Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig scanner til negativer og dias?
Fra : John

Dato : 08-12-09 22:48

Hej

Jeg var i Aldi i onsdags for at købe en film/dias-scanner til 349 kr.
Desværre var den udsolgt i de 3 Aldi, jeg besøgte.

Nu har jeg så kigget efter noget andet og er faldet over sådan en her:
http://www.cutebitz.com/film_2_sd_negative_scanner.htm

Det lyder da smart, at man bare kan scanne til et sd-kort.

Er der nogen her, der kender den? Duer den? Kan man få den i DK? Andre gode
forslag?

Venlig hilsen

John

Fra : Per Jensen

Dato : 09-12-09 13:33

John wrote:

> Er der nogen her, der kender den? Duer den? Kan man få den i DK? Andre gode
> forslag?

Var det her en idé ?

http://hackaday.com/2009/12/01/slide-digitizer/

// Per.

Fra : John

Dato : 09-12-09 22:42

"Per Jensen" <news@fjerneszapro.dk> skrev i en meddelelse

> Var det her en idé ?
>
> http://hackaday.com/2009/12/01/slide-digitizer/

Ja, den ser da spændende ud. Jeg har desværre nok ikke snilde til at lave
sådan en. Men smart er det da

John

Fra : Jubii

Dato : 09-12-09 15:03

"John" <johnla@get(et to-tal)net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.cutebitz.com/film_2_sd_negative_scanner.htm
>
> Det lyder da smart, at man bare kan scanne til et sd-kort.

Har du en printer/scanner?
Så behøver du blot at finde en holder til negativer og en til dias.
Der fulgte sådanne med til min Lexmark printer/scanner til 4 neg. eller
4 dias.
Jeg har ikke brugt dem så reelt kunne jeg jo forære dem til nogen.
Jeg tror jeg ved hvor de ligger.

Fra : Per Jensen

Dato : 09-12-09 22:10

Jubii wrote:

> [...]
> 4 dias.
> Jeg har ikke brugt dem så reelt kunne jeg jo forære dem til nogen.

Prøv at regne på den opløsning du ender op med en diasadapter til en
flatbedscanner... Hvis scanneren har 600*1200 DPI opløsning, og de 1200
dpi er fordelt ud over 297mm, så er der ikke ret meget opløsning når man
scanner noget ind der kun er 24*35mm

// Per.

Fra : Seth

Dato : 14-12-09 14:09

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote in

> [...]
> flatbedscanner... Hvis scanneren har 600*1200 DPI opløsning, og de 1200
> dpi er fordelt ud over 297mm, så er der ikke ret meget opløsning når man

Nu er der altså flatbedscannere der tilbyder samme eller endog højere dpi
end dedikerede dias og negativ scannere.
Min Epson flatbed scanner klarer op til 12800 dpi hvor det er mest
almindeligt at dedikerede dias/negativ scannere på det højeste klarer et
sted mellem 4800 dpi til 9600 dpi.
_
Seth

Fra : John

Dato : 09-12-09 22:49

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dias.
> Jeg har ikke brugt dem så reelt kunne jeg jo forære dem til nogen.

Hej Jubii

Sagen er, at jeg faktisk har en gammel Epson-scanner, som kan tage en
filmstrimmel med 4 billeder eller et dias ad gangen. Den er efterhånden for
ringe og begyndt at drille lidt. Så tak for tilbuddet, men jeg tror ikke jeg
får brug for stumperne.

Jeg har researchet lidt mere og lige nu hælder jeg til at Film2SD-scanneren
nok trods alt er for billig. Lige nu har jeg fået øje på et Plustek-scanner
til et par tusind, som ser spændende ud. Det er en dedikeret
film/dias-scanner og inkl. noget software, som kan "reparere" på ridsede og
støvede billeder. Og så kunne man jo overveje at gå igang med de flere
tusind negativer også, når jeg er færdig med at digitalisere de gamle dias.

Vh. John

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-12-09 00:21

> [...]

