke synkronisere(automatisk) gennem hub?en -
> kun ved direkte tilslutning til maskinen.
>
> Hvordan kan det mon være?

Det lyder som om den er blevet godt forvirret (det citerede kan jeg ikke
lide, er der ekstern strøm på hubben?)

Du kan jo altid gendanne den vha iTunes til fabriksindstillingerne og se
om det hjælper. Vær advaret - det tager noget tid at få tingene rullet
på igen bagefter.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:41

> Det lyder som om den er blevet godt forvirret (det citerede kan jeg ikke
> lide, er der ekstern strøm på hubben?)

Tjaeh?

> Du kan jo altid gendanne den vha iTunes til fabriksindstillingerne og se
> om det hjælper. Vær advaret - det tager noget tid at få tingene rullet
> på igen bagefter.

Njaeh - så lever jeg med det

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:51

> Tjaeh?

Undskyld - nej, det er der ikke. Den får strøm fra tastaturet.

> Njaeh - så lever jeg med det
>
> M.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-09 16:56

Morten Lind skrev:

> Undskyld - nej, det er der ikke. Den får strøm fra tastaturet.

Du skal bruge en hub med strøm på til det her.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-09 16:55

Morten Lind skrev:

> Tjaeh?

Befinder der sig en ledning fra din hub der ender i en såkaldt
stikkontakt således at den får strøm udover de to kabler der går til hhv
iPhone og Mac?

Det har en del at sige med hensyn til hvor meget strøm hubben kan putte
ud til phønen.

> Njaeh - så lever jeg med det

Du har jo heller ikke så travlt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-09 08:14

> [...]
> batteriet tømt om morgenen?
>
> Sagt på en anden måde: den kan kun oplade, når jeg tilslutter den 230 V

så er der noget galt ...

> Derudover vil den heller ikke synkronisere(automatisk) gennem hub´en -
> kun ved direkte tilslutning til maskinen.
>
> Hvordan kan det mon være?

måske der er noget galt med usb portene .. f.eks. at de ikke får strøm
og derfor heller ikke kan drive en usb hub ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:48

> så er der noget galt ...

> måske der er noget galt med usb portene .. f.eks. at de ikke får strøm
> og derfor heller ikke kan drive en usb hub ...
>
> /thomas

USB hub´en driver i forvejen min scanner og en højrehåndsmus(til den
langhårede - jeg bruger venstre hånd), og det virker fint, men måske er
de to andre porte "stået af"?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-09 15:50

> USB hub´en driver i forvejen min scanner og en højrehåndsmus(til den
> langhårede - jeg bruger venstre hånd), og det virker fint, men måske er
> de to andre porte "stået af"?

Er den scanner "bus powered" eller har den sin egen strømforsyning ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:54

> Er den scanner "bus powered" eller har den sin egen strømforsyning ?

> /thomas

Busmagt ), undskyld

Den har /ikke/ sin egen strømforsyning.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-12-09 16:57

Morten Lind skrev:

> USB hub´en driver i forvejen min scanner og en højrehåndsmus(til den
> langhårede - jeg bruger venstre hånd), og det virker fint, men måske er
> de to andre porte "stået af"?

En USB-hub kan max få 500 mA fra computeren, og hvor meget af det tror
du der er tilbage til iPhonen hvis først scanneren, musen og hubben selv
har taget det de skal bruge?

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 17:01

> En USB-hub kan max få 500 mA fra computeren, og hvor meget af det tror
> du der er tilbage til iPhonen hvis først scanneren, musen og hubben selv
> har taget det de skal bruge?

Hvorfor focuserer du så meget på hub´en? Det samme gør sig jo som
skrevet gældende, når jeg bruger den direkte tilslutning i en USBport
direkte på Mac´en.
Så det kan ikke være mangel på strøm, tror jeg.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-09 17:04

> [...]
> direkte på Mac´en.
> Så det kan ikke være mangel på strøm, tror jeg.

har du prøvet på en anden computer for ligesom at udlukke om det er
teleonen der er nogen galt med =

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 17:57

> har du prøvet på en anden computer for ligesom at udlukke om det er
> teleonen der er nogen galt med =

> /thomas

Ikke endnu, men god idé

M.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 17:23

Hej Morten,

> Hvorfor focuserer du så meget på hub´en? Det samme gør sig jo som

Du kunne godt komme med lidt flere observationer. Jeg tror nu stadig din
telefon rent hardwaremæssigt er fejlfri.

Specielt følgende observationer:

1) Når du sætter telefonens til computeren, skifter batterisymbolet i
telefonens menubar da til et "lyn"?

2) Får du nogensinde beskeden lidt ala: "This accessory cannot be
charged..." på din telefon?

3) Hvor lang tid kan din telefon holde strøm normalt?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 18:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Morten,

Hej

> Du kunne godt komme med lidt flere observationer. Jeg tror nu stadig din
> telefon rent hardwaremæssigt er fejlfri.

