Alger på mine nylagte herregaardssten (ind~
Fra : Helmuth Mail

Dato : 09-12-09 05:30

Jeg har af 2 omgange (sidste år og i år) fået lagt herregaardsfliser
på terassen og i indkørslen. Skuffelsen er stor nu, hvor jeg bemærker
at der "allerede" er begyndt at komme store områder med et svagt
grønligt skær = alger.

Det er jo et klassisk problem ... men havde ikke regnet med det kom så
hurtigt :)

Hvad kan jeg gøre ... Der findes jo den der højtryksrenser med
terassevasker. Og nu kommer den løftede pegefinger vel frem, for det
er jo noget med at fliserne så blir slidt og endnu modtagelige for
alger. MEN hvis man fx vasker dem 2 gange årligt, hvad er problemet
så?

Andre forslag modtages meget gerne, tak! :)

Fra : mugge

Dato : 09-12-09 14:46

"Helmuth Mail" <helmuthmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg khavde samme oplevelse sidste år (der var første år med ny blægning)..
Jeg købte noget algefjerner i supermarkedet - 25 kr - blandede med vand og
skyllede fliserne (vandkande) en solskinsdag i foråret. og væk var det hele.
JEg gentog igen her i goråret og ALT er væk. Det kommer igen herover
vintertid - det er godt på vej, men det er til at leve med når man ved at
det er meganemt at få væk igen tiul forår.

mugge

Fra : Helmuth Mail

Dato : 09-12-09 10:06

On 9 Dec., 14:46, "mugge" <mogenslarsen2...@FJERNyahoo.dk> wrote:
> [...]
> vintertid - det er godt på vej, men det er til at leve med når man ved at
> det er meganemt at få væk igen tiul forår.

TAK, det vil jeg prøve til foråret! :)

Fra : CC

Dato : 09-12-09 19:44

"Helmuth Mail" skrev i meddelelsen ..
> [...]
>er jo noget med at fliserne så blir slidt og endnu modtagelige for
>alger. MEN hvis man fx vasker dem 2 gange årligt, hvad er problemet

Du slider ikke mere på fliseren fordi du bruger højtryksrenser.
Det er enten fordi du slår skaller af belægningen eller du pummper så meget
vand ind i stenen, at vandet ikke kommer ud af sig selv. Næste gang det er
frost, udvidere vandet sig og stenen springer/slår skallaer af.

Brug et algefjerne middel. Sprøjt det på, lade det sidde så det bliver
skyllet af næste gang det regner.
Er det kraftig algevækst, kan du "koste"/skrubbe og skylle det af. Gør det
om foråret, så terassen er pæn til sommer.

Fra : Per H

Dato : 09-12-09 20:07

On Wed, 9 Dec 2009 19:43:59 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>vand ind i stenen, at vandet ikke kommer ud af sig selv. Næste gang det er
>frost, udvidere vandet sig og stenen springer/slår skallaer af.
Når man bruger en højtryksrenser, trykker man en del af blødmatrialet
væk og flisen bliver meget ru, og derfår får den nemmere ved at holde
på urenheder.

Det er afprøvet ved flere lejligheder.

per