Hvordan er det med tabindex ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 10-12-09 03:59

Hej.

I forbindelse med min colorpicker/converter:
<http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp>
har jeg en stribe inputfelter, dem med HSL og RGB.

Her har jeg sat tabindex på med 1..7.
Analogt med almindelig windowsprogrammering kunne jeg godt tænke mig at
sætte 'active control', dvs. det felt, der har fokus ved opstart.

Endvidere vil jeg gerne have, at tab 'cirkulerer', så når man når 7, så
hopper den til 1.
Og hvis man er i 1, og bruger shift+tab, hopper den til 7.

Er det noget man kan lave i HTML, eller skal man over i javascript ?

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-12-09 10:59

Stig Johansen skrev:

> [...]
> Og hvis man er i 1, og bruger shift+tab, hopper den til 7.
>
> Er det noget man kan lave i HTML, eller skal man over i javascript ?

Jeg har skrevet lidt om sagen i denne artikel:
http://webdesign101.dk/navigation/eksempelsite/page3.html

På din side (i Firefox) kan jeg med tabulatoren alene
ikke slippe ud af den logiske sti (breadcrumbs).

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-12-09 17:25

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg har skrevet lidt om sagen i denne artikel:
> http://webdesign101.dk/navigation/eksempelsite/page3.html

Nb: en lille slåfejl i artiklen:
....denne forholdsvis _beskredne_ ...

> På din side (i Firefox) kan jeg med tabulatoren alene
> ikke slippe ud af den logiske sti (breadcrumbs).

Næh - FF opfører sig også højst besynderligt her.

Jeg har prøvet at sætte tabindex til -1 og 9999 deroppe, men lige meget
hvad, så 'aktiverer' den ikke de andre felter med tabindex.

Ved -1 hopper den dog ned til checkboxen.

Via javascript søtter jeg fokus på R værdien ved onload, men alligevel
'tabber' op toppen.

Klikker man derimod på R feltet, så kan den godt finde ud af det.

Det er åbenbart noget der ikke virker (for mig) i FF.

Er der nogen, der ved noget om det, og har en løsning?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-09 12:31

Stig Johansen wrote:

> Via javascript søtter jeg fokus på R værdien ved onload, men alligevel
> 'tabber' op toppen.

'søtter' - ?

Af hensyn til evt. fremtidige Google're, så var (javascript)
problemstillingen at jeg satte fokus på kontrollen, og _derefter_ rodede
med display styles.

Ved at lægge fokus til sidst i eventhandleren, så bibeholder FF
tab-rækkefølgen.

Stig Johansen