kørepenge...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 11-12-09 10:31

hej.

jeg er ansat i en by og skal nu arbejde i en anden by i et stykke tid for
mit firma....

altså de har fået en opgave der ligger 70 km. fra hvor jeg er ansat.

de har tilbudt mig kørepenge (3.54 kr. pr. km) da jeg selv skal ligge bil
til. men de siger så jeg skal køre udenfor arbejdstid....

jeg siger at hvis jeg selv skal ligge bil til bliver det indenfor arbejdstid
jeg kører....

noder der ved hvad reglerne siger?

jeg er elektrikker.

Nikolai r. jensen

Fra : alexbo

Dato : 11-12-09 12:05

"Nikolai R. jensen" skrev

> noder der ved hvad reglerne siger?
> jeg er elektrikker.

En elektriker overenskomst kan se ud som nedenståenede.
Og ifølge § 14 stk 7 betales for transport uden for arbejdstid normal
timeløn plus overarbejde for føreren, og for andre 43,60 kr.

http://www.kooperationen.dk/uploads/35475/Elektrikeroverenskomst2007-2010.pdf

Det betyder at hvis du kører og tager 2 kollegaer med skulle de få 43 kr og
du ca. 200 kr. i timen for kørslen, udover den skattefri
befordringsgodtgørelse for brug af egen bil.

Jeg tror den lige skal læses et par gange, og kig engang på den overenskomst
du arbejder under.

Men under alle omstændigheder skal du have betaling for at køre uden for
arbejdstid, det har ikke noget med kørselsgodtgørelsen at gøre.
Den er for at kompensere for brug af egen bil.

Du kan jo tilbyde at møde på sædvanlig arbejdsplads til sædvanlig tid, og så
kan firmaet give dig en bil at køre i, eller betale dig for at køre i egen
bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-12-09 02:30

On 11 Dec., 12:05, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Jeg tror den lige skal læses et par gange, og kig engang på den overenskomst
> du arbejder under.

Problemet er bare at lige netop denne regl med kørsel, er der mange
firmaer har en anden holdning til.... problemet er også tilstede på
det arbejde jeg har.... Man kan ikke forringe overenskomsten, men
alligevel går man lidt på kompromis og siger man betaler noget af det
selv. Firmaet siger ligefrem, "kan du ikke lige lugten i
bageriet......" Det har kørt efter overenskomsten et par måneder, men
der blev vist lavet alt for lidt, hvis man kører hjemmefra ved
arbejdsstart og slutter ved ophør... så har man måske kun 4,5timers
arbejde...

Problemet er ofte hvis man arbejdeer selvstændigt, så er det lidt
svært at stå sammen med sine kollegaer på sin ret...

Jeg ved ikke om det er en stor akkort sag Nikolaj skal på, men ellers
har firmaet også mulighed for at flytte ansættelsesstedet til
arbejdspladsen, men der er også nogle regler, stor jeg 2måneders
varsel eller sådan noget.

Fra : alexbo

Dato : 12-12-09 12:54

"Bjarke Hansen" skrev

>Problemet er bare at lige netop denne regel med kørsel, er der mange
>firmaer har en anden holdning til

Nikolai spurgte om reglerne, om han vil stå på sin ret, eller affinde sig
med at køre i fritiden er hans valg.

Det kan være et spørgmål om at beholde sit arbejde, eller måske
arbejdspladsens overlevelse.

Skattefri godtgørelse for 140 km om dagen er ikke så ringe endda, selv om
det går ud over fritiden.
Mange bruger mere tid på kørsel frem og tilbage på arbejde uden godtgørelse.
Firmaet vil måske acceptere at Nikolai kommer lidt sent og kører lidt
tidligt.

Nikolai skal så være opmærksom på 60 dagesreglen, man kan ikke få skattefri
godtgørelse til hjem/arbejde kørsel mere end 60 dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 20:05

> [...]
> Og ifølge § 14 stk 7 betales for transport uden for arbejdstid normal
> timeløn plus overarbejde for føreren, og for andre 43,60 kr.

jeg går helt kold nu:)

for der er jo over 40 km i luftlinje... skal jeg så os have kostpenge????

og så vidt jeg kan se med de 43,60 kr så står der ikke noget om timeløn plus
de 43,60 kr.... men kun de 43,60 kr...

eller er jeg helt forkert på den?

Fra : alexbo

Dato : 06-01-10 10:38

"Nikolai R. jensen" skrev

> eller er jeg helt forkert på den?

Jeg synes du skal læse hele § 14 og gerne flere gange som jeg også foreslog
i første indlæg.
Stk 6 sidste afsnit handler om førerens betaling.
Kostpengene er afhængig af rejsetiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 06-01-10 21:48

> [...]
> foreslog
> i første indlæg.
> Stk 6 sidste afsnit handler om førerens betaling.

vlagte den nemme løsning og ringede til DEF idag...

svaret var at jeg ikke får andet end det rejse tillæg i tiden udover min
arbejdstid hvor jeg kører.....

trælst og så lidt mere TRÆLST!

Nikolai