baud?
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 09-12-09 08:36

Hej.

Jeg ønsker mig, med baggrund i den nylige tråd om PC om bord, en GPS-mus til
min PC i julegave. Som novice på dette område spørger jeg: hvad er det nu
for noget med det der "baud" - og hvad skal musen helst have på dette
område, for at fungere optimalt?

Jeg regner med at bruge DLS og MaxSea, og det er en helt almindelig bærbar,
der skal i sving.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-12-09 06:28

Du kan se links vedr. Baudrate ved hjælp af Google.

There is no need to use a speed higher than 4800 bps (usually) because
that
is, by far, the most common speed that the NMEA-0183 data stream from
the
actual receiver generates is 4800 bps.

Kabellængderne har også indflydelse på valget.

Cable length is one of the most discussed items in RS232 world. The
standard has a clear answer, the maximum cable length is 50 feet, or
the cable length equal to a capacitance of 2500 pF. The latter rule is
often forgotten. This means that using a cable with low capacitance
allows you to span longer distances without going beyond the
limitations of the standard. If for example UTP CAT-5 cable is used
with a typical capacitance of 17 pF/ft, the maximum allowed cable
length is 147 feet.

The cable length mentioned in the standard allows maximum
communication speed to occur. If speed is reduced by a factor 2 or 4,
the maximum length increases dramatically. Texas Instruments has done
some practical experiments years ago at different baud rates to test
the maximum allowed cable lengths. Keep in mind, that the RS232
standard was originally developed for 20 kbps. By halving the maximum
communication speed, the allowed cable length increases a factor ten!

RS232 cable length according to Texas Instruments Baud rate Maximum/
cable length (ft)
19200/50
9600/500
4800/1000
2400/3000

De nævnte programmer DLS og Maxsea indstiller man til 4800 baud.

Mvh/Harding

Fra : ho

Dato : 09-12-09 16:12

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu for noget med det der "baud" - og hvad skal musen helst have på dette
Hej
alle de GPS mus jeg har haft, har alle kunnet køre med DLSK.
baud raten stiller du for det meste til 4800.
bemærk, det virker ikke godt med en forlænger kabel på musen.
max længde er den musen har.
MVH
HO

Fra : clausbp.

Dato : 09-12-09 23:34

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> område, for at fungere optimalt?
>
> Jeg regner med at bruge DLS og MaxSea, og det er en helt almindelig bærbar,

Hvis det skal give nogen mening at tale om Baud, skal det være en seriel
(RS232) mus. Baud betegner hastigheden på de serielle data; i sådan et
simpelt RS232 interface er baud = bit/sekund.
Men har du overhovedet en seriel port på din PC? (9 benet hanstik) Hvis
du har, kan den indstilles til hvad som helst, og det er derfor intet
problem, hvilken hastighed GPS musen evt. benytter. Hvis ikke, skal du
købe en USB mus. Og så er baud-setting irrelevant.

Både USB og RS232 har begrænsninger i længden af det brugte kabel.

Mvh. Claus

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 10-12-09 18:22

Flere USB GPS-mus er ikke rent USB men nærmere en GPS med COM til USB
konverter, så set fra computeren ses den som en seriel COM port. Sikkert
fordi de fleste programmer ikke understøttede rene USB mus i starten men
brugte COM porten til NMEA trafikken.

Karsten Svenningsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-12-09 04:29

Her er lidt supplerende vedr. baud/bit:

Baudraten ved en datatransmision er antallet af symboler overført pr
sekund.
Et symbol kan have mere end to tilstande, således at det repræsenterer
mere end et bit (et binært bit repræsenterer nøjagtig to tilstande).
Derfor kan det hænde at baud raten ikke er lig med bit-raten, specielt
i de situationer hvor der er op til ni bits pr symbol.

Ellers er det rigtigt at kabellængderne har betydning for det
overførte signal, som jeg tidligere har vist i en tabel. Væsentligt
er kablets kapacitet i pikofarad pr. meter; men det stykke USB-
forlængerledning der medfølger mange GPS-mus kan man godt indskyde
hvis der er en meter længere fra PC´ens USB-port og op til en egnet
placering af musen f.eks. over nedgangslugen, eller om man anvender
opstillingen i en bil så er det muligt at placere en GPS-mus med
magnetfæste på bilens tag og føre ledningen ind gennem en siderude og
frem til PC´en, uden at signalet bliver forringet uden for det som
fabrikanten har tænkt sig.

