/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Køreteknisk
Fra : Thorbjørn


Dato : 14-12-09 18:41

Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
om:

Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen bedre
(ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.

Thorbjørn



 
 
Ole (14-12-2009)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 14-12-09 20:01

Det er jo altid godt, at omdrejningstallet svarer til den aktuelle hastighed
og gear.


"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
news:4b2678c1$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
> om:
>
> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen
> bedre (ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
> synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
> mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.
>
> Thorbjørn
>



Simon (14-12-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 14-12-09 20:48

> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas

(Jeg er ikke ekspert, men) et vip på gassen, og nedgearing + slip
koblingsgrebet mens omdr. er høje/på vej ned kan virke fint... Det går
nemt når man lige får prøvet det nogle gange.

Der har været en del tidligere tråde om dette...
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=mellemgas

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Thorbjørn (15-12-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 15-12-09 15:08

> Der har været en del tidligere tråde om dette...
> http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/search?group=dk.fritid.motorcykel&q=mellemgas

Tak for linket



Armand (15-12-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-12-09 17:54

Thorbjørn skrev:
> Generelt køreteknisk spørgsmål, som min kørelære aldrig fik informeret mig
> om:
>
> Ved ned-gearing/motor-bremsning - er det da en fordel at give en anelse
> mellemgas for at synkronisere hastigheden af tandhjulene i gearkassen bedre
> (ligesom man gør i grove biler)? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om
> synkroniseringen fungerer på samme måde i en mc, og jeg har bemærket at
> mc'en godt kan smælde lidt fra gearkassen hvis man skifter hårdt ned.
>
Kort sagt er larm lig med slitage, så det drejer sig om at foretage så
lydefrit et gearskifte som muligt og hvis du selv synes at der *klonk*es
for meget ved nedgearinger er der basis for at forbedre det!

Allerførst et par basics:
Det gavner gearskiftets funktion at kæden er korrekt opspændt, og min
personlige definition deraf er ikke umiddelbart en målbar angivelse som
anført i brugermanualen: Det er dén opspænding der medfører at kæden
hænger dovent ned i én bue under kørsel med jævn fart. Har man først
ramt dén kan man jo markere sig sit private mål for slaphed á f.eks.
luft mellem kæde og bagsvinger når kæden løftes op med en finger/pind.
Jeg vil lige kaste ind at kædens alternative opførsel er:
- Slanger og bugter sig á indtil flere gange = For slap!
- Nærmest sitrer = for stram!

Det er en typisk begynderfejl at rulle udkoblet med trafikken og først
senere erkende at man skulle befinde sig i et andet (lavere?) gear -
Ethvert gearskifte i dén situation vil med sikkerhed medføre nogle
ganske meddelsomme lyde.
Gearskiftene skal man foretage i almindelig drifts -situation, og altså
inden pågældende køren friløb (som forøvrigt også er en køreteknisk fejl
i sig selv!) eller mindst efter en kort gen-indkobling så man kan komme
'ind i rækkefølgen igen'!

Omkring den "mellemgas" der almindeligvis nævnes når snakken går på
nedgearinger, drejer det sig om stiv skole-lærdom for typisk
lastvogns-gearkasser der har et let definerbart frigear som man kan
placere sig i under mellemgassen. På motorcyklers usynkroniserede
gearkasser er der principielt "frigear" mellem de enkelte gear (det
lyder slemt hvis to gear kommer til at gå i indgreb samtidig), men ikke
så tydeligt at man i praksis kan mellemlande dér for lidt mellemgas. Så
i praksis vil mellemgassen på motorcyklen bedst gennemføres á en
forsinket nedgasning når man kobler ud for nedgearing, hvorved at
motoren kommer godt op i omdrejninger.

Endelig er der hele snakken om 'preload' som du skulle kunne google dig
frem til og yderligere tillære dig omkring.
Go for it!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste