Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forbindelse til Pc
Fra : HH Husen

Dato : 12-12-09 15:13

Hej!

Jeg har lige skiftet min gamle XP pc ud med en Windows 7 pc. Desværre kom
den uden kortlæser, så jeg må så downloade direkte fra cameraet (et 5D). Jeg
har indlæst cd'en der fulgte med cameraet, men lige meget, pc'en kan ikke
finde cameraet når jeg tilslutter det til pc'en. Når jeg tilslutter til USB
porten fortæller Windows, at den leder efter driver oplysninger, men kommer
til den konklusion, at den ikke kan finde nogen driver oplysninger. På
Canons hjemmeside er der ingen driversupport til Win 7, men til Vista. Jeg
har prøvet at downloade nogle drivere som jeg gættede på ville være de
korrekte til Vista, men min Win 7 vil ikke installere dem. Da computeren
ikke kan se kameraet, så kan min Photoshop Elements jo heller ikke.

Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?

Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Mvh
HH

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-12-09 15:34

> Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?

Skal kameraet ikke bare sættes op til Mass storage device eller lign. i
menuen? Så funker det som et USB-drev.

Jeg håber sq ikke Canon kræver drivere.. de har en fæl tendens til at gå
med skyklapper og kun se Windows

> Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Det er nummer 1 IMHO ja.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-09 16:49

Martin [6000] wrote:

> [...]
> menuen? Så funker det som et USB-drev.
>
> Jeg håber sq ikke Canon kræver drivere.. de har en fæl tendens til at gå

Det behøver du ikke være bange for på en Mac. Dér er det bare at smide
USB kablet på og så popper den ganske enkelt op på skrivebordet. Jeg har
endnu ikke været ude for et digicam, der sat til en Mac, ikke bare
popper op.

mvh. Erik Richard

Fra : N Dude

Dato : 14-12-09 17:51

Erik Richard Sørensen wrote.:

> [...]
> USB kablet på og så popper den ganske enkelt op på skrivebordet. Jeg
> har endnu ikke været ude for et digicam, der sat til en Mac, ikke bare

Det er noget eklatant nonsens!

Det gælder **KUN** de kameraer, som benytter USB standarden "Mass storage
Devices".
Man kan læse hele specifikationen her:
http://www.usb.org/developers/devclass_docs/usb_msc_overview_1.2.pdf

Der er bare MANGE kameraer, som har sin egen driver, fordi ovst. standard
KUN giver adgang til selve fillagringen og dens overførsel. Det betyder, at
et hav af funktioner ikke er tilgængelige. F.eks. er der NUL fjernbetjening
af kameraet og dets funktioner via "mass storage klassen". Jeg har selv
kamera som ikke bruger device klassen, og som hverken kan bruges på en MAC,
windows eller en linux maskine uden propriætær driver.

Adgang til kamerafunktioner såsom eksponering, lysmåling, focus, blænde osv
er der pt INGEN USB klasse til. Der er nogle få funktioner i video klassen,
men de er så begrænsede, at det stort set kun kan bruges på et webcam.
Problemet er, at det endnu ikke er lykkedes at få kameraproducenterne til at
binde sig til en fælles standard.

Fra : Brian Lund

Dato : 16-12-09 19:04

> [...]
> storage klassen". Jeg har selv kamera som ikke bruger device
> klassen, og som hverken kan bruges på en MAC, windows eller en linux

Godt gået med de store ord... Nå, men jeg kan ikke se hvordan
specifikationen for mass storage device forhindrer Canon i f.eks. at lave en
C.Fn (Custom function for alle jer ikke cannoner) hvor man kan vælge mellem
om USB interfacet skal fungere som mass storage device eller med et "udvidet
funktionssæt"!

Det ville være en dejlig nem måde for os forbrugere selv at vælge om vi har
brug for de ekstra funktioner.

Brian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-09 21:19

Brian Lund wrote:

> [...]
> funktionssæt"!
>
> Det ville være en dejlig nem måde for os forbrugere selv at vælge om vi har

Tja, Brian... Det er ikke bare 'store ord', - det er ganske enkelt også
direkte løgn, det den gode 'hr. Dude' skriver, - så enkelt kan det siges.

Jeg har endnu ikke mødt et digicam, der ikke bare er dukket op på mine
skriveborde på mine seks Mac computere med systemerne lige fra Mac OS
8.6 til og med OS X 10.5.8! Det er jo tydeligt, han ikke véd, hvad han
egentlig snakker og skriver om. Det oprindelige spørgsmål her gik på at
få et kamera til at tilslutte, så brugeren kunne se indhold og kopiere
billederne over på sin PC. - Og så begynder 'hr. Dude' pludselig at
snakke om kamera- og videostyring via computer, hvilket INTET har med
overførsel af billeder at gøre!