Med USB forbindelse kan man godt køre med f.eks. 57.600 baud; men
transferhastigheden kan kun være 1 bytes/sek.
Det meste af transferperioden kan være optaget af det gab der er
mellem det sidste stopbit og det næste startbit.

Det er ligesom bølgerne på havet, store bølger, små bølger, bløde
bølger, krappe bølger, pauser og så en bølge helt på tværs. Vi
tilpasser os og får det bedste ud af sejladsen.

Mvh/Harding

Fra : clausbp.

Dato : 12-12-09 16:24

Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Derfor kan det hænde at baud raten ikke er lig med bit-raten, specielt
> i de situationer hvor der er op til ni bits pr symbol.

Derfor skrev jeg også "i sådan et simpelt RS232 interface er baud =
bit/sekund.
Din kommentar er omend korrekt, totalt irrelevant.

> [...]
> magnetfæste på bilens tag og føre ledningen ind gennem en siderude og
> frem til PC´en, uden at signalet bliver forringet uden for det som
Den tekniske årsag er vel strengt taget også irrelevant.

> [...]
> Det meste af transferperioden kan være optaget af det gab der er
> mellem det sidste stopbit og det næste startbit.
Benytter man en USB GPS mus er transmissionen mellem computer og GPS i
USB-protocol, som du sikkert også kan finde noget information at
videregive om, men det er også denne sag irellevant.
Det der er tilbage er, at med en USB GPS installerer man også en virtuel
COM port, dvs. at programmerne ser GPS'en som om den sad på en RS232
port. Derfor ligger også en mulighed for at ændre Baud-rate, men tro
mig; det har overhovedet ingen funktion.

> Det er ligesom bølgerne på havet, store bølger, små bølger, bløde
> bølger, krappe bølger, pauser og så en bølge helt på tværs. Vi
> tilpasser os og får det bedste ud af sejladsen.

Derfor er det vigtigste i denne sammenhæng ikke teknikken bag, men
"hvordan får jeg det til at virke".

Mvh. CLaus

Fra : N/A

Dato : 13-12-09 17:01

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-12-09 00:29

For en gangs skyld bliver jeg sku' nok nødt til at korrigere dig Harding. Og
det er i guder sjældent jeg har den mulighed.

Du er tæt på noget af det rigtige, men det er ikke helt korrekt/præcist det
du skriver. Har set dit 'cut' fra Google, men det er ikke alt på internettet
der er korrekt.

BAUD er antallet af tilstandsændringer pr sekund. Bruges i modemsammenhænge
om antallet af tilstandsændringer pr sekund i det analoge lydsignal, og hvor
ændringerne typisk kan være ændring fase eller frekvens. Ændringer i
amplitude er også set brugt, men er ikke særlig praktisk.

I et super simpelt modem hvor der kun skiftes mellem to frekvenser er baud
LIG bit/sec, man da man ville øge hastigheden på modems uden at blive
generet af de 3 KHz filtre der lægger toppen for hvad der kan komme igennem
en analog telefonsamtale, så måtte man finde på at ændre mellem flere
forskellige frekvenser og/eller phaser. Og så kunne en ændring betyder
'mere' og så blev bit/sec et multiplum af BAUD

I vores tider (hvor mine kære gamle modems er reduceret til nogle specielle
behov) har dette absolut ingen relevans. Og det er forkert, eller i bedste
fald meninngsforstyrrende, at anvende betegnelsen BAUD i den nævnte
sammenhæng.

Den korrekt betegnelse er Bit Pr Sekund, eller bps.

