Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Lightroom gør mine RAW billeder "
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-12-09 23:32

Hej

Jeg har et Nikon D90 og tager billeder i RAW (NEF format). Herefter
åbner jeg dem i Lightroom 2.5 i Library mode.

I det sekund jeg trykker på et billede i den nederste bar, vises det, og
ser ganske fint ud, imens den skriver "rendering preview" - men 1-2
sekunder senere, når den er færdig med at rendere et preview, bliver det
hele en del mørkere, og farverne bliver en tand mere skrigende. Det sker
ikke på samtlige billeder, men ofte på f.eks. en hel stribe billeder
taget indendørs med flash.

Det virker som om programmet prøver at lave en "Normalisering" af
billedet, uden at jeg har bedt den om det - og det er egentlig pænt
irriterende, da billedet ofte ser ret godt ud i det første preview den
viser, men noget mere dystert og kedeligt den så justerer på det.

Er der nogen der ved hvad denne opførsel kan skyldes?

Jeg troede først det var fordi den først viste preview af JPEG (som er
behandlet af kameraets egen software), og herefter viste den ubehandlede
RAW, men på det sidste har jeg kun skudt RAW og den gør det stadig.

Jeg skal gerne tydeliggøre hvis forklaringen af mit problem ikke giver
nogen mening

Fra : Allan

Dato : 10-12-09 00:30

Esben von Buchwald skrev:
> [...]
> RAW, men på det sidste har jeg kun skudt RAW og den gør det stadig.
>
> Jeg skal gerne tydeliggøre hvis forklaringen af mit problem ikke giver
hej Esben
Jeg har haft samme præcist problem men med et andet program og mener, at
det forsvandt i forbindelse med at jeg fik konkurens mellem programmets
farvestyringsvalg og PCens styresystems farvestyringsmuligheder.
Men jeg er absolut ikke sikker og venter spændt på en x-perts udsagn.

bh
Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-12-09 01:16

On 2009-12-09 23:31:54 +0100, Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> said:

> [...]
> behandlet af kameraets egen software), og herefter viste den
> ubehandlede RAW, men på det sidste har jeg kun skudt RAW og den gør det

Det er præcist hvad der sker. Det er blot JPG thumbnail som findes inde
i RAW filen der vises først.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse