Efterlysning: Hvor finder jeg verdens beds~
Fra : Jakob

Dato : 10-12-09 19:30

Hej Forum

Jeg pønser på at begynde at lave hjemmesider til mindre firmaer.
I den forbindelse er jeg på udkig efter et open-source-cms. Jeg
har to ønsker til CMS'et:

1) Det skal leverede SEO-venlig kode
2) Det skal være let at redigere sider, selv for brugere med
absolut ingen CMS-erfaring.

Har du et bud på, hvilket open-source-cms, der bedst opfylder
mine ønsker?

På forhånd mange tak for dit svar.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 10-12-09 19:41

www.wordpress.dk

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jakob

Dato : 10-12-09 19:51

> www.wordpress.dk

Er det ikke bøvlet at få oprettet menuer etc. i wordpress? Skal
der ikke gøres en del ved det for at omdanne det fra et
blogværktøj til et hjemmeside-cms?

Fra : Jakob

Dato : 10-12-09 19:52

> www.wordpress.dk

Er det ikke bøvlet at få oprettet menuer etc. i wordpress? Skal
der ikke en del benarbejde til for at omdanne det fra et

Fra : jopa

Dato : 10-12-09 20:01

Jakob skrev:

> Er det ikke bøvlet at få oprettet menuer etc. i wordpress? Skal
> der ikke en del benarbejde til for at omdanne det fra et
> blogværktøj til et hjemmeside-cms?

Check min side evt der kører det som alm hjemmeside.
Det er rimeligt nemt at arbejde med
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jakob

Dato : 10-12-09 20:12

> Det er rimeligt nemt at arbejde med

Hej John

Det lyder lovende. Kender du nogle gode artikler om, hvordan man
kommer i gang med at tilpasse WP, så man får menuer etc.?

Og hvad med det SEO-venlige. Er det rigtigt forstået, at
SEO-venligheden ikke afhænger af WP, men af kvaliteten af den
template man anvender?

Mvh.
Jakob

Fra : jopa

Dato : 10-12-09 20:19

Jakob skrev:

> Det lyder lovende. Kender du nogle gode artikler om, hvordan man
> kommer i gang med at tilpasse WP, så man får menuer etc.?

Der findes et udemærket Forum:
http://wordpress.dk/forum/
Hvor du kan få al den hjælp du ønsker.
Findes vist også diverse hæfter bla fra Libris vistnok.
Jeg har selv tæsket mig igennem WP uden hjælp, og når jeg kan, kan alle

Det er ligeledes let at lave nye temaer
http://www.cms.jp-web.dk/?page_id=61

Download et egnet tema og brug dets CSS til at bygge dit eget.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jahirah

Dato : 12-12-09 20:24

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jakob skrev:
>
> Det er ligeledes let at lave nye temaer
> http://www.cms.jp-web.dk/?page_id=61
>
> Download et egnet tema og brug dets CSS til at bygge dit eget.

---------------------8<-------------------------

Når jeg forsøger at åbne et tema for at se det i Firefox 3.5.5 kan jeg ikke
lukke popup-effekten igen. Krydset i øverste højre hjørne virker ikke.

FYI :)

//Jahirah

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-12-09 20:47

Jahirah skrev:

> Når jeg forsøger at åbne et tema for at se det i Firefox 3.5.5 kan jeg ikke
> lukke popup-effekten igen. Krydset i øverste højre hjørne virker ikke.

Det gør det heller ikke hos mig (også FF 3.5), men hvis jeg så
efterfølgende klikker på selve billedet, forsvinder det igen.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : jopa

Dato : 12-12-09 21:00

Jahirah skrev:

> Når jeg forsøger at åbne et tema for at se det i Firefox 3.5.5 kan jeg ikke
> lukke popup-effekten igen. Krydset i øverste højre hjørne virker ikke.

Du skal blot klikke på billedet for at lukke

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-12-09 20:17

jopa skrev:

> Check min side evt der kører det som alm hjemmeside.
> Det er rimeligt nemt at arbejde med

Af alle CMS'er jeg har forsøgt mig med, er Wordpress i hvert fald det
CMS, jeg har fundet _mindst_ besværligt at arbejde med næst efter mine
egne hjemmestrikkede "CMS'er".

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 10-12-09 23:58

Her: dotnetnuke.com
Det er et ret 'beskedent' open source CMS:
• 6,000,000 downloads
• 400,000 production web sites
• 700,000 registered community members
• A vast array of third party extensions
//njh
http://newcomtech.dk

Fra : jopa

Dato : 11-12-09 13:51

Niels-Jørgen Hvidberg skrev:
> [...]
> • 400,000 production web sites
> • 700,000 registered community members
> • A vast array of third party extensions

Et godt CMS bør pr default skrive valid kode.
Er klar over at brugeren kan fucke koden op, men hvis vi tager
http://hunderup-sejstrup.dk/ som er lavet i dotnetnuke, så er der alene
på forsiden 307 fejl.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 08-01-10 17:39

> [...]
>
> Et godt CMS bør pr default skrive valid kode.
> Er klar over at brugeren kan fucke koden op, men hvis vi tager

