Hvordan fyrre i natten over?
Fra : Morten

Dato : 14-12-09 11:19

Hej med jer

Jeg forsøger at blive en habil brændeovn bruger, og har da også ganske godt
styr på at bruge den til hver dag ...

Men, jeg er endnu ikke begyndt at bruge den natten over, og plejer pt. blot
at lade den brænde ud.

Min største irritation er som sådan ikke at der er koldt om morgenen, men
mere at jeg ikke gider at skulle tænde op på ny hver morgen - der ville det
være rart hvis der stadig var gløder, så jeg blot kunne ligge lidt brænde på
og åbne for sluserne.

Jeg har set på "overnight" briketter, hård-træs, briketter osv. i
byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr løsning
.... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg kunne bruge?

/Morten

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-12-09 11:46

Morten wrote:
> [...]
> byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr
> løsning ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg

Jeg har haft brændeovn i knap 2 år og har endnu ikke haft behov for at fyre
natten over. Jeg smider brænde på, når jeg går i seng og hvis jeg kan se det
bliver koldt dagen efter, står jeg op 3 minutter før og tænder op inden jeg
tager på arbejde. Så er det ikke så koldt, nor jeg kommer hjem.
Så natfyring kan efter min bedste overbevisning ikke betale sig. Kun hvis
det er MEGET koldt.

Jeg fyrer hovedsageligt med briketter. 4 af dem + 4 "Heat Beads"
optændingsblokke fra XL-byg, så har ilden fat i løbet af 1½ minut.
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-12-09 18:31

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen

> Jeg smider brænde på, når jeg går i seng...

Gjorde jeg også, dengang jeg havde brændeovn - og med den rette
lufttilførsel kunne den holde ild i træet natten over, så det var nemt dagen
efter.

Jeg stoppede med det, da vores nærmeste familie var meget tæt på at omkomme
en nat grundet nedslag i skorstenen. Hele huset blev fyldt med røg, og de
reddede kun livet, fordi den yngste havde en gasmaske liggende. Han vågnede
tilfældigvis den nat og tog masken på, hvorefter han fik vækket de andre,
som alle intet havde bemærket !

Fra : Leif Neland

Dato : 14-12-09 23:04

Mogens (K) skrev:
> [...]
>
> Gjorde jeg også, dengang jeg havde brændeovn - og med den rette
> lufttilførsel kunne den holde ild i træet natten over, så det var nemt

Giver du ikke tilstrækkelig luft, giver det dårlig forbrænding, og stank
hos naboerne.

En sådan ose-forbrænding gør at du risikerer at få skorsten fyldt med
beton, ihvertfald hvis du bor her i nærheden.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : TT

Dato : 18-12-09 14:29

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]
>
> Leif
>

> --
> Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Hvordan fylder du skorstenen med beton, er det ikke ret omfattende i forhold
til at skyde den med et raketstyr eller lign.

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-09 17:35

> [...]
> Han vågnede tilfældigvis den nat og tog masken på, hvorefter han fik
> vækket de andre, som alle intet havde bemærket !
Derfor man har røgalarmer i huset jo ;)

--
Klaus G.

Fra : Morten

Dato : 14-12-09 22:35

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr
> løsning ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg kunne

Hej vi har næsten kun brugt brændeovn de sidste 10-13 år og førhen brugte vi
2 til 4 stk brunkulsbriketter lidt afhængigt af hvor meget blus der var på
brændeovnen hvis der kun var en smule gløder tilbage kunne vi nøjes med en
briket og hvis der var maget gang i brændeovnen skulle vi bruge ca 4 hvis
der skulle være gløder næste morgen. Men gik fra det igen, da det giver
meget aske. Og arbejdet med at tænde op er mindre end at skulle tømme aske.
Dengang kostede de ca 1 kr kg hvis man tog et tons (Så hvidt jeg husker)og
vi har stadig nogle tilbage man skal bare huske at vande dem engang imellem.
Så smulre de ikke hvis de skal gemmes mange år

Morten

Fra : thl

Dato : 14-12-09 23:04

> Morten

Hvordan gik det med at få træk i ovnen igen?

mvh
Thorbjørn

Fra : Morten

Dato : 15-12-09 08:25

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan gik det med at få træk i ovnen igen?

Det ser ud til at fungerer fint - og det var også grundet mit lidt for våde
brænde, så ny tænder jeg op med en Netto-sprittablet, og en
savsmulds-briket, så tænder den op hver gang, og jeg kan ligge det øvrige
brænde på ...

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 14-12-09 23:40

> ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg kunne bruge?

Gå sent i seng

Spøg til side, hvis det er under 5gr ude, fylder jeg ovnen med eg inden jeg
går i seng.
Når jeg står op får den lige 2 savsmulsbriketter, så er der liv igen.

Jeg fik for nylig ny skorsten i rustfri-stål. Der bandede jeg lige i en uge,
for i sådan en er kuldebroen noget længere om at blive jaget ud.
Så nu tænder jeg op med 2 savsmulsbriketter og ligger træ på efter 15-20min.
Det er for mig det eneste rigtige i vindstille og kolde perioder.