Det tror jeg nu også.

> Specielt følgende observationer:

> 1) Når du sætter telefonens til computeren, skifter batterisymbolet i
> telefonens menubar da til et "lyn"?

Når den ikke er fuldt opladet, ja.

Når den er fuldt opladet, er symbolet et strømstik.

> 2) Får du nogensinde beskeden lidt ala: "This accessory cannot be
> charged..." på din telefon?

Nix - det har jegt aldrig set.

> 3) Hvor lang tid kan din telefon holde strøm normalt?

Mellem to og tre døgn, afhængig af brug.

M.

Fra : KentBM

Dato : 17-12-09 13:27

Morten Lind skrev:
> [...]
> direkte på Mac´en.
> Så det kan ikke være mangel på strøm, tror jeg.
Men så er iPhonen jo ene om strømforbruget og så er der nok strøm. Det
er da ikke hubben, som det er galt med, men det at der så pludselig er
flere om at dele strømmen. Så der er da en verden til forskel.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-09 13:30

KentBM <kentF_JERNmagnussen@hotmail.com> wrote:

> Men så er iPhonen jo ene om strømforbruget og så er der nok strøm. Det
> er da ikke hubben, som det er galt med, men det at der så pludselig er
> flere om at dele strømmen. Så der er da en verden til forskel.

Jeg forstår det vist ikke?

M.

Fra : KentBM

Dato : 17-12-09 13:41

Morten Lind skrev:

> Jeg forstår det vist ikke?
En USB-port levere 500mA ved vist nok 5volt, hvilket giver 2,5 watt,
hvis ikke min skolelærdom svigter helt. 2,5 watt som er nok til at
oplade din iPhone, men ikke nok til at drive din mus, skanner og
samtidig oplade din iPhone. Derfor skal der en ekstern strømforsyning
til din hub, som derved kan levere det ekstra strøm som USB-porten ikke
kan leverer.

Enten bliver din iPhone bare ikke opladt eller også fungere den oven i
købet som strømforsyning til øvrige produkter.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-09 13:49

> [...]

> Enten bliver din iPhone bare ikke opladt eller også fungere den oven i
> købet som strømforsyning til øvrige produkter.

OK - det lyder rigtigt(det var Thorbjørn vist også inde på), og det er
så derfor, den aflader.

Men hvorfor gør den det også, når den er monteret i Mac´ens USBstik?

M.

Fra : KentBM

Dato : 17-12-09 14:16

Morten Lind skrev:

> Men hvorfor gør den det også, når den er monteret i Mac´ens USBstik?
Det er så her, at min høje alder svigtede mig. Det havde du faktisk også
skrevet i dit første indlæg. Jeg ville gætte på en fejl på USB-porten.
Måske en overbelastning på grund af for højt strømforbrug, hvis dette
kan brænde porten af på en måde, så du stadigvæk kan bruge den.

Hvis du har en iPod kan du jo prøve at smide den direkte på USB-porten
og se om den så blive opladt. Hvis den oplader så burde porten vel være
i orden ellers er den vel defekt.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-09 14:46

> [...]

> Hvis du har en iPod kan du jo prøve at smide den direkte på USB-porten
> og se om den så blive opladt. Hvis den oplader så burde porten vel være

Hmm...så er du ligeså gammel eller ligeså ung som Thorbjørn

Dine bud er altså: en USBhub med for lidt strøm + en defekt USBport på
computeren.

Jeg følger dit råd og prøver med min iPod Touch.

Tak alle fire(musketerer)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-09 22:21

Morten Lind skrev:

> Men hvorfor gør den det også, når den er monteret i Mac?ens USBstik?

Kan du ikke lige sætte de usb-enheder til du normalt bruger + iPhone og
så klippe-klistre indholdet af USB-faneen i "Om denne Mac" -> Mere
information?

Hvilken Mac bruger du?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-09 03:14

> Kan du ikke lige sætte de usb-enheder til du normalt bruger + iPhone og
> så klippe-klistre indholdet af USB-faneen i "Om denne Mac" -> Mere
> information?
>
> Hvilken Mac bruger du?

<http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/USB.png>

PowerMac G5.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-09 09:17

Morten Lind skrev:

> <http://homepage.mac.com/mortenlind/web-mappe/USB.png>

Jeg kan ikke se iPhonen på den liste

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-09 16:38

> Jeg kan ikke se iPhonen på den liste

Det kan jeg heller ikke - men den /var/ skam forbundet. Det er s´gu´ nok
dig, der har ret - en dum & dårlig hub

Jeg kjøwer en ny, og så må vi se

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-09 16:53

Morten Lind skrev:

> Det kan jeg heller ikke - men den /var/ skam forbundet. Det er s?gu? nok
> dig, der har ret - en dum & dårlig hub

Giv den noget RIGTIG strøm og se hvad der sker.