Lige netop! Derfor skal man benytte den nye version 5.2 som er designet til
xhtml og vises totalt uden fejl.
Ting tager tid! Også omlægninger

Fra : jopa

Dato : 09-01-10 11:55

Niels-Jørgen Hvidberg skrev:

> Lige netop! Derfor skal man benytte den nye version 5.2 som er designet til
> xhtml og vises totalt uden fejl.
> Ting tager tid! Også omlægninger

Korrekt.
Hvis vi går ud fra at denne side http://newcomtech.dk/
kører med version 5.2 så burde det vel være mere end forsiden der validerer

--
Mvh. John Paulsen

www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 11-12-09 13:22

"Jakob" <mejlholmjakob1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har to ønsker til CMS'et:
>
> 1) Det skal leverede SEO-venlig kode
> 2) Det skal være let at redigere sider, selv for brugere med

http://umbraco.org/

Tom

Fra : Dammark

Dato : 12-12-09 15:15

On Dec 11, 1:21 pm, "Tom Andersen" <in...@mail.dk> wrote:

> http://umbraco.org/
>
> Tom

Ja Umbraco eller Symohony CMS

Fra : Anders M

Dato : 14-12-09 19:56

> [...]
> absolut ingen CMS-erfaring.
>
> Har du et bud på, hvilket open-source-cms, der bedst opfylder

Umbraco til lidt mindre sites og så noget i retning af Typo3 til
større..

Hvis jeg skulle vælge ville jeg lave mit eget, for så kender du
systemet ud og ind.. det kan du nok også med et opensource efter
som du kan se sourcen, men alligevel vil du aldrig kender koden
bagved så godt..

MVh Anders

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-12-09 20:13

Anders M skrev:

> [...]
> systemet ud og ind.. det kan du nok også med et opensource efter
> som du kan se sourcen, men alligevel vil du aldrig kender koden

Hvilket nok også er grunden til at jeg altid har opgivet de færdige
CMS'er og er hver gang endt med at lave mit eget.
Det er bare nemmere at gennemskue sin egen kode end noget andre har lavet.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Anders M

Dato : 14-12-09 20:32

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvilket nok også er grunden til at jeg altid har opgivet de færdige
> CMS'er og er hver gang endt med at lave mit eget.
> Det er bare nemmere at gennemskue sin egen kode end noget andre har lavet.

Helt enig, men det bliver også for træls at lave et nyt cms hver gang, så en
grundskabelon evt. inspireret af et opensource cms vil altid være en god
ide..

Fra : jopa

Dato : 14-12-09 21:23

Anders M skrev:

> Helt enig, men det bliver også for træls at lave et nyt cms hver gang, så en
> grundskabelon evt. inspireret af et opensource cms vil altid være en god
> ide..

Har da også før i tiden rodet med mit eget CMS, men hvorfor opfinde den
dybe tallerken mere end en gang

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-12-09 06:30

jopa skrev:

> men hvorfor opfinde den
> dybe tallerken mere end en gang

Fordi det kan føles som at skulle opfinde 5 dybe tallerkener at skulle
sætte sig ind i andre personers kodestil.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-09 09:54

Philip Nunnegaard skrev:

> Fordi det kan føles som at skulle opfinde 5 dybe tallerkener at skulle
> sætte sig ind i andre personers kodestil.

Nemlig - og når man så begynder med at validere outputtet og ser
ens browser gå amok med en fejlliste som får Leporellos liste til
at ligne en bette huskeseddel, så mister man da helt lysten til
at pille ved det.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 15-12-09 11:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> ens browser gå amok med en fejlliste som får Leporellos liste til
> at ligne en bette huskeseddel, så mister man da helt lysten til

Nu til dags findes der flere udmærkede systemer der genererer udemærket
valid og overskuelig kode.
Glem ligeledes ej den fordel det er for mange ikke "nørder" at de uden
særlig viden kan arbejde med disse.
Kan som sagt før foreslå WordPress, blot skal man være opmærksom på at
mange af de gratis og såmænd også kommersielle temaer der findes til
download ikke er validt kodet.

Var en gang i forrige århundrede med som udvikler af temaer på
hedengangne www.xoops.dk og der gik vi ikke så højt op i pjat som w3c

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-12-09 18:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> ens browser gå amok med en fejlliste som får Leporellos liste til
> at ligne en bette huskeseddel, så mister man da helt lysten til

Hvis du mener validering, så er det argument nok ved at falde bort.
Wordpress i sig selv laver valid kode.

Det samme med Drupal (har lige testet den for et par uger siden).

Endnu er Wordpress dog det eneste CMS, hvor jeg ikke følte at jeg havde
brug for en 25-årig datalogiuddannelse for at kunne finde ud af at lave
andet end bare indtaste ren tekst.

Bare det at få CMS'erne til at angive dansk datoformat er et større
studium. Og jeg synes altså at det ser kikset ud, hvis der til en
dansksproget artikel står "Wed. December 15'th, 2009 6:36pm"

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk