Temperatur i ubenyttede rum.
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-12-09 08:02

Hej

Der har været en del skriveri om varme her i gruppen de sidste par dage,
og det fik mig til at tænke på ....

Hvor varmt bør man holde i rum som ikke benyttes?
Hele førstesalen her i huset benyttes ikke. I et af værelserne deroppe
har jeg en del bøger og blade stående, men jeg har ikke rigtig noget
varme på deroppe. Dog lader jeg døren fra stuen ud til gangen hvor
trappen derope, er, stå åben om aftenen når jeg har gang i brændeovnen i
stuen, så der kommer varme derud og videre op på loftet. En smule i
hvert fald.

Men, bør jeg sætte bare lidt varme på deroppe?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bent E.

Dato : 11-12-09 11:02

> [...]
> hvert fald.
>
> Men, bør jeg sætte bare lidt varme på deroppe?

"Odense Fjernvarme" anbefaler en min. temp. på 14 gr.
Det holder jeg i alle ubenyttede rum, og det koster ikke ret meget
i varmeforbruget.

Mvh Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : jos

Dato : 11-12-09 11:12

Bent E. wrote:

> "Odense Fjernvarme" anbefaler en min. temp. på 14 gr.
> Det holder jeg i alle ubenyttede rum, og det koster ikke ret meget
> i varmeforbruget.
>
> Mvh Bent E.
Udmærket udgangspunkt i UBENYTTEDE rum. Men hold øje, eller rettere næse med
luftens kvalitet, især på kolde dage.
Bliver der den mindste antydning af fugtig luft/lugt, så op med termostaten!

finn

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-12-09 13:22

> [...]
> hvert fald.
>
> Men, bør jeg sætte bare lidt varme på deroppe?

Du skal ihvertfald være opmærksom på at du flytter meget varm luft op hvor
der er temmelig koldt = kondensering. Varm luft kan indeholde mere vand end
kold, så pas på fugten.

- Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-12-09 16:46

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> brændeovnen i stuen, så der kommer varme derud og videre op på
> loftet. En smule i hvert fald.
>
> Men, bør jeg sætte bare lidt varme på deroppe?

personligt ville jeg ikke bekymre mig så meget om temp. i ubenyttede rum,
men mere om fugtigheden. temp. afhænger vel af, hvor længe man gider vente
på at rummet bliver opvarmet til brugstemperatur.

Noget andet er fugtigheden.....
Kold luft kan indeholde mindre vanddamp end varm luft. Overskydende
fugtighed vil så afsætte sig på omgivelserne (bøger, tøj, m.v). Du skal være
opmærksom på at den varme luft der trænger op fra underetagen kan indeholde
mere vand end den kolde luft på loftet kan absorbere.

om den mest rentable løsning så er en affugter på loftet, eller en
vedligeholdesestemp. på x grader kan jeg ikke lige gennemskue

Hvis du har styr på fugten kan jeg ikke se noget problem i et koldt rum.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Emil

Dato : 11-12-09 18:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:

>Hvis du har styr på fugten kan jeg ikke se noget problem i et koldt rum.

Som Bent E skrev, anbefales mindst 14 grader.
Gad nok vide, hvordan de er kommet frem til den temperatur.

Som mange skriver, er det fugten, som man skal holde øje med.
Og her er det nok dugpunktet (7 graders temperaturforskel) som er
vigtigt.
Ved stuetemperatur på 21 grader er 14 grader nok det mindste.

Men fyres der i brændeovn kan stuetemperaturen blive ret høj, og de
kolde rum skal derfor blot være mindre end 7 grader koldere.

Giver det mening?

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-12-09 18:44

Emil wrote:

> [...]
>
> Men fyres der i brændeovn kan stuetemperaturen blive ret høj, og de
> kolde rum skal derfor blot være mindre end 7 grader koldere.

Synes bestemt det giver mening, men her forudsættes at den relative
luftfugtighed er den samme.
Vi mangler stadig at klarlægge fordele/ulemper ved en kunstig lav fugtighed
i de kolde rum, krontra en høj hviletemp. Altså holde en temp. forskel på
max 7 grader, kontra holde en lavere luftfugtighed i de kolde rum.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Emil

Dato : 11-12-09 22:34

> [...]

>i de kolde rum, krontra en høj hviletemp. Altså holde en temp. forskel på
>max 7 grader, kontra holde en lavere luftfugtighed i de kolde rum.

Det er nok selve kernen i problematikken.
Styring af luftfugtigheden er vanskeligere end varmestyringen.

Det mest optimale må være, at holde en rumtemperatur på mindst 5
grader (for at undgå frostsprængninger), og så have en
ventilationssprække åben til det fri. Det forudsættes så, at der er
lukket helt til den opvarmede underetage (for at undgå kondens).

Er det helt galt tænkt?

m.v.h. Emil

Fra : bannimann

Dato : 12-12-09 07:48

> [...]
> ventilationssprække åben til det fri. Det forudsættes så, at der er
> lukket helt til den opvarmede underetage (for at undgå kondens).

Jeg vil mene, at hvis du har SÅ stor temp.forskel imell. etagerne, så skal
du have en god isolering MED dampspærre, i etageadskillelsen, ellers får du
problemer med kondens og derfor risiko for fugtskader, i både loft og
etageadskillelse.

Fra : Emil

Dato : 12-12-09 23:02

"bannimann" <jens@jens-randers.dk> wrote:

> [...]
>du have en god isolering MED dampspærre, i etageadskillelsen, ellers får du
>problemer med kondens og derfor risiko for fugtskader, i både loft og

Nu, da du nævner det, er det indlysende nødvendigt
Tak for update.

m.v.h. Emil