Mvh
Leon

Fra : GSX 750

Dato : 15-12-09 11:34

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr
> løsning ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg kunne

Hej.
Jeg har fyret med brændeovn i mange år af mit 43 årige liv.

Et utæt aldre hus skal typisk have en fyring om natten, for at holde varmen
til næste morgen. Vækkeuret til, ringe ved 3-4 tiden, fyre godt i ovnen og i
seng igen. Så smider man bare pinde i når man vågner om morgenen og der er
hele tiden lunt i huset.

Min nuværende brændeovn i et ældre efterisoleret hus, kan holde
ilden/gløderne højst 7 timer og vi fyrer med tørt bøge og birkebrænde. Så
det passer med at jeg fyrer til natten ved 23-24 tiden og den første der
vågner ved 6-halv 7 fyrer videre i ovnen. Vi har ikke under 20 grader. Når
det er rigtig koldt udenfor, stå jeg op og fyrer om natten, så der er dejlig
varmt til familien når de står tidligt op.

Min gamle koksovn kunne brænde i op til 1 døgn når jeg fyrede godt i den.
Men den var for sulten når den fik træ og lavede for meget varme, så den
blev byttet til konvektion med glas, så vi kan nyde flammerne om aftenen. Vi
har forresten kun brændeovn.

Mvh
Jarl
--
Suzzuki GSX 750 es

Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 15-12-09 23:29

Morten skrev:
> [...]
> ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg kunne bruge?

Jeg har haft almindelig brændeovn i 12 år, og har et par vintre brugt
papir til holde gløder i ovnen om natten. En tyk stak papir (fra dengang
børnene løb med reklamer) rullet sammen i et bundt det afgav ikke megen
varme, men gløderne holdt natten over. Det afgav megen aske, men der var
blus på ovnen natten over og børnene var fri for at dele så mange
reklamer ud.

mvh.
Klaus

Fra : TMus

Dato : 26-12-09 21:02

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in

> [...]
> godt styr på at bruge den til hver dag ...
>
> Men, jeg er endnu ikke begyndt at bruge den natten over, og plejer pt.

Hvis du har godt styr på den til hverdag, så bør det være en smal sag at
tænde op om morgenen.

> [...]
> ville det være rart hvis der stadig var gløder, så jeg blot kunne
> ligge lidt brænde på og åbne for sluserne.

Hvis du _vil_ ha de gløder om morgenen, så skal du nok ud i noget koks
eller kul. Almindeligt træ kan du kun få til at gløde natten over hvis du
fyrer "ad helvede til" (med for lidt luft, og for meget røg - altså
svineri). Men igen,- forskellen på at tænde op på lidt gløder eller lidt
tørt kvas er, hvis der overhovedet er nogen, meget lille hvis du har lidt
styr på det.

> Jeg har set på "overnight" briketter, hård-træs, briketter osv. i
> byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr
> løsning ...

Dårlige og dyre løsninger, ja.

> Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg
> kunne bruge?

Selv har jeg fået fat i noget såkaldt "industri-flis". Det er knust træ
fra træindustrien, og det er _heeelt_ tørt og _meget_ nemt at få godt ild
i. Kom 5-8 cm af det i bunden, og et par stykker af det tyndere fra
brændestabelen ovenpå, så tager det ikke mange sekunder før du har
overhalet en lille glød fra aftenen før.

-TMus

Fra : lom k

Dato : 10-02-10 11:14

Morten wrote:

> [...]
>
> Men, jeg er endnu ikke begyndt at bruge den natten over, og plejer
> pt. blot at lade den brfnde ud.
>
> Min stxrste irritation er som sedan ikke at der er koldt om morgenen,
> men mere at jeg ikke gider at skulle tfnde op pe ny hver morgen - der
> ville det vfre rart hvis der stadig var glxder, se jeg blot kunne
> ligge lidt brfnde pe og ebne for sluserne.
>
> Jeg har set pe "overnight" briketter, herd-trfs, briketter osv. i
> byggemarkederne, men synes umiddelbart det ligner en forholdsvis dyr
> lxsning ... Er der ikke et trick, eller en metode I kender, som jeg

jeg gor det at jeg kun fyrre med rigtig tra, som er tort, 5-8% fugt.
Om aften gor det jeg fyrre godt op sa der er godt gang i 2-3 stykker
tra.
lukker for den primar luft(under traet) skruer pant ned for den
sekundar luft (over traet) men der skal for sat vare fine sma flammer.
Den er brandt ud naste morgen, med lidt gloder. Men har checket i
manens lys en aften at der faktisk ikke kommer noget rog fra den og
brander fint. Lige haft besog af skorstens fejeren, og fik UG nasten
ingen ting i skorsten.
Teknisk info: Fyrre med Bog; har en varde ovn model Thuro; og en
skorsten i noget beton elemeter tror jeg ( huset er fra 1989)

Haber dette kan hjalpe til en varm nat / morgen