Bjarke

(Civilingeniør-E med speciale i tele-og datakommunikation, årgang 1990)

---

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-12-09 13:49

Forskellen på den ældre RS232 (som er navnet på den standard der
beskriver portens hastighed) og USB porten (Universal Sserial Bus) er
langt hurtigere end de gamle modem- og printerporte. Man kan overføre
mange flere bit/sek, via USB-bussen.
RS232 porten kan max overføre 115.000 bits i sekundet hvorimod USB kan
overføre mange megabits i sekundet. Bussen findes i flere udgaver.
Man kan i dag finde printere, skannere ,modemer, jousticks, mus og
snart hvad som helst andet i USB-udgaver. Det er muligt at tilkoble op
til 127 USB-enheder efter hinanden på en enkelt USB-port. USB-porten
er Plug and play, det vil sige at man kan tilkoble og fjerne USB-
enheder uden at slukke computeren.
Som overgang mellem de ældre GPS´er der4 kørte RS232 og nye computere
der anvender USB er der selvfølgelig lavet omsættere (Konvertere).
Det væsentlige er om programmerne er skrevet til høje eller kun til
langsomme hastigheder. Her er DLS og mange andre navigationsprogrammer
begrænset til kun 4800 bps; men hvadoverføringshastigheden er langt
hurtigere en hvad grafikken på skærmen kan præstere. m.h.t. tegning af
den udsejlede linie.

Mvh/Harding

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-09 13:01

Den Thu, 10 Dec 2009 12:48:49 -0800 (PST) skrev Harding E. Larsen:
> USB-porten
> er Plug and play, det vil sige at man kan tilkoble og fjerne USB-
> enheder uden at slukke computeren.

Hot plug er når man ikke behøver slukke for strømmen.

Plug and play er når Windows selv installerer driveren, det inkluderer
også PCI-kort og sågar nogle ISA-kort, selvom disse absolut ikke tåler
hot plug.

Bare lige inden nogen nu går hen og hot-plug'er deres andre plug'n'play
enheder.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-09 06:45

Vi er da ikke i gang med at sætte nye kort i bambuscomputeren kun at
tilslutte og demontere enheder der udefra kan sættes ind i en udvendig
USB port.
Her er proceduren jo at Windows selv finder driveren ved tilkobling og
når enheden igen ønskes fjernet, så trykker man først på ikonet for
"Sikker fjernelse af Hardware" inden stikket rykkes ud. Det sker
selvfølgelig på en tændt PC.

I trådens begyndelse blev en GPS-mus nævnt som en mulig julegave i
forbindelse med ønsket om lidt viden om "Baud".

Mvh/Harding

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-09 15:22

Den Fri, 11 Dec 2009 05:44:36 -0800 (PST) skrev Harding E. Larsen:
> [...]
>
> I trådens begyndelse blev en GPS-mus nævnt som en mulig julegave i
> forbindelse med ønsket om lidt viden om "Baud".

Korrekt, men du skrev det som om at "Plug and play" betyder at man
kan sætte det i uden at slukke - og det er forkert. Alt er plug and
play i dag, men ikke alt kan sættes i uden at slukke. Det er hot
plug betegnelsen der betyder at man kan det, og det er USB ganske
rigtigt.

Det var betegnelsen der var forkert, ikke USBs egenskaber.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-09 08:02

Hej Kent

Jeg tror at vi kan blive meget enige om jeg tilføjer et "U" så teksten
er:

Universal Plug and Play (UPnP)

Universal Plug and Play (UPnP) er teknogien for dynamisk tilslutning
af enheder direkte til PC´en og er ikke direkte relateret til den
tidligere plug-and-play teknologi.

Mvh/Harding

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-09 16:47

Den Fri, 11 Dec 2009 07:01:34 -0800 (PST) skrev Harding E. Larsen:
> [...]
>
> Universal Plug and Play (UPnP) er teknogien for dynamisk tilslutning
> af enheder direkte til PC´en og er ikke direkte relateret til den

UPNP er en netværksprotokol til dynamisk at åbne porte i NAT-
routere, samt at kenkende netværks-enheder, fx printservere.

Det har intet med hot plug at gøre.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-09 12:32

Hvem skrev "Hotplug"???

Den hellige gral for UPnP Forum er et netværk, der fungerer uden
installering af drivere. De kalder det for UPnP AV, og man behøver
slet ikke være teknisk begavet for at bruge UPnP AV, da det er baseret
på en teori kaldet ”zero configuration” - altså ”nul indstillinger.”

At koble et UPnP AV-produkt til det digitale hjemmenetværk er ikke
være sværere end at sætte stikket i. Og ikke engang det skal man, hvis
produktet kan kommunikere trådløst.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-12-09 21:12

Nu vil jeg topposte, selvom det i mange tilfælde gør, at man ikke kan finde
hoved eller hale i, hvad der svares på

Det her *baud* er da ved at være en never ending story?

Hva´ skal vi bruge de senseste tråde til? Er det noget med, at "jeg er
klogere en dig"??

Undskyld mig, men ....

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : HO

Dato : 11-12-09 21:54

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde hoved eller hale i, hvad der svares på
> Hva´ skal vi bruge de senseste tråde til? Er det noget med, at "jeg er
Hejsa
Du har helt ret Torben.
Det sker faktisk ofte.
Især een kloge åge får ofte et simpel ? til at blive alen lange svar.
MVH
HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-09 13:53

Tjaa, jeg prøvede også med:

I trådens begyndelse blev en GPS-mus nævnt som en mulig julegave i
forbindelse med ønsket om lidt viden om "Baud".

Men virkningen udeblev.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-09 14:57

Hvis du har viden om emnet, er du hjerteligt velkommen til selv at
rette fejlene med det samme. Er du usikker på hvordan man gør eller
hvad der er det rigtige, kan du skrive et indlæg om emnet og dermed
deltage i debatten.

Start f.eks. med at underbygge din tidligere sætning:

"bemærk, det virker ikke godt med en forlænger kabel på musen.
max længde er den musen har"

det vil være en god start på en positiv dialog.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 13-12-09 17:16

Jeg tror der efterhånden er en hel del forvirring omkring Baud.
Spørgsmålet "hvad er Baud" er blevet til et pløre af
kommunikationsstandarder, modem kommunikation etc.

I PC sammenhæng og med en seriel port (typisk RS232) opereres med bit/sek
hvilket nogen af og til kalder Baud. RS 232 blev engang kaldt V24, fordi den
operere med 2 logiske niveauer (tilstande) nemlig +12 volt og - 12 volt.
Dene "høje" spænding blev valgt for opnå en rimeligt ufølsomhed for
elektrisk støj, dvs. signalerne skal være af en vis styrke for at betegnes
som et logisk "1" eller et logisk "0".

Med tiden kunne man tilslutte alle mulig serielle enheder fx. en mus, et
keyboard, et modem, en anden computer ... til en RS232/V24 port og indtil
idag benytter man stadig seriel kommunikation til mange af enhederne, men
USB overtager nok på grund af dens væsentlig højere
datatransmissionshastighed.

Den serielle protokol kan benytte flere typer "handshaking" Ja jeg beklager
at det bliver så teknisk, men handshaking benyttes til at sikre at signaler
kan sendes og modtages fejlfrit. Handshake kan sammelignes med
klarmeldingssignaler til at sende eller modtage. Da selve bitoverførslen
også kan gå galt, benytter man for det meste både startbit, stopbit og
endelig en paritetsbit (en bit der indikerer om tværsummen af de sendte bit
er lige eller ulige). Derfor består et tegn af flere end 8 bit som eller er
nok til at beskrive hele ascii tegnsættet og flere special tegn.

Hvad er så vigtig ved denne slags seriel kommunikation: Sørg for at data
transmissionshastigheden er den samme for de enheder som skal kommunkere på
samme serielloe port, fx. 4800 Bit/sekund.
Husk at begge enheder skal benytte samme type handshake, fx. Xon/Xoff der er
en tegn baseret start/stop protokol
Benyt samme format, fx. 1 startbit, 8 bit, 1 stopbit og lige (even) paritet
Visse typer handshake er "elektriske" dvs. kræver flere ledninger i den
serielle forbindelse, her kan nævnes DTR/RTS, men at vi med hastigheder op
til 19.200 Bit/sek ofte kan klare os med et "nulmodem" kabel og så bare køre
Xon/Xoff handshake.

Det hele er faktisk ikke så svært, blot man gør det samme i begge ender.

