Tolkning af befordringsfradrag (skattefrit~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-12-09 20:22

Når jeg læser teksten her :
http://www.tax.dk/tips/skattefri_koerselsgodtgoerelse_ved_jobskifte.php
så forstår jeg det således at jeg de første 60 dage kan udnytte denne
regel og ikke den kedelige med fradrag af de første 24 km førend man
kan få de knap 2 kr. pr. km.
Jeg startede nyt job 5. jan og skulle selv transportere mig dertil.
Blev så fyret pga krisen i forsommeren og finder nyt job efter at have
nydt nogle mdr. med sol og sommer. Denne gang er der servicevogn
stillet til rådighed.
Men jeg vil så mene at jeg ifbm det første job kan bruge den
fordelagtig 60 dages regel og fradrage 3,56 pr. km af samtlige km.
mellem hjem og arb. Men det kan jeg vel så næppe i det andet hvor jeg
har bil stillet til rådighed??
Lad mig venligst høre om jeg har ret eller om der er noget jeg har
misset.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-09 20:30

> [...]
> Men jeg vil så mene at jeg ifbm det første job kan bruge den fordelagtig
> 60 dages regel og fradrage 3,56 pr. km af samtlige km.

Nej du har ikke helt forstået det. Din arbejdsgiver kunne dengang kunne de
første 60dage have udbetalt de 3,56 kr/km skattefrit - du ville så ikke få
fradrag for de samme km.

> [...]
> gang er der servicevogn stillet til rådighed.
> mellem hjem og arb. Men det kan jeg vel så næppe i det andet hvor jeg har

Nej, og du kan heller ikke få befordringsfradrag når arbejdsgiver betaler
din transport (servicevognen) men det kunne også være betalt bus/tog-kort
eller hvis han sendte en vogn med chauffør for at hente dig ...

Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-12-09 22:02

Anders Majland har bragt dette til verden:
> [...]
> transport (servicevognen) men det kunne også være betalt bus/tog-kort eller
> hvis han sendte en vogn med chauffør for at hente dig ...

Tænkte sq nok der ikke faldt nogen appelsin ned i min turban
Så ellers et lille håb for noget skattefradrag.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-09 08:18

> Tænkte sq nok der ikke faldt nogen appelsin ned i min turban
> Så ellers et lille håb for noget skattefradrag.

Glæd dig ístedet over de penge du sparer til/fra arbejde ved at køre i
servicevognen istedet for egen befordring...

Og er der ikke blødt op på reglerne så man må holde ved købmanden på vejen
hjem hvis det ikke er nogen større omvej ?

Fra : JK

Dato : 15-12-09 19:34

> [...]
>
> Og er der ikke blødt op på reglerne så man må holde ved købmanden på vejen
> hjem hvis det ikke er nogen større omvej ?

Kommer an på om det er en alm. gulpladebil eller en specialindrettet
kassevogn.

Det kræver en specialindrettet gulplade bil for at må lave svinkeærinder på
op til 1000 km om året, det kræver så at man udfylder en kørebog og
dokumentere kilometerne.

En gulplade bil f.eks. VW Touran, kan godkendes hvis det specialindrettes
men det kræver umiddelbart ud fra det jeg har kunnet finde hos skat at
passagersædet pilles ud så der kun kan være føren i den.

Hvorfor det så kun er tilladt i den ene type bil tja det er nok noget der
høre hjemme i dk.politik i stedet

Hilsen

Johnny

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-12-09 22:03

Anders Majland frembragte:

> [...]
>
> Og er der ikke blødt op på reglerne så man må holde ved købmanden på vejen
> hjem hvis det ikke er nogen større omvej ?

Jo det er skam rigtig nok. Hente under fra skole og handle ind på vej
hjem.
Såfremt vejen ikke er en væsentlig omvej.
Og som JK også nævner skal den være specialindrettet, hvilket min også
er. Pass.sædet behøves ikke være pillet ud når den er indrettet.
Men reglen gælder kun biler op til 3000 kg. Dem over må intet.
Så det skal man lige holde for øje når man skal have ny firmabil.