Tegneprogram til at planlægge havebede
Fra : Peter

Dato : 10-12-09 11:14

Hej,

[Denne besked vil måske blive opfattet som skamløs reklame, men da det er
for
noget, der er gratis og måske kunne være brugbart for læsere af denne
nyhedgruppe,
håber jeg det går.]

Jeg har ofte gået og drømt om at lave om i bedene i vores have, eller grave
et
nyt bed i græsplænen, men de bede jeg har lavet om i, bliver let lidt
tilfældige og
uigennemtænkte.

Jeg er nok bedre til at programmere end til havearbejde og havedesign, så
jeg
har i nogen tid arbejdet på et hobbyprojekt med at lave et tegneprogram
til at tegne bede i.

Programmet er gratis, og kører direkte i ens browser og kræver ikke nogen
installation eller plugins. Det er på dansk, og bagved ligger en database af
mere end 1100 af de almindeligste danske haveplanter og træer, som man kan
sætte ind
og læse om.

Så hvis du går her i vintermørket, og drømmer om at lave om i din have, var
det
måske også noget du kunne bruge. Jeg er p.t. løbet lidt tør for ideer til,
hvad
man mere skal kunne, så jeg vil meget gerne høre om nye ideer til, hvad man
kunne
tage med? Jeg hører selvfølgelig også gerne om fejl

Interfacet er med vilje ganske skematisk, det er 2D og der er ikke gjort
forsøg på at lave modeller af planter og træer, der skal ligne rigtige
planter, da
man alligevel aldrig vil kunne få det til at ligne virkeligheden i det
konkrete bed.

Programmet kører i de fleste almindelige browsere: Internet Explorer 7+,
Firefox 3+,
Chrome, og Safari, men gør dig selv den tjeneste at bruge noget andet end
Internet
Explorer da den er ganske langsom.

Gå ind på http://minhavekalender.dk og lav en profil under 'Min profil' (det
er for
at hver bruger kan have sin egen tegning), og gå derefter ind under 'Mit
bed' for
at tegne. Der er noget hjælp hvis man klikker på '?' ikonet.

Projektet startede egentlig som en online personlig havekalender, hvor man
kan
checke de planter af som man er interesseret i, og så få besked om deres
pasning
og pleje via f.eks. RSS, deraf navnet.

mvh.
- Peter.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-12-09 15:43

"Peter" <poe-removethis@nospam.meldgaard-orbaek.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> af
> mere end 1100 af de almindeligste danske haveplanter og træer, som man kan

Rigtig fin service og det ser imponerende ud ved første øjekast. Jeg vil da
oprette mig så jeg kan prøve at lave en haveplan der.

Steen.

Fra : Rosendal

Dato : 10-12-09 21:12

Interesant !!
Jeg har bogmærket siden og vil kigge nærmere på det. Det er nok noget jeg
kan bruge når jeg skal planlægge ny køkkenhave senere på vinteren.

Fra : Pia

Dato : 11-12-09 04:00

On 10 Dec., 11:14, "Peter" <poe-removet...@nospam.meldgaard-orbaek.dk>
wrote:
> [...]
> kan
> checke de planter af som man er interesseret i, og så få besked om deres

Ser umiddelbart interessant ud og jeg har bogmærket den under mine
havebogmærker. Reklame er vel ok., når du gør det for at hjælpe andre.

Mvh
Pia

Fra : ABJ

Dato : 11-12-09 17:55

> [...]
> for
> noget, der er gratis og måske kunne være brugbart for læsere af denne

Fin ide, jeg har oprettet mig, og vil prøve snarest.

Tak for tippet.

Aksel