Jeg har fx. bl.a. haft disse mærker og modeller sat til mindst 3 af mine
maskiner, og ALLE er bare dukket op med en diskikon på skrivebordet.

- Canon EOS D60
- Canon EOS 450D
- Canon EOS 350D
- Canon IXUS 500
- Canon IXUS 550
- Canon A420
- Canon A470
- Canon A60

- HP Photosmart M-417
- HP Photosmart M-407
- HP Photosmart M-917

- Olympus C-1400
- Olympus C-2100
- Olympus C-760UZ
- Olympus SP-510UZ
- Olympus E-500

- Medion 5775
- Medion 5790
- Medion 5428
- Traveller Compact 10mpxl

- Sony Cybershot 70
- Sony Cybershot ??
- Sony Cybershot T900

Nogle af dem er kommet uden videre, mens på andre - Olympus og Sony
modellerne - kommer der et skilt op på det indbyggede display, hvor man
kan vælge mellem printer og PC. 'Connect to PC' er default, så det er
bare at klikke OK, så kommer den straks op på skærmen. Udover automatisk
at dukke op på skrivebordet, har _samtlige_ kameraer også aktiveret
Apple iPhoto billedhåndteringsprogrammet i OS X, og den har overført
billederne automatisk, hvis jeg ikke har slået auto-funktionen fra.

Jeg har ikke selv haft eller prøvet hverken Nikon, Minolta, Fuji eller
andre, men véd fra brugere, at det er præcis det samme på Mac. - De
dukker bare op - enten ved at klikke OK eller intet at foretage sig!

Lige pt. har jeg selv både en Canon D60 til det bedre fotoarbejde og en
HP M-417 til alt forefaldende. Og jeg har hverken installeret HPs eller
Canons software. Men jeg kan se i div. manualer, at hvis jeg installerer
driver og software, kan jeg få direkte adgang til at udskrive på hhv. HP
Photosmart eller Canon Pixma printere, og at jeg tildels kan styre
billedet ved at bruge kameraets egne funktionsknapper.

Det samme gjalt for min seneste Olympus SP-510UZ, hvor jeg dog skulle
styre udskrivning gennem OlympusMaster 2 softwaren, - men stadig ingen
driver installeret. - Rent faktisk bryder jeg mig ikke om Apples iPhoto,
men foretrækker OlympusMaster.

Så jeg lavede et forsøg, om det kunne lade sig gøre at få OM til at
genkende andre kameraer. - Det kan det! - Hvis jeg sætter OM til
'autoload on camera insert' og tilslutter min Canon D60 starter
programmet op, og jeg kan umiddelbart både se og overføre de billeder,
der ligger på kortet. - Det samme gælder, hvis jeg bruger enten min
Trust Mini eller Sandisk Ultra kortlæser. Jeg formatterer kun kort i
kameraerne, så der er jo også kamerainformationer med på kortet.

Og så kommer det 'sjove'... Da jeg havde skaffet min veninde den store
Cybershot med Tessar optik, ringede hun og spurgte mig, hvordan hun
skulle overføre billederne til hendes Acer computer med Windows XP Home.
Jeg spurgte, om hun havde installeret den medfølgende software, hvilket
hun ikke havde. Jeg foreslog, hun først skulle prøve blot at sætte USB
kablet til kamera og computer, og så sagde det såmænd bare 'pop' "...Do
you want to connect to the computer?" Jeg bad hende blot trykke 'Yes' og
så åbne 'Denne computer', - og gæt, hvad der pludselig lå der som et 'G'
drev? - et Sony Cybershot... Så nu trækker hun blot de nummererede
billedmapper direkte til hendes eksterne 'billedbank'.

- Og jeg véd også fra andre Canon brugere, at nogle Powershot og EOSD
modeller opfører sig på præcis samme måde på XPHome/XPPro. Men det er
/IKKE/ alle modeller.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-09 16:45

HH Husen wrote:
> [...]
> Elements jo heller ikke.
>
> Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?

Nej, men her er link til Canons egen hjemmeside med downloads til 5D.
Når du vælger styresystem, skal du være opmærksom på, at der er både
alm. Vista og Vista 64bits. Der er tilsyneladende endnu ingen
opdateringer til Win7.
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=DownloadDetailTabAct&fcategoryid=314&modelid=17662

Har du prøvet at logge den gennem 'Add/Remove hardware'/'Tilføj/Fjern
hardware'?

> Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Kig på QXL under fotokategorierne, der er masser af kortlæsere til meget
billige penge - både mærkevarer og noname...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-12-09 18:09

> Det behøver du ikke være bange for på en Mac.

Jeg er ikke bange for noget i den henseende - jeg blacklister bare de
producenter der går med skyklapper ;) Der er jo masser af andre at vælge
imellem.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-12-09 20:26

HH Husen wrote:
> [...]
>
> Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?
>
> Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Det bør ikke være nødvendigt med en driver, da kameraet opfører sig som
en USB lagringsenhed. Har du evt. prøvet med et andet USB kabel ? Der er
forskel på kvaliteten af kablerne, og jeg har selv et kabel som fint kan
se min mobil telefon, men ikke overføre uden forbindelsen dør. Et andet
kabel som kan lade telefonen, men ikke lade computeren se den. Men
Canons eget skulle være ok. Får du den sædvanlige "ta ding" når du
sætter kameraet til computeren ?

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : N Dude

Dato : 14-12-09 18:15

Jørn Hundebøll wrote.:

> Det bør ikke være nødvendigt med en driver, da kameraet opfører sig
> som en USB lagringsenhed. Har du evt. prøvet med et andet USB kabel ?

Der er masser af problemer med denne standard. Hvis een af portene har fået
tildelt et andet USB enheds ID, så kan det give mange problemer med andre
ting, som bruger samme deviceklasse. Det eneste løsning er at resette alle
USB porte, så alle endheds ID bliver slettet. Desværre er der i windows
meget kludder med enheds ID'er. Jeg har selv et kæmpe USB set up med et hav
af enheder og pt små 22 diske, og det er ikke sjældent at der går ged i ID
tabellerne, så jeg må slette hele møllen.

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-12-09 20:29

> [...]
> USB kablet på og så popper den ganske enkelt op på skrivebordet. Jeg har
> endnu ikke været ude for et digicam, der sat til en Mac, ikke bare

PS: Det er foriøvrigt det samme på Linux - der funker den slags også bare
straight ud af boksen.

Det burde det også gøre på Windows, men det er tit og ofte før set (og
åbenbart også nu) at systemet ikke kan hitte ud af det :-/

Fra : KsK

Dato : 12-12-09 22:54

"HH Husen" <hh.husen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?
>
> Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Går i kotrolpanelt og enhedhåndteriong og installer driver manuler virker
hver næster hver gang ,

KsK

Fra : Allan

Dato : 13-12-09 06:26

HH Husen skrev:
> [...]
>
> Nogen forslag? Nogen der ved hvad driveren hedder til en 5D?
>
> Ja, jeg ved godt jeg skal have en kortlæser, men indtil da....

Kontakt Microsoft, der er faktisk fantastisk hjælpsomme og hurtige.

Fra : Allan

Dato : 13-12-09 06:52

Allan skrev:

> Kontakt Microsoft, der er faktisk fantastisk hjælpsomme og hurtige.
her er lidt mere, om du kan bruge det ved jeg ikke, ejheller om lødigheden.
http://www.rizwanashraf.com/2009/12/03/download-windows-7-sd-card-reader-hotfix/

Fra : HH Husen

Dato : 13-12-09 10:21

"Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i meddelelsen
> her er lidt mere, om du kan bruge det ved jeg ikke, ejheller om
> lødigheden.
> http://www.rizwanashraf.com/2009/12/03/download-windows-7-sd-card-reader-hotfix/

Jeg takker for indlæggene, men desværre ingen løsning for mig! Pc'en kan
godt se, at det er et Cannon Digital Camera, men det er altså alt. Den
kan/vil ikke installere/finde nogen som helst form for driver til mit 5D, og
den forlanger en enhedsdriver. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og på Canons
hjemmeside står der ikke noget om kompabilitetsproblemer, så..........

Jeg må nøjes med en kortlæser som jeg har bestilt hos Computer City - det er
vel i grunden også det mest nødvendige. Man behøver jo ikke at koble
cameraet til en pc (også lidt besværligt) bortset fra en firmware
opdatering, men der kommer næppe nogen til en 5D når der er en 5D Mk II. Jeg
ville blot høre om andre havde været ude for det samme med deres 5D og Win
7.

Igen, tak for hjælpen og god jul.

Mvh
hh

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 13:52

> Canons kameraer bruger ikke standard mass storage device til at overføre
> med... Sikkert derfor det ikke virker i Win7...
>
> Kan huske der også altid var problemer med Win2k og andre versioner, men
> i XP der kører det bare!

Tak for oplysningen. Det er så typisk Canon på alle fronter at gøre livet
besværligt for sine kunder ..

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-12-09 22:49

> Sludder, det er det stik modsatte. Det er netop for at kunne give
> kunderne ENDNU bedre muligheder. Læs mit forrige indlæg.

At bruge en proprietær driver er og vil altid være, at gøre livet
besværligt for sine kunder så længe man som producent har skyklapper på.

Det er derfor vi har standarder.

Jeg er derfor, uanset hvilke fordele det giver, modstander af den slags.

Punktum