Mangel på folk med teknisk/elektrisk indsi~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-12-09 15:42

Jeg har i dk.teknik.bil efterlyst en (eller flere) som kunne hjælpe mig
med mine småproblemer med min Golf, men ingen lader til at have denne
viden. Så nu er det at jeg vil være så fræk at spørge her, da jeg ved
flere herinde også har teknisk snilde
Så ved du noget så giv venligst lyd.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Craner

Dato : 08-12-09 15:56

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med mine småproblemer med min Golf, men ingen lader til at have denne
> viden. Så nu er det at jeg vil være så fræk at spørge her, da jeg ved

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja hvis du ikke stiller spørgsmålet, så ved vi jo ikke om vi kan svare.
Ikke for at være fræk, men hvad er det du vil?

Poul

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-12-09 16:02

Craner kom med denne ide:
> Ja hvis du ikke stiller spørgsmålet, så ved vi jo ikke om vi kan svare.
> Ikke for at være fræk, men hvad er det du vil?
Nu skulle jeg jo først lige se om der var nogen reaktion overhovedet

> Poul

Her er så indlægget fra dk.teknik.bil :

Undrer mig bla over at man ikke kan skifte pære i panelet omkring
blæserregulering og varme justering. Sidder med rammen hvori der er
et stik, men man kan ikke komme til en pære ????
Der er også ledelyset i tågelyskontakten. Hvordan kommer man ind til
den.

Sidst kunne jeg godt tænke mig at få blæseren til at virke igen.
Har skiftet kontakten oppe i panelet uden held. Har set/læst noget om
et board med modstande, hvad er det???

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-12-09 16:16

Andersen [3650] wrote:
> [...]
>
> Sidst kunne jeg godt tænke mig at få blæseren til at virke igen.
> Har skiftet kontakten oppe i panelet uden held. Har set/læst noget om

Har svaret dig. Indlægget derovre var vel heller ikke særligt gammelt?

--
- Frank

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-12-09 18:10

Følgende er skrevet af Frank Leegaard:

> Har svaret dig. Indlægget derovre var vel heller ikke særligt gammelt?

Næ egentlig ikke, men jeg syntes normalt at er der en der kan hjælpe
så går der sjældent en dag, og nu er jeg lidt (læs meget) opsat på
at få det i orden

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-12-09 19:38

Kontakter i den almindelige udformning - såsom tågelyskontakt - kan godt
skiftes.

Man holder tungen lige i munden og med 2 mindre stkuetrækkere kan man låsne
bagpladen.
Det hele løfter sig incl. fjedre og det hele .-)

Pæren er loddet på - efter hvad jeg husker er der IKKE plads til diodepære
og formodstand.

Jeg købte pæren hos en lokal radioreperatør. (skulle bestilles hjem).

På min gamle Golf fra '87 - kunne man godt skifte pæren i blæserreguleringen

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : EK

Dato : 10-12-09 22:59

"Claus Rasmussen" <tvmania@email.dk> skrev i meddelelsen
> Kontakter i den almindelige udformning - såsom tågelyskontakt - kan godt
> skiftes.
KLIP>
> På min gamle Golf fra '87 - kunne man godt skifte pæren i
> blæserreguleringen

> Mvh
> Claus Rasmussen

På min Jetta fra 1987, som indretningsmæssigt vel svarer nogenlunde til til
Golf fra den tid, kunne man ikke skifte pæren i panelet til
blæserregulering.
Havde selv samme problem.
Jeg pillede panelet af, og det viste sig, at man ikke uden videre kunne
komme ind til pæren - med lidt vold gik det dog, men det viste sig så at
være en LED-pære, som man jo ikke kunne købe på en tank.
Spurgte hos VAG forhandleren, hvad en såden pære skulle koste - han slog det
op i systemet og kom med en pris, jeg fandt helt ude af proportioner for en
pære. Da jeg spurgte nærmere, fik jeg oplyst, at det ikke var pærens pris,
men prisen for hele panelet, idet pæren ikke kunne skiftes.
Det var så forklaringen på, at jeg skulle bruge vold for at komme ind til
pæren - det var slet ikke meningen, at denne skulle kunne skiftes.
Da jeg kun regnede med at beholde bilen i et par måneder mere den gang,
valgte jeg at køre videre uden lys i panelet
Nu, så mange år senere, er det nok nemmere at komme i nærheden af en LED
pære der kan loddes på istedet, men dengang var den slags pærer ikke så
nemme at skaffe.
mvh
Erik

