13. og 14. forfatningstillæg i USA
Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 21:36

Jeg sidder og tumler med en historieopgave om slaveriets ophævelse i
1865 i USA. Her er jeg stødt på noget mærkværdigt som kræver en anden
viden om amerikanske forhold end jeg umiddelbart kan læse mig til.
Betingelserne for at genindtræde i Unionen efter krigen i 1865 var at
man accepterede (ratificerede) de pågældende forfatningstillæg der betød
at man skulle afstå fra slavehandel, at holde slaver og at give lige
rettigheder til de sorte i form af stemmeret m.v.

Alle stater på nær omkring 4 stykker ratificerede disse
forfatningstillæg, en af de fire gjórde det først så sent som i 2003.

Nu er spørgsmålet: De pågældende stater blev alligevel indlemmet i
Unionen så tidligt som i 1877 i slutningen af genoprejsningsperioden
(The Recunstruction), men hvordan kunne de det når de ikke havde
ratificeret disse tillæg?

Mit eneste bud er at det må skyldes den såkaldte 10-procent plan hvor
man accepterede tilbagevenden til Unionen blot man havde 10 procent der
ville være loyale over for samme, men jeg er ikke sikkert.

Er der nogen der ved noget om sådanne valgmæssige forhold i USA der kan
svare på mit spørgsmål?

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-12-09 21:39

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> ville være loyale over for samme, men jeg er ikke sikkert.
>
> Er der nogen der ved noget om sådanne valgmæssige forhold i USA der kan

Jeg tror du (også) skal prøve et andet forum. Evt. historie el. lign.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 21:50

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tror du (også) skal prøve et andet forum. Evt. historie el. lign.

Undskyld - jeg troede at jeg havde postet det i historiegruppen.