købeloven?!
Fra : MariaH

Dato : 13-12-09 07:32

Hvis man køber en brugt mobil på nettet som feks. er 4 mdr. gammel, sælger
er villigt til at skrive en dags dato kvittering, da han ikke har org.
kvittering.
Skal man ikke have org. kvittering med i butikskæden for at få den lavet
uden at betale for det? hvis nu højtaleren går eller hvad det nu skulle
være? - Sælger mener man går bare ind i hvilken som helst mobil-forretning
og får den lavet og betaler for det. Og betaler man ikke for det, har man
ikke råd til at have mobil.

Men er det ikke sådan at når man køber en mobil er der de der 2 år på hvor
forretningen laver det gratis med mindre man har ydet vold på mobilen eller
den har fået fugt?

--
Maria

Fra : SvenP

Dato : 13-12-09 10:03

Hvis du køber den på de betingelser, er det jo så bare uden at have
købelovens reklamationsret (garanti). Så du skal kun lave købet hvis du
mener prisen afspejler dette.

Mvh. Sven

Fra : MariaH

Dato : 13-12-09 12:39

> Hvis du køber den på de betingelser, er det jo så bare uden at have
> købelovens reklamationsret (garanti). Så du skal kun lave købet hvis du
> mener prisen afspejler dette.

Det drejer sig om den her:
http://www.dba.dk/sony-ericsson-w200-i-sort/id-63294447/

Fra : SvenP

Dato : 13-12-09 14:24

> Det drejer sig om den her:
> http://www.dba.dk/sony-ericsson-w200-i-sort/id-63294447/
Prisen er efter min mening ikke så lav at det i sig selv tyder på en stjålet
telefon. Faktisk er laveste pris på mobilpriser 586,- dertil kommer
naturligvis fragt. Du kan vælge at se det som at du får en telefon godt
100,- under nypris, mod at give afkald på reklamationsretten. Om det er det
værd for dig, kan du selv bedst afgøre. Du kan sikre dig mod at få en
stjålet telefon, ved at få oplyst IMEI nummeret på telefonen, og undersøge
det ved politiet.
Der er ikke noget juridisk forkert ved at sælger ikke medgiver original
kvittering. Han oplyser det åbent, og du kender betingelserne på forhånd.

Mvh. Sven

Fra : MariaH

Dato : 13-12-09 14:50

> [...]
> Der er ikke noget juridisk forkert ved at sælger ikke medgiver original
> kvittering. Han oplyser det åbent, og du kender betingelserne på forhånd.

Det er rigtigt, men synes bare det han skriver lyder mærkeligt:
.....jeg kan forstå du har slet ikke råd til at have en mobil tlf. prøv og se
om du ikke kan finde at sted hvor du kan få en gratis ikk....

Det var jo slet ikke det som det handlede om. For mig var det bare at
forklare at uden bon skal man så vidt jeg ved betale for at få den lavet.?!

--
Maria

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-09 17:45

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Der er ikke noget juridisk forkert ved at sælger ikke medgiver
> original kvittering. Han oplyser det åbent, og du kender betingelserne

Man kan ikke som sælger (butik) sælge en telefon eller andet billigere
mod at give afkald på reklamationsretten.En sådan aftale vil ikke kunne
indgås til ugunst for køber. Så selvom man evt. har skrevet under på at
man opgiver reklamationsretten, vil det ikke være gyldigt iflg.
købeloven.

Fra : Simon

Dato : 13-12-09 19:18

Arne H. Wilstrup wrote:

> Man kan ikke som sælger (butik) sælge en telefon eller andet billigere
> mod at give afkald på reklamationsretten.

(Korrekt info, men) irrelevant i dette tilfælde: Brugtkøb af privat.

Fra : SvenP

Dato : 13-12-09 20:14

> [...]
> til ugunst for køber. Så selvom man evt. har skrevet under på at man
> opgiver reklamationsretten, vil det ikke være gyldigt iflg. købeloven.
Nej det har du da ret i. Men hvis du læser det jeg svarer på, kan du se det
drejer sig om en annonce fra en privat i den blå avis. Og ikke en (butik)

Sven

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-12-09 02:03

MariaH skrev

> [...]
> kvittering.
> Skal man ikke have org. kvittering med i butikskæden for at få den lavet

Mobilen kan være stjålet så som udgangspunkt er det altid smart at få
original kvitteringen udleveret

- Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-12-09 04:58

Peter Lykkegaard wrote:
> MariaH skrev
>
> Mobilen kan være stjålet så som udgangspunkt er det altid smart at få
> original kvitteringen udleveret

Ifølge SvenP er prisen dog ikke så lav, af OP'eren kan beskyldes for at
købe i ond tro.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-09 11:52

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Ifølge SvenP er prisen dog ikke så lav, af OP'eren kan beskyldes for at
> købe i ond tro.

Nej, ud fra prisen er man måske ikke i ond tro, men prøv lige at læs den
dialog der førers med sælger under annoncen.
http://www.dba.dk/sony-ericsson-w200-i-sort/id-63294447/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-12-09 16:14

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message

> Skal man ikke have org. kvittering med i butikskæden for at få den lavet
> uden at betale for det?

Jo, længere er den ikke.

Skal du købe en vare uden kvittering, så sørg for at der er en ordentlig
rabat på den, så det kan dække for den manglende garanti.

Fra : Peter

Dato : 13-12-09 16:55

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message

> Jo, længere er den ikke.
>
> Skal du købe en vare uden kvittering, så sørg for at der er en ordentlig
> rabat på den, så det kan dække for den manglende garanti.

Faktisk er det ikke altid nok.
Garantien dækker selve telefonen og følger normalt telefonen med mindre der
står andet i garantibestemmelserne. For at kunne benytte garantien kræves
normalt en original kvittering/kassebon.

Reklamations retten gælder faktisk kun hvis forretningen er flink, for
reklamationsretten gælder ikke som sådan for den telefon du køber, men giver
køberen retten til at reklamere i 2 år. Køber du en brugt telefon, er det
dermed ikke længere dig der er den ægte køber, og dermed frafalder den 2 år
reklamations ret.
Det er der heldigvis ikke ret mange forretninger der håndhæver, og er der
blot tale om en kassebon, kan det jo også være svært.
PeterB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-09 18:02

Peter skrev:

> [...]
> dermed ikke længere dig der er den ægte køber, og dermed frafalder den 2 år

Enig.

> Det er der heldigvis ikke ret mange forretninger der håndhæver, og er der
> blot tale om en kassebon, kan det jo også være svært.

De kan vanskeligt bevise at kunden ikke er den originale køber.
Desuden mister butikken ikke noget, for køber nummer 2 kan jo
bare bede køber nummer 1 om at bruge sin reklamationsret.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-09 17:43

MariaH skrev:

> [...]
> kvittering.
> Skal man ikke have org. kvittering med i butikskæden for at få den lavet

Du kan kun få den lavet i butikken ved at betale for det.
Butikken har ingen aftale med dig og derfor heller ingen pligt
til at ordne din mobil.

Købeloven har ved privat salg som udgangspukt at sælger tilbyder
to års reklamationsret. Hvis ikke der specifikt er aftalt noget
andet, kan du altså gå til sælger og kræve at han får repareret
mobilen. Vil han ikke det, må han give dig en anden magen til, og
vil han ikke det, kan du hæve handlen.

Eftersom jeg gætter på at sælger ikke kender købeloven på det
punkt og ikke har tænkt på at aftale en anden reklamationsfrist,
har du to års reklamationsfrist.

Det var principperne. Hvis sælger er så genstridig som dine
indlæg antyder, er der næppe noget at gøre ved det i praksis. Men
du kan jo prøve - om ikke andet bliver sælger klar over at han
har bøffet i det.

> Men er det ikke sådan at når man køber en mobil er der de der 2 år på hvor
> forretningen laver det gratis med mindre man har ydet vold på mobilen eller
> den har fået fugt?

Ved forbrugerhandel (en forbruger handler hos et firma) er der to
års reklamationsfrist, og det kan ikke aftales kortere (men gerne
længere).

Ved privat handel er der to års reklamationsfrist *over for
sælger*, men det kan aftales kortere hvis det er klart oplyst før
aftalens indgåelse. Uden specifik aftale gælder de to år. Det
følger af købelovens §54:

§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse
    til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel,
    kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren
    har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid
    eller har handlet svigagtigt.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 13-12-09 21:33

On Sun, 13 Dec 2009 07:32:14 +0100, "MariaH" <m_h_k79@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>forretningen laver det gratis med mindre man har ydet vold på mobilen eller

Hvis sælger ikke har original kvittering, så kan du risikerer at få en
dom for hæleri.

Jeg ville aldrig købe noget uden at få den originale kvittering med.

Steen

Fra : Ivar

Dato : 13-12-09 22:07

Steen Hansen skrev:

> Jeg ville aldrig købe noget uden at få den originale kvittering med.

Det har sine fordele at få den originale kvittering med. Men det
er faktisk forkert at medlevere den originale kvittering ved
videresalg.
Når man køber noget, bør man få en kvittering fra sælger. Altså en
seddel hvor han skriver, at han har solgt varen, og hvad prisen var.
Man vil aldrig kunne få problemer i en retssag fordi man har købt
en brugt vare og ikke har fået originalkvitteringen med.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-12-09 21:53

Steen Hansen wrote:

> Hvis sælger ikke har original kvittering, så kan du risikerer at få en
> dom for hæleri.

Vrøvl. Det forudsætter ond tro, og der skal mere til end en manglende
kvittering.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-09 22:18

Jesper Lund skrev:

> Vrøvl. Det forudsætter ond tro, og der skal mere til end en manglende
> kvittering.

Men hun kan ikke beholde mobilen hvis der er en anden retmæssig
ejer og han kræver den udleveret.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 14-12-09 16:15

On 13 Dec 2009 20:53:00 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Vrøvl. Det forudsætter ond tro, og der skal mere til end en manglende
>kvittering.

Min point var nu også, at har du ikke set en original købskvittering,
kan det være stjålne vare.

Steen