Fra : EK

Dato : 10-12-09 23:19

Det var ikke en LED-pære, men en diodepære jeg mente i nedenstående tekst -
tanketorsk

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-12-09 08:17

EK wrote:
> Det var ikke en LED-pære, men en diodepære jeg mente i nedenstående
> tekst - tanketorsk

Same same.

LED = Light Emitting Diode

--
vh
Torben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-12-09 17:30

Den 10-12-2009, skrev EK:
> [...]
> der kan loddes på istedet, men dengang var den slags pærer ikke så nemme at

Ja det var også den konklution jeg kom frem til. Jeg ville dog ikke
give et par hundrede for det panel, så jeg tog min finecutter og
skar "tårnet" hvori pæren sidder af. Købte en lille grøn pære og
puttede den i hullet. Loddede et par ledninger på og fæstnede det
hele med noget acrylfuge (det var hvad jeg havde). Satte det på plads
og samlede ledningerne med to samlemuffer. Vupti så var der lys.
15 kr. for pæren hos T.Svansen + en lille ½ times moslen med at få det
til at være hvor det skulle. Men bare glæden ved selv at have lavet
det frem for at købe løsningen er det hele værd.
Næste projekt er kontakterne med lys i (elbagrude, tågelygter mm.)
og der er den første allerede skilt ad og ser nem ud at fixe.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 17:59

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> Næste projekt er kontakterne med lys i (elbagrude, tågelygter mm.)
> og der er den første allerede skilt ad og ser nem ud at fixe.

og nu har du så et herligt lysegrønt, nærmest hvidt lys i stedet for det
smukke mørkegrønne en ny giver ..

Min arbejdstid er for dyr til at jeg gider den slags. Sorry - Ikke engang
DIY-glæden kan findes der.

--
- Frank

Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-12-09 21:27

Frank Leegaard tastede følgende:

> [...]
> smukke mørkegrønne en ny giver ..
>
> Min arbejdstid er for dyr til at jeg gider den slags. Sorry - Ikke engang

Det er faktisk temmelig grønt. Mht tidsforbruget, så er vi heldigvis
så forskellige. Så er der sikkert andre ting hvor vi er lige modsatte
den anden vej rundt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-12-09 21:36

Andersen [3650] wrote:
> Frank Leegaard tastede følgende:

> Det er faktisk temmelig grønt. Mht tidsforbruget, så er vi heldigvis
> så forskellige. Så er der sikkert andre ting hvor vi er lige modsatte
> den anden vej rundt

Enhver hobby er spild af tid. Undtagen for udøveren.

Jeg taler helt personligt.

Så jeg forstår dig da sagtens, men gider ikke den slags længere selv.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-12-09 19:45

EK skrev:

> [...]
> Nu, så mange år senere, er det nok nemmere at komme i nærheden af en LED
> pære der kan loddes på istedet, men dengang var den slags pærer ikke så

Dengang troede man vel også at LED's var uforgængelige :-/
I dag ved man sikkert bedre, selvom kvaliteten ovenikøbet må være steget
i takt med produktionen :-/

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 11-12-09 19:08

> [...]
> med mine småproblemer med min Golf, men ingen lader til at have denne
> viden. Så nu er det at jeg vil være så fræk at spørge her, da jeg ved

Jeg har købt mit panel hos NAP Nordic Autoparts i Risskov. Ved ikke om de
eksisterer stadig, da det var i 2004.
Dengang var varenummer: 5191 919 383, Panel f/varme-regl kr. 165,00 +m

Mvh
Thomas