Trådløs regnmåler - fungerer de?
Fra : Kanstrup

Dato : 11-12-09 03:09

Hej

Nu hvor den nye spæde bøgehæk er i jorden, har jeg opfundet et nyt
behov - jeg er nødt til at have en regnmåler! Jeg er dog mildes talt
skeptisk overfor diverse elektroniske plastdimser, men jeg håber jeg
tager fejl. Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med
"normale" regnmålere / vejrstationer som købes til 2-800,-?

Virker de, måler de nogenlunde nøjagtigt, etc. Har kig på bl.a.
http://www.ventusdesign.com/products/ og OBH.

Erfaringer modtages med kyshånd!

- Fl.

Fra : simon

Dato : 11-12-09 11:30

Kanstrup skrev:
> [...]
> "normale" regnmålere / vejrstationer som købes til 2-800,-?
>
> Virker de, måler de nogenlunde nøjagtigt, etc. Har kig på bl.a.

Hej.
Vi har en obh trådløs regnmåler, som vi er yderst tilfredse med.
Den har er funktion, så man kan se de sidste 9 dages nedbør -
dag for dag, samt total mm nedbør siden en bestemt dato.
Den har også et godt design med tydelige tal.
mvh
simon

Fra : Kanstrup

Dato : 11-12-09 03:44

> Hej.
> Vi har en obh tr dl s regnm ler, som vi er yderst tilfredse med.
> Den har er funktion, s man kan se de sidste 9 dages nedb r -
> dag for dag, samt total mm nedb r siden en bestemt dato.
> Den har ogs et godt design med tydelige tal.
> mvh
> simon

Tak - hvor/hvordan står selve nedbørsopsamleren?

- Fl.

Fra : simon

Dato : 11-12-09 11:53

Kanstrup skrev:

> Tak - hvor/hvordan står selve nedbørsopsamleren?
>
> - Fl.
Den står på 4 fødder, der har skruehuller, således at man
kan skrue den fast i noget fast underlag.
For mit eget vedkommende står den bare på en lav terassemur,
og trods de storme og blæst vi har haft, har den ikke flyttet
sig.
Den har også en trådsi, der er nem at tømme for blade og andet
snusk.
/simon

Fra : N/A

Dato : 11-12-09 11:53

Fra : Erik Andersen

Dato : 11-12-09 18:27

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det er en rgnmåler med en lille "vippe-ske" der samler vand op og når
den når en vis mængde, så vipper den vandet af og tæller portionen - så har
jeg dårlig erfaring med den slags.
De kan kun måle en skefuld af gangen og intet derimellem.
Hvis der kun kommer en halv skefuld regn og det så bliver så varmt at vandet
fordamper, så tæller den ikke + hvis det kun regner lidt hver dag, så
tæller den kun når den har nået en skefuld.

Jeg har en regnmåler der tæller dråber optisk. Den er fremragende, men er
vist svær at få fat i efterhånden. Den kan måle meget små mængder. Den har
så det problem, at hvis der kommer lidt snask-alger på den sensor der måler,
så går det galt. Kræver en gang rensning et par gange om året. Jeg har ikke
oplevet noget bedre - i den prisklasse.

Dn hedder Rosted DigiRain.
http://www.meteorologica.co.uk/uploads/html/Rosted_Digirain_245_1.htm

Mvh Erik

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-09 14:48

> [...]
> har jeg dårlig erfaring med den slags.
> De kan kun måle en skefuld af gangen og intet derimellem.

Jeg har en vejrstation med en regnmåler efter vippe systemet. Nyeste
målinger lander hos DMI på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?param=temp&map=undefined&dmiobs=true&bvobs=true

Når jeg sammenligner med nærmeste DMI måling får jeg ikke større afvigelser
(end man kan forvente med variation af nedbøren - der er under 10km)
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?map=map6¶m=precip

Men jeg bruger også mest nøjagtigheden tørvejr, lidt regn, meget regn og
styrt regn ....

> Kræver en gang rensning et par gange om året.

Det gør vippen nu også. Æddderkopper kan godt finde derind

Jeg fik den i julegave sidste år og har på nær nogle nedbrug logget data
siden midt i januar sidste år. http://majland.org/blog/?p=136

/A

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 14-12-09 16:17

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> måler, så går det galt. Kræver en gang rensning et par gange om året. Jeg
> har ikke oplevet noget bedre - i den prisklasse.

Hej
Jeg har en OBH 4848 med vippe-ske, og den virker uden problemer.
ske-en vipper pr. 0,7 mm, om det er nøjagtig nok, kommer jo an på hvad man
skal bruge resultatet til, hvis det bare er for at følge med i hvor meget
det regner, er det nøjagtig nok efter min mening, og det eneste veligehold
der er med den, er når batterierne skal skiftes, ikke noget med at den skal
renses, for at den virker.

JJ

Fra : Leif Neland

Dato : 14-12-09 22:59

Erik Andersen skrev:

> [...]
> fordamper, så tæller den ikke + hvis det kun regner lidt hver dag, så
> tæller den kun når den har nået en skefuld.

Man kan sige, at hvis der ikke kommer mere end en skefuld, er det ikke
værd at tælle med; så er det fordampet i løbet af et øjeblik.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008