PS: Der er mange beskrivelser af Nulmodem kabler på internettet

mvh
HEME

Fra : N/A

Dato : 12-12-09 16:24

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-12-09 03:29

Nej Claus det er ikke rigtigt og set i lyset af at Mads netop
efterlyser oplysninger om hvad Baud er for noget og også for at du
skal få de rigtige informationer vil jeg ty til lærebøgernes
defenition:

In telecommunications and electronics, baud (pronounced /ˈbɔːd/, unit
symbol "Bd") is synonymous to symbols per second or pulses per second.
It is the unit of symbol rate, also known as baud rate or modulation
rate; the number of distinct symbol changes (signaling events) made to
the transmission medium per second in a digitally modulated signal or
a line code. The baud rate is related to but should not be confused
with gross bit rate expressed in bit/s.

The symbol duration time, also known as unit interval, can be directly
measured as the time between transitions by looking into an eye
diagram of an oscilloscope. The symbol duration time Ts can be
calculated as:

Ts = 1 : fs

where fs is the symbol rate.

A simple example: A baud rate of 1 kBd = 1,000 Bd is synonymous to a
symbol rate of 1,000 symbols per second. In case of a modem, this
corresponds to 1,000 tones per second, and in case of a line code,
this corresponds to 1,000 pulses per second. The symbol duration time
is 1/1,000 second = 1 millisecond.
The baud unit is named after Emile Baudot, the inventor of the Baudot
code for telegraphy, and is represented as SI units are. That is, the
first letter of its symbol is uppercase (Bd), but when the unit is
spelled out, it should be written in lowercase (baud) except when it
begins a sentence.

Relationship to gross bit rate
The symbol rate is related to but should not be confused with gross
bit rate expressed in bit/s.

The term baud rate has sometimes incorrectly been used to mean bit
rate, since these rates are the same in old modems as well as in the
simplest digital communication links using only one bit per symbol,
such that binary "0" is represented by one symbol, and binary "1" by
another symbol. In more advanced modems and data transmission
techniques, a symbol may have more than two states, so it may
represent more than one binary bit (a binary bit always represents one
of exactly two states).

If N bits are conveyed per symbol, and the gross bit rate is R,
inclusive of channel coding overhead, the symbol rate can be
calculated as:

fs = R:N

In that case M=2N different symbols are used. In a modem, these may be
sinewave tones with unique combinations of amplitude, phase and/or
frequency. For example, in a 64QAM modem, M=64. In a line code, these
may be M different voltage levels.

By taking information per pulse N in bit/pulse to be the base-2-
logarithm of the number of distinct messages M that could be sent,
Hartley[1] constructed a measure of the gross bitrate R as:

R=fslog2(M)

baud, måleenhed for datatransmissionshastighed, der angiver, hvor
mange datasymboler der transmitteres per sekund. Enheden forkortes
ofte Bd og er opkaldt efter franskmanden Émile Baudot (1845-1903). Et
datasymbol kan være repræsenteret af fx en elektrisk eller optisk
impuls, en analog fase eller en bestemt signalamplitude. Der er ikke
direkte sammenhæng mellem datahastighed målt i baud og den hastighed,
hvormed informationen overføres, idet to forhold gør sig gældende. For
det første kan hvert datasymbol overføre en større eller mindre mængde
information afhængigt af, hvor mange forskellige datasymboler det
pågældende transmissionssystem benytter. Hvis datasymbolerne fx
repræsenteres med fire forskellige signalamplituder, kan der overføres
to bit information per symbol. Dette betyder, at en 100 baud kanal kan
overføre 200 bit/s. For det andet er visse datasymboler ofte
reserveret til signalering mellem sender og modtager. SÃ¥ledes vil fx
en binær kanal, der benytter asynkron transmission ved 19.200 baud,
kun overføre ca. 14.000 bit/s, idet en del af datasymbolerne i kanalen
benyttes til indikation af start og stop af dataord.

USB står for Universal Serial Bus, det midterste ord Seriel angiver at
det er en seriel forbindelse og køen af hvor mange Baud der kan slippe
igennem er udtryk for transmissionshastigheden.Denne hastighed er som
tidligere omtalt meget større end på en RS232 forbndelse.