> ridsede og støvede billeder. Og så kunne man jo overveje at gå igang med
> de flere tusind negativer også, når jeg er færdig med at digitalisere de

Hvis du tænker på Plustek 7400, skal du lige læse denne test:
http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm7400.html
hvor den ikke får nogen særlig god bedømmelse.

Derimod fremhæves Reflecta Crystal Scan 7200, som et rigtig godt køb:
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html

Reflecta kan du f.eks. købe her inkl. Silverfast programmet:
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-crystal-scan-7200-mit-silverfast-se.html
--
mvh/Preben

Fra : John

Dato : 10-12-09 23:06

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html
>
> Reflecta kan du f.eks. købe her inkl. Silverfast programmet:

Hej Preben

Tak for forslagene. Jeg har fundet flere Plustek scannere her:
http://www.deltashop.dk/Product-promo.asp?id=1 - der er åbenbart også nogle
nyere modeller.

Men jeg vil da også lige studere Reflecta og de øvrige tests lidt nærmere
på: http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html inden jeg
beslutter mig.

Vh. John

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 11-12-09 16:15

> [...]
> http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html
>
> Reflecta kan du f.eks. købe her inkl. Silverfast programmet:

Jeg købte Reflecta Crystal Scan 7200 netop ud fra anbefalingen på den
anviste webside. Kostede sidste år 1.500,- kr.

Den kan iflg. sagens natur ikke batch scanne og er langsom at arbejde med i
høje opløsninger.
Til gengæld leverer den særdeles tilfredsstillende resultater og det var
hvad jeg gik efter.

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-12-09 17:09

"Michael Christoffersen" <pescator@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> i høje opløsninger.
> Til gengæld leverer den særdeles tilfredsstillende resultater og det var

Hvis du købte sidste år må du sikkert være færdig nu
Er den til salg?
--
mvh/Preben

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 13-12-09 14:04

> "Michael Christoffersen" <pescator@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du købte sidste år må du sikkert være færdig nu
> Er den til salg?
> --
Hej Preben.

Ja, det skulle man tro, :) men jeg mangler vist endnu 1000 dias, så
desværre.

mvh
Michael

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-12-09 14:29

"Michael Christoffersen" <pescator@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det skulle man tro, :) men jeg mangler vist endnu 1000 dias, så
> desværre.

Det kan du sikkert nå inden nytår, så smid mig en mail, når du er færdig
--
mvh/Preben

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 11-12-09 16:54

"John" <johnla@get(et to-tal)net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder da smart, at man bare kan scanne til et sd-kort.
>
> Er der nogen her, der kender den? Duer den? Kan man få den i DK? Andre

Hej John,

Nu kan jeg ikke gå ind på dit link, men du kan få en sikkert tilsvarende i
netto til samme pris. Ihvertfald i min lokale netto - Næstved.

Fra : John

Dato : 13-12-09 23:17

"Michael Christoffersen" <pescator@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej John,
>
> Nu kan jeg ikke gå ind på dit link, men du kan få en sikkert tilsvarende i
> netto til samme pris. Ihvertfald i min lokale netto - Næstved.
>
> mvh

Jeg checkede lige den lokale Netto idag (der var søndagstilbud på cola, men
de var udsolgt). Så kiggede jeg efter scanner - den havde de heller ikke.

Jeg tror jeg skal researche lidt mere - måske bruge lidt tid i juledagene
til det og så se om jeg kan finde noget efter andet. Jeg kan godt se, at
både Plustek og Reflecta er til et billede ad gangen og det er jeg ikke
sikker på, at jeg har tålmodighed til.

Foreløbig tak for indslagene.

Vh. John

Fra : John

Dato : 21-12-09 19:41

Hej igen

Nå, jeg vil bare lige slutte tråden med at fortælle, at jeg faktisk har
fundet Aldi-scanneren til 349 kr. Og jeg er begyndt at scanne nogle gamle
lysbilleder fra halvfjerdserne. Kvaliteten og softwaren er ikke just i top,
men det er billederne heller ikke, så det...

Nu leger jeg lidt med den og ser hvor langt jeg kommer. Og så vil jeg
overveje om det rækker eller jeg skal have fat i en af en bedre kvalitet
senere.

Men tak for svarene i hvert fald.

Vh. John