Ny harddisk til min Macbook
Fra : BoFromDenmark

Dato : 13-12-09 13:21

Hejsa

Jeg har en Mackbook (2007) som godt kunne bruge en ny og større
harddisk. Har I et godt bud på hvad jeg skal vælge? Den behøver ikke
at være speciel hurtig

Mvh. Bo Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-09 22:21

BoFromDenmark wrote:
> Jeg har en Mackbook (2007) som godt kunne bruge en ny og større
> harddisk. Har I et godt bud på hvad jeg skal vælge? Den behøver ikke
> at være speciel hurtig

Ja, en WesternDigital Scorpio 500gb/8mb cache 'Green series'. Det er nok
den pt. mest støjsvage og mindst varmeafgivende og mindst
strømforbrugende 500gb/5400rpm SATA disk til en bærbar!

Eneste seriøse alternativ kunne være en Hitachi TravelStar 7K320 Series
500gb/8mb cache, 5400rpm, men den er ikke så støjsvag, varmer mere og
bruger også mere strøm. Holdbarhedsmæssigt er de to lige gode og klart
de bedste på markedet lige nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 00:39

BoFromDenmark skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har en Mackbook (2007) som godt kunne bruge en ny og større
> harddisk. Har I et godt bud på hvad jeg skal vælge? Den behøver ikke
> at være speciel hurtig

De allerfleste notebook-harddiske (dem på 2.5 tommer) kan bruges - bare
stikket er rigtigt. Der må du i manualen og se efter om det er IDE
eller SATA stik.

Det ser ud til at man kan få 750 Gb diske til under 1000 kroner og 500
Gb diske til 500 kroner. Spørgsmålet er så hvor meget du har brug for
(og en vigtig parameter er hvor stor din Time MAchine disk er, for den
skal helst være MEGET større end din interne disk), og det kan du skifte
først (så har du også to sikkerhedskopier).

Et eksempel kunne være en 500 Gb Seagate Momentus til 529 plus
forsendelse. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=501418

Vil du købe i butik, eller postordre?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 01:19

> De allerfleste notebook-harddiske (dem på 2.5 tommer) kan bruges - bare
> stikket er rigtigt. Der må du i manualen og se efter om det er IDE
> eller SATA stik.

alle macbook's er SATA .. dog skal de være max 9.5 mm i højden ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 01:21

Thomas von Hassel skrev:

> alle macbook's er SATA .. dog skal de være max 9.5 mm i højden ..

Det gør ikke spor. Jeg er godt nok glad for at de gamle IDE-kabler blev
udfaset (selvom jeg ikke kunne se fidusen dengang).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 01:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De allerfleste notebook-harddiske (dem på 2.5 tommer) kan bruges - bare
> stikket er rigtigt. Der må du i manualen og se efter om det er IDE
> eller SATA stik.

Mig bekendt bruger alle MacBook og MacBook Pro kun SATA diske...

> [...]
> skal helst være MEGET større end din interne disk), og det kan du skifte
> først (så har du også to sikkerhedskopier).

De store 750mb (og nogle specialdiske i 500gb) er såvidt jeg kan se alle
på 12,5mm, og MacBook/MacBook Pro bruger 9,5mm diskhøjde.

> Et eksempel kunne være en 500 Gb Seagate Momentus til 529 plus
> forsendelse. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=501418

Jeg vil stadig ikke anbefale Seagate Momentus - eller for dens sags
skyld heller ikke Samsung Spinpoint, - der er ganske enkelt stadig alt,
alt for mange fejldiske imellem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 02:00

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg vil stadig ikke anbefale Seagate Momentus - eller for dens sags
> skyld heller ikke Samsung Spinpoint, - der er ganske enkelt stadig alt,
> alt for mange fejldiske imellem.

Ting virker af en eller anden grund ringe hos dig.

Jeg har en Momentus disk, og den har jeg været glad for. Der har ikke
været problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 02:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ting virker af en eller anden grund ringe hos dig.
>
> Jeg har en Momentus disk, og den har jeg været glad for. Der har ikke
> været problemer.

Det her har INTET med mig at gøre. Jeg har bare set så mange, der har
fået byttet både Momentus og Spinpoint diske, så det er en rædsel at
læse om... - Og svjh. fra en lignende tråd engang tidligere i år, så jeg
inde i tråden, at - for engangs skyld - ville selveste Morten R.K. give
mig ret....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 07:54

> [...]
> læse om... - Og svjh. fra en lignende tråd engang tidligere i år, så jeg
> inde i tråden, at - for engangs skyld - ville selveste Morten R.K. give

Jeg har så set masser af Toshiba, Hitatchi og WD diske fejle ... hvad
siger det så om din statistik ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 09:44

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg har så set masser af Toshiba, Hitatchi og WD diske fejle ... hvad
> siger det så om din statistik ?

Tja, jeg kan bare sige, at igennem de 17 år, jeg har haft og arbejdet
med bærbare Mac, har jeg siger og skriver set _1_ 2,5" WD, _2_ 2,5"
TravelStar og _1_ 2,5" Quantum SCSI disk direkte stå af + en enkelt
TravelStar, der ikke kunne tåle, at en PowerBook stod på hovedet ned på
et betongulv... - Og jeg har trods alt haft en del bærbare mellem
hænderne i de år.

Hvad jeg så har samlet op af oplysninger både på net og blandt andre
giver nogle gevaldige tal...

SATA (baseret på opl. fra ca. 2001-2009):
- Op mod 40% Momentus dør inden for det første år
- Op mod 35% Spinpoint dør inden for det første år
- Op mod ca. 25% Toshiba dør inden for det første år
- Op mod ca. 20% TravelStar 3K series dør inden for det første år
- Op mod ca. 10% TravelStar 5K series dør inden for det første år
- Op mod ca. 7% WD Scorpio Green Series står af inden for det første år
- Op mod ca. 5% TravelStar 7K series står af inden for det første år
- Op mod ca. 5% WD Scorpio (classic) står af inden for det første år

ATA (baseret på opl. fra 1995-2009):
- Op mod 70% Spinpoint står af inden for det første år*)
- Op mod 60% Momentus står af inden for det første år
- Op mod 40% Toshiba står af inden for det første år
- Op mod 15% TravelStar 6K series står af inden for det første år
- Op mod 10/ TravelStar 3K/5K/7K står af inden for det første år
- Op mod 5% WD Scorpio (classic) står af inden for det første år
- Op mod 5% WD Scorpio Green Series står af inden for det første år

*) Spinpoint laves mig bekendt ikke længere i 2,5" ATA diske.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 10:13

> [...]
> - Op mod 5% WD Scorpio Green Series står af inden for det første år
>
> *) Spinpoint laves mig bekendt ikke længere i 2,5" ATA diske.

Det er jo meget fint .. hvad er dit sample size ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 16:34

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg har så set masser af Toshiba, Hitatchi og WD diske fejle ... hvad
> siger det så om din statistik ?

Thomas - du ved jo godt præcis hvordan den her diskussion vil ende...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 18:01

> Thomas - du ved jo godt præcis hvordan den her diskussion vil ende...

naturligvis ... derfor kan man godt håbe at Erik på et eller andet
tidspunkt kommer til fornuft ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 20:06

Thomas von Hassel skrev:

> naturligvis ... derfor kan man godt håbe at Erik på et eller andet
> tidspunkt kommer til fornuft ...

Den holdning kommer der vist ikke meget andet end en masse indlæg ud af.

Min personlige konstatering er at moderne harddiske generelt er ret
gode, og at det ikke er specielt vigtigt hvilket mærke man vælger.
Køber man på postordre har man 14 dage som de kan dø i og stadig blive
returneret.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 21:07

Thomas von Hassel wrote:

> naturligvis ... derfor kan man godt håbe at Erik på et eller andet
> tidspunkt kommer til fornuft ...

Hvad det angår, er der vist andre her, der mere trænger til at komme til
fornuft... Tror du egentlig, at jeg gider og sidde og dels finde igen og
tælle op, for at du og et par mere kan få tilfredsstillet jeres
nysgerrighed. - Jeg er lidt for gammel en rotte i det her game til, at
jeg blot parerer ordre, når du ikke selv gider lave noget! - Lær det
lige så godt først som sidst, at du ikke bare kan kræve ind og så regne
med, det bliver serveret for dig!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 21:36

> [...]
> jeg blot parerer ordre, når du ikke selv gider lave noget! - Lær det
> lige så godt først som sidst, at du ikke bare kan kræve ind og så regne

Til gengæld skal vi bare tage dine tal for gode varer uden at stille
spørgsmål ? ... det eneste jeg spørger om er at når du kan ryste %'er ud
af ærmet på den måde må du vel have et datagrundlag ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-09 22:35

> [...]
> jeg blot parerer ordre, når du ikke selv gider lave noget! - Lær det
> lige så godt først som sidst, at du ikke bare kan kræve ind og så regne

Jeg er lidt overrasket. Har teologi, og historie etc. ikke også brug for
videnskablig metode og statistik, eller er det kun
samfunds-/lægevidenskab-/ etc.?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 00:04

Flemming Rubini wrote:

> Jeg er lidt overrasket. Har teologi, og historie etc. ikke også brug for
> videnskablig metode og statistik, eller er det kun
> samfunds-/lægevidenskab-/ etc.?

Det her har intet med videnskabelig metode at gøre. Det er en ren
optælling, som jeg har gjort - i første omgang skrev jeg tallene ned,
hver gang der kom en mail/posting om en defekt disk af den og den type.
De optegnelser røg sig bare en tur, da jeg var så torskedum ikke at
smide den IBM/Hitachi DeskStar DTLA 307045 disk ud, der sad i min ene
QuickSilver.

Hvis du her vil snakke om 'videnskabelig metode' må det jo nærmest være
producenterne, der skulle gå ind og virkelig undersøge, *hvorfor* lige
præcis den type disk står af og ikke som IBM, der gav arbejderne på
fabrikken i hhv. Ungarn og Tjekkiet skylden med begrundelsen, at '...de
er ikke dygtige nok endnu'... Det var jo ikke bare diske fra de to
fabrikker, men fra alle IBM/Hitachis fabrikker - mærkeligt nok undtaget
fabrikken i USA. - Jeg har haft nogle IBM DeskStar 30GXP(DRNS) 'made in
U.S.', og ingen af dem har givet problemer, og de blev udelukkende
kasseret pga. str. 6-10gb.

Hvis jeg skulle følge din tolkning på 'videnskabelig metode', så skulle
jeg have undersøgt hvert enkelt mail/posting, have kontaktet bruger og
bedt om uddybende forklaringer på både dit og dat, - fremfor blot at
registrere når en bruger skriver, - 'min Seagate Momentus døde, hvad
skal jeg...', eller 'My TravelStar 3K250 80gb disk died suddenly last
night...', 'jävladisken min Toshiba dödade...' osv.osv..

Lige nu sidder jeg med min egen 17" PowerBook G4 med en 100gb Momentus
disk i, og jeg kan ikke lide dens lyd. Ikke noget med klik-klik eller
knurre-knurre, men nærmest noget, jeg vil kalde for en skarp 'hvislen'.
- Jeg tør næsten ikke bruge maskinen, og disken bliver skiftet, såsnart
jeg igen har fået oparbejdet min reserve, som pt. er trukket helt i bund
pga. køb af antikt fotogrej... - Så det er nok en Momentus til
'samlingen' af dårlige diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 00:38

> [...]

> jeg igen har fået oparbejdet min reserve, som pt. er trukket helt i bund
> pga. køb af antikt fotogrej... - Så det er nok en Momentus til

Så længe den ikke melder fejl, er der vel ikke grund til dét?

Du har også din Time Machine hvis disken står af - så kan du hurtigt og
nemt reetablere på den nye og større du så køber i stedet til den tid.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 01:15

> [...]
>
> Du har også din Time Machine hvis disken står af - så kan du hurtigt og
> nemt reetablere på den nye og større du så køber i stedet til den tid.

Du véd vist udkmærket, jeg ikke bruger TimeMachine. - Og nej, jeg har
heller ikke anden backup af den disk, da jeg har alle data andre steder.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 00:45

> [...]
> skal jeg...', eller 'My TravelStar 3K250 80gb disk died suddenly last
> night...', 'jävladisken min Toshiba dödade...' osv.osv..

Når du opstiller tabeller og % fordelinger så giver det indtrykket af at
du har tal til at bakke dine påstande op. Så skulle du hellere bare sige
"jeg tror ... " eller "jeg har en formodning om ..."

> Lige nu sidder jeg med min egen 17" PowerBook G4 med en 100gb Momentus
> disk i, og jeg kan ikke lide dens lyd. Ikke noget med klik-klik eller
> knurre-knurre, men nærmest noget, jeg vil kalde for en skarp 'hvislen'.

sådan lyder de bare ... hvis du dømmer diske ude fordi du "ikke kan lide
lyden" så har du mange falske negative målinger ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 01:20

Thomas von Hassel wrote:

> Når du opstiller tabeller og % fordelinger så giver det indtrykket af at
> du har tal til at bakke dine påstande op. Så skulle du hellere bare sige
> "jeg tror ... " eller "jeg har en formodning om ..."

Og så på den måde miskreditere andres oplevelser? Niete!

> sådan lyder de bare ... hvis du dømmer diske ude fordi du "ikke kan lide
> lyden" så har du mange falske negative målinger ...

Nej, det kan jeg godt garantere dig for, de ikke gør! De første måneder,
jeg havde den, lød det som en svag susen, og en skarp hvislen kalder jeg
ikke for 'susen'. Heller ingen af de PB eller MBP, jeg har sat op har
lydt på den måde...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-09 07:21

> Det her har intet med videnskabelig metode at gøre. Det er en ren
> optælling, som jeg har gjort

Og det er god skik at oplyse ud fra hvor mange man laver sine
beregninger, når man udtaler sig som om det burde være sikker viden for
burhøns.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 12:24

Flemming Rubini wrote:

> Og det er god skik at oplyse ud fra hvor mange man laver sine
> beregninger, når man udtaler sig som om det burde være sikker viden for
> burhøns.

Som du kan se andetsteds, så lå de data på en IBM Deskstar disk, der
stod af. Derfor har jeg ikke sat et bestemt antal på, men vi er
ihvertfald over det 'statistiske minimum', hvad den størrelse så end
er... Uden at kunne huske det reelle tal, vil jeg mene, at jeg havde en
optælling i retning af vel 8-10.000 diske.