Er Mads i den situation at han har en PS232 indgang i PC´en er
omstændighederne at der skal en USB/RS232 konverter ind i forbindelsen
og så er det yderst relevant at kunne indstille baudhastigheden i
navigationsprogrammet.
Har Mads et gammelt DLS program kan det ikke anvendes sammen med en
USB GPS direkte ind i en USB indgang på PC´en.
Den slaks informationer er mere relevante end at prøve
spidsfindigheder i teknisk forståelse.

Mvh/Harding

Fra : clausbp.

Dato : 13-12-09 17:01

Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> efterlyser oplysninger om hvad Baud er for noget og også for at du
> skal få de rigtige informationer vil jeg ty til lærebøgernes

Du provokerer! Men hvorfor kan du ikke bare læse hans spørgsmål; for det
første har han ikke spurgt om USB, for det andet bad han ikke om en
teknisk forklaring på Baud, for så havde han nok spurgt i en EDB gruppe.
Når man spørger her, er det fordi man gerne vil have sine
sø-navigationsprogrammer til at virke, og dertil er den forkromede
tekniske forklaring unødvendig. Det eneste du har bidraget med er endnu
en gang at vise, at du er god til at google. Og næste gang Mads har et
spørgsmål, googler han nok hellere, end at spørge her i gruppen...
Hvis du fortsat vil diskutere kabelkapacitet og spektrumspredning så fut
over i en relevant gruppe Harding.

EOT
/Claus

Fra : N/A

Dato : 15-12-09 19:24

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-12-09 09:53

Den første der omtaler USB i denne streng er dig! Giver det ikke dig
stof til eftertanke?

Mads kan få en udmærket instruktion i installation af Steffen se dette
lionk:

http://www.steffenskov.dk/23590390

Ja Google er udmærket og giver mange muligheder for information. Gør
Google til din ven!

Med Google får man direkte information ikke uvedkommende og
spidsfindige bla. bla. bla

Undskyld den direkte form og der behøves ikke at være concensus i
cirkelforaet for hvad du mener er relevant. Der er mange meninger der
bør respekteres og føler nogen at indlæggene ikke kommer dem ved kan
de som bekendt undlade at læse dem eller deltage.

Mvh/Harding

Fra : clausbp.

Dato : 15-12-09 19:24

Harding E. Larsen skrev:
>Der er mange meninger der
> bør respekteres og føler nogen at indlæggene ikke kommer dem ved kan
> de som bekendt undlade at læse dem eller deltage.

Jeg bemærker mig i hvertfald at Mads ikke har reageret på indlæggene!

Mvh. CLaus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-12-09 03:29

men du læser dem. Det synes jeg er godt. Dialog skal der til for at
fremme viden omkring vores både, herunder navigationstekniske
spørgsmål og tilliggende emner.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-12-09 03:49

Uden igen at starte op på klimadebatten, så har du fuldstændig ret i
at man ikke bør bruge baud men i stedet anvende bps; men i de "gamle"
programmer anvendes betegnelsen baud og det er på den baggrund at Mads
stillede spørgsmålet.

Tilskyndet af din henvisning til Google fandt jeg følgende:

Jean-Maurice-Émile Baudot (September 11, 1845 - 28. marts 1903) . Han
var som vi ved fransk telegraf ingeniør og opfinder af den første
hjælp af digital kommunikation Baudot kode, var en af pionererne inden
for telekommunikation.
Baudot opfandt sin telegraf-kode i 1870 og patenteret det i løbet af
1874. Det var en 5-bit kode, lige på og uden mellemrum, som gjorde
telegrafen fremsendelse af det latinske alfabet og tegnsætning og
kontrol signaler. Af 1874 eller 1875 (forskellige kilder giver begge
datoer) han havde også perfektioneret den elektromekaniske hardware
til at sende sin kode.

Hans opfindelse af Baudot koden førte allerede på den tid til mange
uoverensstemmelser. Jules Raynaud (leder af telegraf forskning) blev
skudt og gerningsmanden havde flere skudepisoder på samvittigheden
omkring telegrafpatenterne.

