Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af ca. 1000 dias+negativ
Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 14:32

Hej gruppe,

Jeg har ca. 1000 blandede dias/negativer liggende fra way-back. Min
oprindelige idé var at købe en scanner og gå i krig.

Men jeg "orker" ikke. Plus jeg slet ikke får brug for scanneren igen
bagefter.

Min idé er så nu, at få et firma til det. Et firma som kan levere de
indscannede billeder i højeste opløsning/kvalitet i ukomprimeret TIFF
uden rettelser.

Så kan jeg selv i Bibble Labs Pro behandle TIFF'erne og forbedre farver/
kontrast mv.

Er det håbløst? Findes et sådant firma og kan det betale sig?

Skal jeg mon satse på den lokale fotohandler?

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-12-09 16:56

Martin [6000] wrote:
> [...]
> oprindelige idé var at købe en scanner og gå i krig.
>
> Men jeg "orker" ikke. Plus jeg slet ikke får brug for scanneren igen

jeg kan godt forstå du ikke orker ... men det bliver godt nok dyrt - min
onkels kone ville gerne have overspillet sine gamle
video 8 bånd til harddisk - det ville de have en formue for uanset hvor hun
spurgte og det er ellers ret simpelt - ja det er sådan set
bare at sætte det i gang.

min fætter er fotograf han giver 10 kr stykket når min kusine gør det -
billiger tror jeg ikke du finder det , men det er måske heller ikke
galt på dit beudget :) ?

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 18:01

> min fætter er fotograf han giver 10 kr stykket når min kusine gør det -
> billiger tror jeg ikke du finder det , men det er måske heller ikke galt
> på dit beudget :) ?

Det er nok rundt regnet en faktor 10 for dyrt hvis jeg presser
citronen, en faktor 5.

Havde regnet med noget ala max 2,- pr. billede.

For ellers kan jeg lige så godt gøre det selv - min tid er gratis. Det
skal helst ikke overstige prisen for en god scanner jo.

Fra : Thomsen

Dato : 13-12-09 20:05

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Martin
> Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Hej

Har du set på denne side?

http://www.scanpixel.dk/

hilsen Ole

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 20:09

> Har du set på denne side?
>
> http://www.scanpixel.dk/

Hej,

Ja jeg er just blevet henvist dertil - jeg har kontaktet firmaet for at
høre om de kan levere et tilpasset produkt.

Alternativt har jeg nu kigget på noget Epson Perfection-modeller. De
koster ikke alverden og der er mulighed for, at jeg slipper for at fyre
op for min VM-XP.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-12-09 21:54

Martin Johansen wrote:

> Min tanke med TIFF var at det var i 16bit ukomprimeret, altså maximal
kvalitet uden tab.

> Max 2000,- - ellers ofrer jeg hellere tid selv og køber en god scanner.

Hmmm,
prøv bare at købe en GOD scanner til 2.000 kr. -den holder ikke. Og skal
du lægge din tid oveni vælter den helt

2 kr pr billede. Med en scannertid på 4-5 minutter kan man så holde en
timepris på ca 30kr, og den holder ikke her i herredet.

Du må nok opsøge dem med gul eller sort hud. Der findes et firma, der
bruger 1-2 måneder på at sende dine billeder til de varme lande, men jeg
har ingen erfaring. Jeg mener de laver jpg'er uden at se på kvaliteten.

Jeg kan muligvis scanne dem til 12 kr pr stk i Nikon RAW format, så du
selv kan efterbehandle.

Bo //

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 23:02

> prøv bare at købe en GOD scanner til 2.000 kr. -den holder ikke. Og skal
> du lægge din tid oveni vælter den helt

Holder ikke fysisk, eller kvalitetsmæssigt?

> 2 kr pr billede. Med en scannertid på 4-5 minutter kan man så holde en
> timepris på ca 30kr, og den holder ikke her i herredet.

Scanpixel vil have knap 4,- pr. billede i den høje kvalitet. Det er
selvfølgelig mere end 2,-.

> Jeg kan muligvis scanne dem til 12 kr pr stk i Nikon RAW format, så du
> selv kan efterbehandle.

Tak for budet, men så er jeg først ruineret

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 23:04

> Har du overvejet at affotografere dine dias. Hvis du har et godt kamera
> - og det har du sikkert - så er der to metoder:

Jeg har godt læst om det, men de gange jeg har forsøgt at affotografere
noget til en salgsannonce er det blevet noget hø.

Jeg tror ikke jeg har evnerne og slet ikke tiden til det. Så er det vist
noget nemmere med en scanner eller betale sig fra det.

Bliver det godt at affotografere på den rigtige måde?

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 23:59

> Hvis du vil have en digitalisering, der lever fuldt op til det som
> filmene indholder skal du op i en HELT anden prisklasse af scannere, og
> der skal lægges megen tid i projektet.

Der hvor filmen (høhø) knækker for mig er at jeg ikke ved hvad jeg får
ved den proffe scanning kontra hjemmescanningen - altså hvor stor er
forskellen. Snakker vi at hjemmescanningen ligner et dårligt 500,-s
kamera ved endt process eller minder det mere om mit D40x og at den
proffe minder om et Hasselblad DSLR eller minder det om mit D40x?

Ved ikke om du kan følge mig..

> Jeg ved ikke hvilke optagelser der er tale om. Der er mange muligheder,
> lige fra Hallelblad/Leica til Kodak Instamatic. Så det er meget svært at
> vejlede kvalificeret.

Jeg ved det faktisk ikke selv :-/ Nogle er taget med min faders gamle
Canon SLR og andre er taget med 198,-'s kameraer med alm. 35mm filmruller
i købt til billigste pris og andre er igen taget med noget helt 3. kamera.

Det eneste jeg ved, er at jeg fik en stak negativer+dias i hånden

Fra : Seth

Dato : 14-12-09 14:00

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in news:4b24ecc0$0$281$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> kontrast mv.
>
> Er det håbløst? Findes et sådant firma og kan det betale sig?
>
> Skal jeg mon satse på den lokale fotohandler?

Bare køb en Epson flatbed scanner med tilstrækkelig opløsning og mulighed
for transparent scanning i de formater du ønsker det.
_
Seth

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-12-09 22:50

> Bare køb en Epson flatbed scanner med tilstrækkelig opløsning og
> mulighed for transparent scanning i de formater du ønsker det. _

Der er flere muligheder under 2000,-.

Men nogen siger det er noget hø og andre siger det er lige sagen!.