I øvrigt har jeg ved samme lejlighed mistet både en række ret så
afslørende dokumenter om visse firmaers politik, samt - hvad jeg finder
mere vigtigt, - en artikel, hvor jeg har gennemgået mere end 50
forskellige tekstbehandlingsprogrammer. - Jeg kan ihvertfald ikke finde
den på nogen af mine diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 12:31

> [...]
> mere vigtigt, - en artikel, hvor jeg har gennemgået mere end 50
> forskellige tekstbehandlingsprogrammer. - Jeg kan ihvertfald ikke finde

Det er her det vi normalt kalder "backup" og "datasikkerhed" kommer ind
i billedet. Det hjælper hvis man tænker at _alle_ harddiske kan stå af
hvad tid det skal være....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 16:50

Erik Richard Sørensen skrev:

> Som du kan se andetsteds, så lå de data på en IBM Deskstar disk, der
> stod af. Derfor har jeg ikke sat et bestemt antal på, men vi er

Så derfor bruger du stadig ikke Time Machine fordi du har dine data på
andre diske også? Eller har jeg misforstået noget?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 18:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så derfor bruger du stadig ikke Time Machine fordi du har dine data på
> andre diske også? Eller har jeg misforstået noget?

Som jeg har sagt mange gange før, så finder jeg TM værende temmelig
ustabil og upålidelig. Og jeg bruger anden form for backup program, der
virker upåklagelig. Men da den døde disk var på en OS 9.x maskine, kunne
jeg heller ikke have brugt TM, selvom jeg havde villet. - Pga. den disk
mangler jeg masser af dokumenter - bl.a. også nogle teologiske
dokumenter og andre vigtige dokumenter, jeg jævnligt har brug for, så
det er rimelig træls.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 16:50

Flemming Rubini skrev:

> Og det er god skik at oplyse ud fra hvor mange man laver sine
> beregninger, når man udtaler sig som om det burde være sikker viden for
> burhøns.

Hvorfor gider I? Det ender jo præcis som alle de andre gange :(

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-09 00:37

Flemming Rubini skrev:

> Jeg er lidt overrasket. Har teologi, og historie etc. ikke også brug for
> videnskablig metode og statistik, eller er det kun
> samfunds-/lægevidenskab-/ etc.?

Teologi er et trosspørgsmål. Du ved, mirakler kan ikke reproduceres
(det er ligesom hele fidusen ved dem).

Jeg er ikke sikker, men drejer det sig ikke primært om at diskutere sig
frem til at blive enige?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 01:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Teologi er et trosspørgsmål. Du ved, mirakler kan ikke reproduceres
> (det er ligesom hele fidusen ved dem).

Nja, jeg vil nu sige det sådan, at kristendom er et trosspørgsmål, mens
teologi som fag er videnskab med teorier m.m.. - En stor del i teologi
drejer sig jo om sproglig forståelse af tekst på både græsk, hebraisk og
aramaisk, hvor fx. en enkelt lille 'wovel' (ligatur hedder det vist på
dansk) kan gøre en kæmpeforskel på, hvad et ord betyder...

> Jeg er ikke sikker, men drejer det sig ikke primært om at diskutere sig
> frem til at blive enige?

I teologi? - Jeg tror faktisk der er lige så mange forståelses- og
tolkningsmuligheder, som der er teologer. - Jeg har ihvertfald endnu
ikke mødt to lutherske teologer, der har været 100% enige. - Det er jo
bl.a. det, der adskiller lutherdommen fra katolisismen. Den katolske
kirke har vedtaget nogle dogmer, og de er ikke til diskussion. - Meget
groft sagt, - kan du ikke skrive under på dem, så er det bare ud af
kirken! - Jeg har bl.a. en bog stående af en schweizisk-født (kan ikke
huske navnet og orker ikke at lede 'biblioteket' igennem) meget dygtig
og kompetent katolsk dogmatiker, der satte spørgsmålstegn ved nogle af
de katolske dogmer. Han blev ekskommunikeret - svjh. i 1973 eller 1974
med begrundelsen, at "Han er til fare for den ene sande kirke"... - Det
var et par år før det første store økomeniske koncil i Geneve blev
afholdt...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-12-09 23:37

> Jeg vil stadig ikke anbefale Seagate Momentus - eller for dens sags
> skyld heller ikke Samsung Spinpoint, - der er ganske enkelt stadig alt,
> alt for mange fejldiske imellem.

Sjovt - jeg har denne her i MacBook:

ST9320421ASG

Fantastisk disk.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 00:14

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Sjovt - jeg har denne her i MacBook:
>
> ST9320421ASG
>
> Fantastisk disk.

Jeg giver dig gerne ret i, at det er en fantastisk disk, - lynhurtig
selv med en 5400rpm, - sålænge det varer. De fleste 'døde' Momentus, jeg
har set/hørt om, er ganske enkelt stået af fuldstændig uden varsel. Du
kan sagtens være heldig, at den vil køre i årevis, men også lige så
uheldig, at du ikke kan tænde for maskinen næste gang, du gør det...

Som jeg lige har skrevet til Flemming, så har jeg selv fået et problem
med en Momentus i min 17" PB. Jeg kan ikke lide, den er begyndt at
'hvisle'. - Heldigvis ligger der ikke data på den, jeg ikke har andre
steder....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 00:45

> [...]
> kan sagtens være heldig, at den vil køre i årevis, men også lige så
> uheldig, at du ikke kan tænde for maskinen næste gang, du gør det...

sådan er det med alle harddiske .. det er derfor vi har (flere) backups

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-12-09 23:17

> [...]
> med en Momentus i min 17" PB. Jeg kan ikke lide, den er begyndt at
> 'hvisle'. - Heldigvis ligger der ikke data på den, jeg ikke har andre

Hej Erik

1. Jeg har en 7200 rpm disk i min. Den har siddet i nu i 1,7 år og
fejler ikke noget.

2. Jeg har en TimeMachine backup.

3. Jeg har nok monteret 100 diske af samme type i Mac'er - ingen er
stået af endnu.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-09 01:33

BoFromDenmark <boisalten@gmail.com> wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har en Mackbook (2007) som godt kunne bruge en ny og større
> harddisk. Har I et godt bud på hvad jeg skal vælge? Den behøver ikke
> at være speciel hurtig

En NAS.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 01:56

Axel Hammerschmidt wrote:

> En NAS.

Så, så, nu ikke alt det der NASseri.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 07:54

> En NAS.

eller en Macmini server ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-09 13:11

> eller en Macmini server ..

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg

Køn er den ikke, men den kan gemmes af vejen i et skab og fjernstyres
over LAN på flere måder.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 15-12-09 15:35

> http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg
>
> Køn er den ikke, men den kan gemmes af vejen i et skab og fjernstyres
> over LAN på flere måder.

Det er da en æsteteisk kvalitet at den har en 5 1/4" drev!

Linux+bundkort med atom-processorer og gigabit netkort er ret billige,
samt strømbesparende. De kan give en rigtig fin ydelse for en altmulig
skabscomputer/ medieserver der er mere udvidelsesvenlig end en macmini,
både i samspil med æblekasser og windåser. NAS-overførsler til/fra
SMB-share normalt på omkring 35MB/s og op til 50MB/s.

~ Jørgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-09 23:52

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> både i samspil med æblekasser og windåser. NAS-overførsler til/fra
> SMB-share normalt på omkring 35MB/s og op til 50MB/s.

Ja, jeg ville nok gøre det lidt anderledes idag.

Den har AMD Athlon 64 CPU (+3800) 45W. Med 4GB RAM kørte den ubesværet
Vista 64 bit, men den er for grim til at ha' stående fremme.

Den havde oprindelig 4 (gamle) HDD (der er plads til 11 drev), en PCI
IDE controller med 2 ekstra kanaler, CD drev, 512 MB RAM og W2K som OS.

Nu har jeg renset ud i de små HDD og fjernet CD drev og anskaffet en
SATA disk. CD drev er udskiftet med et USB ekstern DVD drev. PATA
kablerne fyldte for meget. Der sidder et par ekstra fans, så der er god
luftgennemstrømning. OS er WHS. Der er nu 3 HDD med godt 1 TB diskplads
til sammen.

Jeg har pillet lidt i Locale Permissions i WHS så vi nu kan være to
samtidige brugere, der f.eks kører Office 2007 programmer med RDC
(Terminal Services) osse fra Mac. Desværre understøttes dansk tastatur
ikke i RDC v2.0.1 til OS X så det er v1.0.2 og grafikken der er ikke så
pæn.

Cerberus FTP server, så kan jeg ta' backup fra EMC Retrospect Express.

Den er stadig "under devopement". Den bruger selvfølgelig lidt strøm.
Men den tændes (WOL) og lukkes ned over lokalnetværk, så den skal ikke
køre ikke hele tiden.

Den er nok mer' en (hjemme) server end en NAS, når det kommer til
stykket.

Fra : BoFromDenmark

Dato : 14-12-09 05:20

On 13 Dec., 22:18, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Ja, en WesternDigital Scorpio 500gb/8mb cache 'Green series'. Det er nok
> den pt. mest støjsvage og mindst varmeafgivende og mindst
> strømforbrugende 500gb/5400rpm SATA disk til en bærbar!

Kan denne bruges ?
http://www.shg.dk/2120189

mvh. Bo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 20:47

BoFromDenmark wrote:

> Kan denne bruges ?
> http://www.shg.dk/2120189

Ja. Den vil være ideel.

Nu skrev jeg godt nok 'Scorpio green series', men det kaldes den pga.
det lavere strømforbrug. Det er rigtig, de officielt hedder "Scorpio Blue"

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 21:36

> Ja. Den vil være ideel.
>
> Nu skrev jeg godt nok 'Scorpio green series', men det kaldes den pga.
> det lavere strømforbrug. Det er rigtig, de officielt hedder "Scorpio Blue"

green er deres desktop drev... sort og blue er deres laptop linier ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 22:16

Thomas von Hassel wrote:

> green er deres desktop drev... sort og blue er deres laptop linier ..

Ja, hvis du skriver 'green' som 'Green' altså med stort. - Men det er jo
blevet så moderne at alt skal være mere eller mindre 'grønt'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 22:23

> Ja, hvis du skriver 'green' som 'Green' altså med stort. - Men det er jo
> blevet så moderne at alt skal være mere eller mindre 'grønt'.

jep ... grønt sælger. Grønt giver god samvittghed ... uanset om det rent
faktisk gør en forskel eller ej.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-09 23:39

Thomas von Hassel wrote:

> jep ... grønt sælger. Grønt giver god samvittghed ... uanset om det rent
> faktisk gør en forskel eller ej.

Hvor ville det egentlig være rart, hvis branchen kunne blive enige om
enten at kalde samme type for det samme, eller i det mindste at undlade
at kalde et produkt for noget, der let kan misforstås til at være noget,
det iflg. specs /ikke/ er.

Det vil derfor være en fordel, hvis man kunne indføre en slags 'oko
certificering' ala den, der allerede findes til både fødevarer og
drikkevarer.

Både Apple, Dell og ikke mindst Intel kalder sig for 'grønne', men efter
min mening er de hverken mere eller mindre 'grønne' end alle andre -
måske endda tværtimod.

De eksempler, jeg nu giver er 100% tænkte i tal...

Hvad nu hvis man certificerede bundkort, diske osv. i A, B, C, D, E, F
osv. så:
A: 0-199mw
B: 200-299mw
C: 300-399mw
D: 400-499mw
E: 500-699mw
F: 700-999mw

Og tilsvarende til fx. både holdbarhed, - slidstyrke, driftsikkerhed osv....

Og samme princip kunne jo også indføres ved fremstilling af div. prints
og IC, så jo mindre, der fx. er af div. skadelige stoffer som PVC, bly,
tin osv. fik en klassificering. - Her skulle bogstaverne jo selvfølgelig
så repræsentere en procentværdi.

Samme kunne jo også laves, når det gælder for kabinetter. Det er jo ikke
ukendt, at fx. bruger fremstilling af ren aluminium ca. dobbelt så meget
vand og energi som fremstilling af ren titanium, mens fx. sølv kun
kræver ca. 1/4 del af titanium i fremstillingsenergi, osv.osv.

En af de værste 'syndere' er fx. fremstilling af trykstøbt aluminium.
Det kræver ca. 4x så meget energi som fremstilling af ren aluminium. Til
gengæld har det også en styrke, der er ca. 800x højere. Det er jo bl.a.
derfor, man bruger trykstøbt aluminium til sådan noget som flyskeletter,
rammer i både forstærkere og fladskærms TV og computer monitorer, mens
man godt kan bruge 'almindelig' aluminium til dækplader og kabinetter.

En sådan klassificering skulle så have et lille skilt med
bogstavkombinjationer, hvor der fx. kunne stå "A.A.B.D" + "Passed" -
lidt i retning af den kvalitetsklassificering alle de japanske
producenter af fotoudstyr gennemførte omk. 1968/69, hvor der er påsat et
lille messingfarvet mærke med "Passed" og så en tal+bogstav kombination.
- Jeg har fx. en Canon EOS 1N, hvor der står "Passed 1.H.C.227". Det
samme står på mit EOS 5. På min generhvervede Konica T4 SLR er
kombinationen "1.J.B.226". Og på mit første digicam stod der ganske
enkelt kun "Passed 221".

Efter hvad jeg har kunnet finde ud af mht. forklaring, betyder 'passed',
at det er godkendt af sammenslutningen af fotoproducenter med en bestemt
kvalitet. '1' står for 'premium quality'. Første bogstav - 'J'/'C'
skulle være kode for producenten. Sidste tal er godkendelsesnummer fra
det japanske varefaktanævn på, at produktet overholder de andre
tal+bogstavkombinationer. - Digicam'ens 'passed 221' siger så, at det
lige netop overholder minimumskrav for en godkendelse...

En sådan klassificering på EDB udstyr vil også lægge et vist pres på
komponentproducenter, så de bliver tvunget til at udvikle produkter, der
dels er mere holdbare, dels mere både energi- og øko-venlige...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-09 23:55

> [...]

> samme står på mit EOS 5. På min generhvervede Konica T4 SLR er
> kombinationen "1.J.B.226". Og på mit første digicam stod der ganske

Som regel er det bare producentens QA som er "passed" ...

> En sådan klassificering på EDB udstyr vil også lægge et vist pres på
> komponentproducenter, så de bliver tvunget til at udvikle produkter, der
> dels er mere holdbare, dels mere både energi- og øko-venlige...

Der er faktisk certificeringer der gør noget i den retning .. f.eks.
EnergyStar, EPEAT osv.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-09 00:20

> jep ... grønt sælger. Grønt giver god samvittghed ... uanset om det rent
> faktisk gør en forskel eller ej.

De nye "grønne" bilmodeller hedder også noget med blå: BlueMotion,
Blueline, Blue Efficiency, Blue Lion. Blå er den nye grøn.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 00:45

> De nye "grønne" bilmodeller hedder også noget med blå: BlueMotion,
> Blueline, Blue Efficiency, Blue Lion. Blå er den nye grøn.

du kan føje: Clear, Eco(motion) og et par andre til samlingen ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-09 01:08

> du kan føje: Clear, Eco(motion) og et par andre til samlingen ..

Eller Cleartec (Mitsubishi), Airdream (Citroën) og Ecomotive (Seat). Det
var nu mere det med farven, jeg tænkte på. Grøn er jo ikke en pæn farve,
så mange bilfabrikker er gået over til at kalde deres "grønne"
(=miljøvenlige) biler for noget med farven blå. Undtagelsen er vist
Skoda, hvis modeller hedder GreenLine.

Jeg kan tilføje: BMW - BluePerformance
Fiat - Blue&Me (TM). Nå nej, det er noget med Bluetooth

Mercedes er jo BlueEfficiency
VW er BlueMotion
Peugeot er Blue Lion

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 08:20

> Eller Cleartec (Mitsubishi), Airdream (Citroën) og Ecomotive (Seat).

ah .. det var også Ecomotive jeg mente ..

> [...]
> så mange bilfabrikker er gået over til at kalde deres "grønne"
> (=miljøvenlige) biler for noget med farven blå.

Seat har faktisk en pæn grøn farve som vi var lige ved at springe på ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 00:58

Henrik Münster wrote:

> De nye "grønne" bilmodeller hedder også noget med blå: BlueMotion,
> Blueline, Blue Efficiency, Blue Lion. Blå er den nye grøn.

Gad vide om det ikke skyldes, at de hersens kjære klimatosser har valgt
blå som symbolfarve... - Nåja, så er 'himlens farve' jo også blå, og det
er jo væres kjære atmosphære, tosserne sidder og ævler om...

Den anden dag hørte jeg en eller anden fra de 'klima-retfærdige' påstå,
at himlen ville blive grå, hvis der kom bare 4-5% mere CO2 i luften. Ævl
og bavl fra ende til anden. - Prof. Svendsmark svarede hende, at hvis
det skete, ville hun aldrig nogensinde få det at se, for så ville al liv
på jorden være dødt.

Det så i øvrigt ret grimt ud, da han fik det hjerteanfald for åben skærm
i søndags, og jeg fik et uhyggeligt flash-back, da jeg jo selv har
prøvet det samme...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 08:20

> Gad vide om det ikke skyldes, at de hersens kjære klimatosser har valgt
> blå som symbolfarve... - Nåja, så er 'himlens farve' jo også blå, og det
> er jo væres kjære atmosphære, tosserne sidder og ævler om...

Jeg tror vi skal passe meget på med at falde i enten den ene eller den
anden grøft. Det er helt klart at der sker _noget_ med vores klima, men
det hjælper ingen enten at fornægte alle menneskeskabt påvirkinger eller
det modsatte og sætte os i en jordhule og begynde at spise græs og
nødder ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 13:27

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> det hjælper ingen enten at fornægte alle menneskeskabt påvirkinger eller
> det modsatte og sætte os i en jordhule og begynde at spise græs og

Jeg siger ikke, der ikke sker noget. Men jeg tror ikke et hak på al det,
FNs klimagruppe kommer med! - Hvorfor i alverden afviser de fuldstændig
de mere end 4000 års optegnelser, kineserne har lavet om vejr og vind i
'Riget i Midten'. - Jeg blev ret knotten engang og ringede til DMI og
fik en snak med ham der Teglgaard, hvor jeg foreholdt ham de kinesiske
optegnelser. - Hans væsentligste kommentar var, at "Dem tror vi ikke
på". Han troede heller ikke på, at man har kunnet dyrke korn på Grønland
i den tidlige middelalder, trods det, der er fundet masser af korn i de
to største udgravninger i både Vesterbygd og Østerbygd.

Eller hvad med de - efter videnskabens oplysninger - ret så store skove,
der også har været på Grønland? - Ih nej, det passer heller ikke - trods
det, der er fundet meget store områder omk. Vesterbygd og Østerbygd med
træstubbe - altså regulære træfældninger og ikke knækkede stubbe
forårsaget af sne og is. - Det blev heller ikke taget for gode varer, at
de samme nordboer fandt store områder med både vildvin og dyrket vin i
det område, vi nu kender som Vinland. 'Forskerne' fandt ingen vin i
området, men det er nu ved at ændre sig, da de alligevel nu har fundet
vildtvoksende vinstokke, som de kan bevise har været dyrkede planter og
ikke de vildvinssorter, vi også kender herhjemmefra, der ikke bærer
frugt. - Ganske kort... Indtil for ganske få år siden satte
'videnskaben' store spørgsmålstegn ved både de islandske sagaers og de
norøne sagaers troværdighed, når det gælder historiske begivendheder,
men det har de nu måttet ændre.

En lidt sjov 'myte' fra samme periode har været, at nogle nordboere har
været så langt sydpå i det, vi nu kender som USA, at de har været på
togt nede i South Dakota og måske besøgt, måske bekriget både Dakawa,
Dataai og Atan indianerne. Der har længe været myter blandt de indianere
om besøg af nogle 'skindklædte folk med hår i hele hovedet'.
'Videnskaben sagde, det var løgn, men for ganske få år siden fandt man
både armbrøster og rester af nordiske langbuer i nogle udgravninger i
området, så igen har 'videnskaben' måttet rette ind og alligevel
medgive, at det nok alligevel er rigtig...

Hvad nu, hvis den kjære klimatossede 'videnskab' nu også tager fejl nu
og ved deres ihærdighed endda kan være med til, at vi istedet for at
redde noget, kommer til at ødelægge naturens egen balance. Både de
kinesiske optegnelser, historikere og klimaskeptikerne siger i korte
træk, at 'jorden trækker vejret' og 'jorden ånder som med pulsslag', og
'jorden s klima bølger op og ned i grundintervaller på ca. 4-600 år'
osv.osv.

Jeg siger ikke, vi ikke skal passe på. - Selvfølgelig skal vi det, men
først og fremmest vil vi få nogle gevaldige problemer mht.
energiforsyning, så det ville nok være endnu bedre, hvis forskerne
begyndte at gå virkelig i dybden, når det gælder energiforsyning. Et
punkt, hvor jeg er 100% enig med Bjørn Lomborg. Som bilejer véd du nok,
at en benzindreven bil kun udnytter den energi, der er i benzinen med
ca. 30-35% af det reelle energiindhold, - tilsvarende for en
dieseldreven bil, hvor de moderne dieselmotorer kun udnytter under 40%
af det reelle energiindhold... - Den gode hr. Lomborg sagde engang i
radioen, at hvis forskerne kunne udvikle motorer, der bare kunne udnytte
drivmidlerne +10-15% mere end i dag, ville de oliereserver, vi kender
til, kunne strække i ca. 200 år mere, end vi nu regner med.

Og hvad med snakken om, at træer opsuger CO2? - Den hører vi heller ikke
rigtig noget til i den kørende debat. - Det hele køres op som et
skræksecnarie. - Hvorfor ganske enkelt ikke bare sige, at der skal
plantes et træ eller to for hvert træ, der fældes? - Det vil både suge
and til, og det vil binde CO2 i tonsvis i minuttet (!) vel at mærke. -
Jeg er ud af en gammel bondeslægt, og jeg kan huske, min far altid
sagde, at hvor der hostes, skal der også sås - ikke, - hvor der sås, kan
der høstes.

Hans filosofi var vel egentlig, at for at man kan dyrke jorden, må den
_plejes_ ikke udnyttes, og aldrig to år i træk samme afgrøde på samme
skifte. Og mager jord, der ikke kunne give mere end mådelig udbytte
skulle ganske enkelt tilplantes med træer, for 'træer giver god jord
omkring', og 'hellere bruge for lidt gift end for meget'... I dag ville
han nok være blevet regnet for at være 'økologisk landmand', - selvom
han vel nok var en af de første til at lave fuldt mekaniseret landbrug
her i landet udover de store godser lige efter krigen. - Fx. var han nr.
3 i Danmark, der fik traktor efter krigens afslutning... Og igennem alt
gik også hans kristne livsholdning, - at 'vi kun er forvaltere og skal
passe på det, vi har fået givet og dertil bruge sund fornuft' - Og det
er altså ikke mere end 25 år siden...

Og jeg kalder ikke skræmmekampagner og trusler for 'sund fornuft'!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 13:56

> [...]
> energiforsyning, så det ville nok være endnu bedre, hvis forskerne
> begyndte at gå virkelig i dybden, når det gælder energiforsyning.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_power>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 14:39

Thomas von Hassel wrote:

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_power>

Bortset fra min skepsis over for wikidiki, så er der endnu lang vej, når
det gælder fusionsteknologien. - Det sidste, jeg har hørt fra den kant,
er, at det er lykkedes at hold en reaktor kørende i _15_sekunder_.
Russerne påstår, de har haft en til at fungere i næsten 2 timer og
kineserne skulle have haft en kørende i knap en time. Men 15sek. er
stadig det officielle anerkendte tal, - så der er lang vej endnu..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-09 14:52

> [...]
> kineserne skulle have haft en kørende i knap en time. Men 15sek. er
> stadig det officielle anerkendte tal, - så der er lang vej endnu..-)

Helt sikkert .. den reaktor de er ved at planlægge i øjeblikket er ikke
meningen skal producere "net" el ... først den næste efter skal kunne
producere mere strøm end man stopper i den.

Til gengæld er der brændsel nok i verdenshavene til mange mange mange
millioner års energiprodukltion.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-09 15:18

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> producere mere strøm end man stopper i den.
>
> Til gengæld er der brændsel nok i verdenshavene til mange mange mange

- Og /hvis/ der skulle være noget om snakken om de vandstigninger, kunne
man jo minimere det ved at bruge 'overskudsvandet' til
energifremstilling.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 14-12-09 20:47

Fra : N/A

Dato : 14-12-09 21:36

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-12-09 23:37

> [...]

> Jeg har en Mackbook (2007) som godt kunne bruge en ny og større
> harddisk. Har I et godt bud på hvad jeg skal vælge? Den behøver ikke

Køb en 320 GB, 7200 rpm disk - her får du meget for pengene og husk at
have en Time Machine backup af en eller anden slags, så er du home free,
hvis din disk skulle stå af.

Der er MARKANT forskel på om du kører 7200 rpm eller 5400.