Ja Baud har gennem årene ført til mange forskellige tolkninger og
uoverensstemmelser.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-09 07:21

Hej igen,

Må jeg tilføje lidt mere.
Da jeg dimiterede i 1968 og derfor har flere
"historiebøger" (faglitterere kilder) fra dengang at gøre brug af,
ser begrebet "Baud" (udtales bo) i et mere historisk sammenhæng.
Den tidligste bog jeg har er fra 1941 "Standard Handbook for
Electrical Engineers, heri skriver de:

The art of printing telegraphy dates back to the inventions of Hughes
in 1856 and Baudot in 1874. Many modifications and improvements have,
of cause, been made since that time although the fundamentals
developed by Baudot still remain. Two systems are in general use in
the UnitedStates, one know2n as the "start-stop" and the other the
"multiplex". The start-stop system when duplexes permits transmission
of one message each way simultaneously. The multiplex systemk when
duplexed permits the transmission of as manyas four messages each way
simultaneously.
I IEEE Standard Dictionary of Electrical and Electronics Terms fra
1972 beskrives baud (in general) som: A unit of signalling speed equal
to the number of discrete conditions or signal events per second. For
examble, one baud equals to half dot cycle per second in Morse code,
one bit second in a train of binary signals, and one 3-bit value per
second in a train of binary signals each of which can assume one of 8
diffrent states.
(In telegraphy) The unit of telegraph signalling speed, derived from
the duration of the shortest signalling pulse. A telegraphic speed of
one baud is one pulse per secone.
Note: the term unit pulse is oftern used for the same meaning as the
baud. A crelated term, the dot cycle, refers to an OIN-OFF or MARK-
SPACE cycle in which both mark and space intervals have the same
length as the unit pulse.
I elektronik Ståbi fra 1988 tillader de sig at skrive:
Telegraferingshastigheden måles i ord/minut. Betyder den overførte
meddelsesmængde pr minut. Udtrykkes telegraferingshastigheden ved den
såkaldte modulationshastighed(V) -målt i Baud(B) med ligningen V= 1:T
hvor T er varigheden af korteste interval (MS) Denne har en maximal
værdi bestemt af transmissionsvejens båndbredde.
I indkøbshåndbog for computerfolket fra 2000 tillader de sig at påstå
at Baud er en måleenhed for modem hastighed. Antallet af baud er et5
udtryk for hvor mange gange signalet ændrer sig hvert sekund.
For nogle år siden var baud-tallet lig med modemets hastighed.: i dag
er måleenheden sjælden, da nye modemer kan overføre flere bit, hver
gang signalet skifter.
De skriver sandelig også at: BPS er en måleenhed for båndbredde, først
og fremmest modemhastighede. Et 56 kbps-modem overfører ca. 56.000 bit
pr. sekund.
For båndbredde skriver de: Båndbredde er et udtryk for hvor stor
hastighed det er muligt at overføre data på en linie, fx er
båndbredden på de fleste modemer 56 kilobit pr. sekund.

Sådan er få billeder af historien om baud, der gennem tiderne er
tilpasset, du brugte di version og jeg tog eksemplet fra Cook and
Baker,...
måske skulle politiet ændre et ord på den metode de brugte til at
tilbageholde og placere de urolige elementer ved
kilimademonstrationerne fra futtog til Baud og som en målehastighed
for overførsel.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-12-09 01:22

Godt eksempel på at litteraturen ike nødvendigvis udvikler sig til det
bedre. Tågesnakken og fejlene er jo tiltagende i de eksempler du nævner. Fra
2000 udgaven er det tilmed blevet direkte forkert, hvor 1988 udgaven blot er
lidt tåget.

Hele essensen i denne sammenhæng står i IEEE Standard Dictionary of
Electrical and Electronics Terms fra 1972 (som er en ganske udemærket bog),
nemlig:

"For examble, one bit second in a train of binary signals" Hvilket jo præcis
er tilfældet i en computer, hvor transmissionen er ren binær og ikke kodes
med flere tilstande. Derfor er bit/sec = baud i en computer og anvendelsen
af 'baud' er i bedste fald misvisende.

Bjarke

--
Afsendt fra båden: