Natsænkning af varme i huset
Fra : Annette

Dato : 10-12-09 22:48

Jeg har spurgt så mange mennekser nu gennem flere år, men jeg er ikke blevet
klogere. Så nu prøver jeg jer

Hvordan finder jeg ud af/regner ud, hvor meget jeg sparer i kroner og ører,
hvis jeg sænker varmen i huset om natten (kører ca. 20 grader om dagen og
ca. 17 om natten, har aldrig ladet varmen køre på samme temp. døgnet rundt).

Eller kan det betale sig?

Jeg har oliefyr.

Annette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-12-09 23:11

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Eller kan det betale sig?

Ja - så længe det ikke er mere, så kan du godt spare noget.

Men jeg kan ikke sætte kroner på.....

Tommelfingereglen siger: sænk max 5 grader - hvis du sænker mere om
natten, så vil det goste mere, at varme op om morgenen, end du har
sparet om natten, da det er når du hæver temperaturen, at du bruger
energi og dermed penge.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mogens

Dato : 11-12-09 00:03

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> natten, så vil det goste mere, at varme op om morgenen, end du har
> sparet om natten, da det er når du hæver temperaturen, at du bruger

Men har du gulvvarme så glem alt om det.

Uanset varmeform er det efter min mening en tvivlsom idé. Du sidder og
småfryser om morgenen indtil temperaturen er oppe på normalen igen, og
dte tager pænt lang tid fordi møbler etc. er blevet kolde.

Nok ikke et videnskabeligt underbygget argument, men min
lægmandsfilosofi siger mig at et hus ikke har godt af den
"harmonikapåvirkning" med varme-kulde-varme etc. Materialer tvinges til
at arbejde på den måde, med større risiko for sprækker etc.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-09 11:23

> Men har du gulvvarme så glem alt om det.

Ihvertfald hvis det er støbte gulve. Hvis det bare er varmefordelingsplader
under et tyndt trægulv kan det nu godt reguleres.

> Uanset varmeform er det efter min mening en tvivlsom idé. Du sidder og
> småfryser om morgenen indtil temperaturen er oppe på normalen igen, og dte
> tager pænt lang tid fordi møbler etc. er blevet kolde.

Der skal selvfølgelig være "varmt nok" i de rum man bruger. Så måske stuen
først behøver at være varm til man kommer hjem fra arbejde og der kun
behøver holdes varme på til en time eller to før man går iseng.

Køkken skal der imho vare dejlig varmt - både morgen og aften så der er
gevindsten mindre ved at forsøge at køre med sænkning. Men har man et hus
der lader sig regulere hurtigt kan man måske vinde lidt ved også at have
slukket midt på dagen.

I stueetagen har vi støbte gulve og der har jeg målt på det. Mener at
temperaturen kun faldt 1 grad per 4 timer fra jeg slukkede gulvvarmen. Dvs
det kan ikke nå at regulere noget som helst. Vi holder så varmere i køkken
på nordsiden af huset end i stuen mod syd. På dage med solindfald bliver der
hurtige "varmt nok" og ellers hæver vi hurtigt temperaturen et par grader
med brændeovnen.

Derimod er førstesalen opvarmet ved radiator. På mit hjemmekontor slukkede
jeg for radiatoren i aftes ca 16:30 hvor temp var ca. 22 grader.
Temperaturen faldt henimod kl 20 til lige under 20grader - hvor døren har
været mere eller mindre åben. Her til formiddag omkring klokken 11 var
temperaturen nede omkring 18 grader. Det tager et par timer at hæve
temperaturen 5grader igen.

Sidste 48 timer kan ses her : http://majland.org/blog/?p=208

Fra : JN

Dato : 11-12-09 06:15

Annette wrote:
> [...]
> ører, hvis jeg sænker varmen i huset om natten (kører ca. 20 grader om
> dagen og ca. 17 om natten, har aldrig ladet varmen køre på samme temp.

Hej Anette.

Det kunne være sjovt at regne ud hvor stor din besparelse er.
Men lige et par relevante spørgsmål så:

Hvor stort er dit hus.
Hvor mange liter olie forbrugte huset sidste år.
Er kedlen også brugt til opvarmning af brugsvand.
Hvor gammelt er huset og er det efterisoleret på et tidspunkt.
Hvad er fremløbstemperaturen.
Hvor mange timer køres der natsænkning pr. døgn.

MVH
Jacob

Fra : Annette

Dato : 11-12-09 22:50

> [...]
> Hvad er fremløbstemperaturen.
> Hvor mange timer køres der natsænkning pr. døgn.

Ja, det var jo nogle gode spørgsmål, du der stiller.
- Huset er 110 m2, men det er ikke hele huset der ryger op på 20 grader hver
dag. Er jeg sent hjemme opvarmer jeg kun ca 40m2.
- 1630 l olie sidste år
- kedlen bliver brugt til opvarmning af vand
- huset er fra '64 og der er 150mm på loftet, 50 mm under gulv og intet i
hulmur
- fremløbstemperaturen aner jeg ikke hvad er
- nedsænkningen er ikke ens hver dag. Nogle dage er jeg hjemme kl. 14 og
andre kl. 21.

Så det er ikke så nemt et grundlag at beregne på.

Jeg har et flygel i stuen, der ikke må svinge mere end ca. 3 grader og helst
ikke i for høj fugtighed, så det går jeg jo også efter.

Hvis der er en timmelfingerregel, som Bent E siger, så kan jeg forestille
mig, at jeg på årsbasis sparer ca. mellem 5-10% ved sænkning på 3 grader i
svingende tidsintervaller

Annette

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 10-12-09 23:18

On 10 Dec., 22:48, "Annette" <lause...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> ca. 17 om natten, har aldrig ladet varmen køre på samme temp. døgnet rundt).

Det er da nemt.
Du kører en måned uden natsænkning og måler forbruget.
Du kører en måned med natsænkning og måler forbruget.
Forskellen er besparelsen eller merudgiften.

Hilsen Peter

Fra : Nuser

Dato : 11-12-09 07:39

> [...]
>Du kører en måned med natsænkning og måler >forbruget.
>Forskellen er besparelsen eller merudgiften.

Men måske ikke så præcist alligevel, hvis der den ene måned er minus 10
grader om natten og den næste plus 5 grader, hvilket der let kan være på
denne årstid

Hilsen Nuser

Fra : Optimus Prime

Dato : 11-12-09 08:08

Nuser skrev:
> Men måske ikke så præcist alligevel, hvis der den ene måned er minus 10
> grader om natten og den næste plus 5 grader, hvilket der let kan være på
> denne årstid

Denne faktor x, kan slås op:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm
så man kan faktisk lave et rimelig fornuftigt bud ud fra Peter
Lauridsens forslag, blot skal der kompenseres for graddage vha beregning

Fra : jos

Dato : 11-12-09 11:07

Optimus Prime wrote:

> [...]
> så man kan faktisk lave et rimelig fornuftigt bud ud fra Peter
> Lauridsens forslag, blot skal der kompenseres for graddage vha
Enig, men også med Mogens. Der er umålbare faktorer der også spiller ind,
såsom udluftning mm.
Den relative fugtighed bliver jo markant højere for hver grad du sænker.
Pengene er imho bedre brugt på isolering/ventilation end natsænkning. Når
først skimmelsvamp har gjort sit indtog, er beløbene blevet rigtig store.
Jeg mindes med respekt, år tilbage da min arbejdsgiver havde regnet en ret
stor besparelse på at anvende "genbrugspapir" i samtlige
kopimaskiner/printere.
Besparelsen gik bare op i rensning/reparation af maskinerne i stedet ;(

finn

Fra : Bent E.

Dato : 11-12-09 16:02

Annette wrote:
> [...]
> ører, hvis jeg sænker varmen i huset om natten (kører ca. 20 grader om
> dagen og ca. 17 om natten, har aldrig ladet varmen køre på samme temp.

En tommelfingerregel siger at man sparer 5% varme for hver grad temp.
sænkes.
Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser.
Om det kan betale sig, er et såkaldt godt spørgsmål.
Mvh Bent E.
--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.