> Jeg kjøwer en ny, og så må vi se

Hvad vil du så gøre med din gamle iPhone når du nu har to?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-09 17:21

> Giv den noget RIGTIG strøm og se hvad der sker.

> Hvad vil du så gøre med din gamle iPhone når du nu har to?

En ny /HUB/, din fjolle , og hvis jeg køber en ny iPhone, giver jeg
naturligvis den gamle til mit rødhårede spektakel

M.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 09:38

Hej Morten,

> jeg har den første, danske iPhone med nyeste OS.
> Når jeg tilslutter den Mac´en med det originale USBkabel, er den begyndt
> at aflade, istedet for at oplade. Både gennem en hub og ved direkte

Jeg tror ikke det er tale om hverken forvirring som Thorbjørn skrev
eller dårlige USB-porte, som som Thomas var inde på.

For mig virker det mere sandsynligt, at du har fået opgraderet din
iPhone til en "halvgammel" OS - og ikke det nyeste, eller at du på
lignende vis har fået indført noget, der bruger en masse strøm. Hvilken
OS version kører du?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-09 09:51

> [...]

> iPhone til en "halvgammel" OS - og ikke det nyeste, eller at du på
> lignende vis har fået indført noget, der bruger en masse strøm. Hvilken

selv med en bunket OS skulle den stadig lade via USB porten ... og når
den nu godt kan lade via den selvsændtige lader ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-09 09:53

Hej Thoas,

> selv med en bunket OS skulle den stadig lade via USB porten ... og når
> den nu godt kan lade via den selvsændtige lader ?

Ja, netop. Jeg tror også fint telefonen lader.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:44

> selv med en bunket OS skulle den stadig lade via USB porten ... og når
> den nu godt kan lade via den selvsændtige lader ?
>
> /thomas

Ja - spooky...

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-09 15:43

> [...]

> iPhone til en "halvgammel" OS - og ikke det nyeste, eller at du på
> lignende vis har fået indført noget, der bruger en masse strøm. Hvilken

Næeh, USBportene i både maskinen og i hub´en er gode nok.

iPhone kører OS, version 3.1.2 (7D11).

M.

Fra : KentBM

Dato : 16-12-09 16:04

Morten Lind skrev:
> [...]
> at aflade, istedet for at oplade. Både gennem en hub og ved direkte
> tilslutning. Så hvis jeg lader den ligge i USBporten natten over, er
Jeg tror, at du skal passe på med det. Jeg har læst om HTC TyTN II, som
har været tilsluttet en bil via cigartænderstikket. Flere fik brændt
usb-porten (i telefonen) af fordi bilen trak strøm fra telefonen.

Nu laver Apple jo til forskel fra HTC kun fejlfrit hardware, men det
kunne jo være, at din iPhone ikke kan holde til det i længere tid.
(Lettere ironisk ment).

Løsningen for HTC er at have en lader med noget diode (ensretter?) værk
indbygget. Men i dit tilfælde lyder det bare som om du overstiger det
mulige strømforbrug for en USB-port. Der kan trækkes maks 500mA og det
må dit forbrug overstige. Så det er vel bare at bruge en hub med
strømforsyning.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-09 16:15

> [...]

> mulige strømforbrug for en USB-port. Der kan trækkes maks 500mA og det
> må dit forbrug overstige. Så det er vel bare at bruge en hub med

nu er laderen til en iPhone faktisk bare en strømbrik med en USB port
.... så det er meningen den bare skal lade på USB power ..

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 17-12-09 13:23

Thomas von Hassel skrev:
> nu er laderen til en iPhone faktisk bare en strømbrik med en USB port
> ... så det er meningen den bare skal lade på USB power ..
Det er faktisk også tilfældet på HTC TyTN, som oven i købet er monteret
med et mini-USB-stik. Du kan lade telefonen med en hvilken som helst
USB-oplader fuldstændigt som med iPhone.

Og når den tilsluttede bil så brugte telefonen som batteri, så brændte
USB-stikket af. Det er selvfølgelig muligt, at Apple har en bedre
opbygning, så dette strømforbrug fra andre enheder, ikke kan brænde
stikket af. Men, hvorfor tage chancen?

Noget tyder jo på, at der bliver trukket for meget strøm fra den
pågældende USB-port, så det er vel bare at få sluttet en ekstern
strømforsyning til porten og så kan der vel ikke ske mere.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-09 13:28

> [...]

> pågældende USB-port, så det er vel bare at få sluttet en ekstern
> strømforsyning til porten og så kan der vel ikke ske mere.

Jeg forstår det stadig ikke, men jeg kan godt leve med at opladningen
foregår ved hjælp af den "rigtige" oplader. Der er jo en ny model på vej

M.