Forskellige farver på links
Fra : Lukas bredo

Dato : 08-12-09 19:33

Hej.

Jeg har det problem at jeg gerne vil have links i 2 forskellige
farver, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal
gøre.
I kan finde mit problem her: http://testside.tii.dk/

Det er en side hvor jeg tester alle mine ting før det bliver lagt
ud.
Det jeg gerne vil have et svar på, er hvordan jeg kan gøre så
linksne i den blå boks bliver sorte. Og linksne i øverste venstre
hjørne bliver grønne.

Jeg ved godt hvordan man får dem til at blive de farver, men ikke
hvordan man får begge til at være dem samtidig.

Hilsen
Lukas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-12-09 19:52

Den Tue, 08 Dec 2009 18:33:29 +0000 skrev Lukas bredo:

> [...]
>
> Jeg ved godt hvordan man får dem til at blive de farver, men ikke
> hvordan man får begge til at være dem samtidig.

Hej Lucas
Du skal bruge css. I dit css laver du to class'er:

..sort {
a link
color: black:
osv.

..gron [
osv

I html skriver du:

<a class="sort" href="http://.........

<a class="gron" href="http://.........

Nu kan du selv arbejde videre.

Spørg bare igen

--
Karl Erik.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-12-09 20:26

Lukas bredo skrev:

> Det jeg gerne vil have et svar på, er hvordan jeg kan gøre så
> linksne i den blå boks bliver sorte. Og linksne i øverste venstre
> hjørne bliver grønne.

I CSS'en laver du:

a.sort {
color: #000;
}

a.groen {
color: #080;
}

Disse kan selvfølgelig også kombineres med pseudoklasserne :hover osv.

a.sort:hover {
color: #888;
}

Note:
#000 er kortform for #000000
#080 er kortform for #008800 osv.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-12-09 20:30

Philip Nunnegaard skrev:

> I CSS'en laver du:
>
> a.sort {
> color: #000;
> }
>
> a.groen {
> color: #080;
> }

En anden mulighed:

#menu a {
color: #000;
}

#boks a {
color: #080;
}

"#menu a" angiver at det gælder alle <a>'er i det element der har id="menu".

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Lukas bredo

Dato : 09-12-09 15:50

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> I CSS'en laver du:
>
> a.sort {
> color: #000;
> }
>
> a.groen {
> color: #080;
> }
>
> Disse kan selvfølgelig også kombineres med pseudoklasserne :hover osv.

> [...]

Tak alle sammen!

Det virker nu på grund af jer, tak

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-12-09 20:37

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> "#menu a" angiver at det gælder alle <a>'er i det element der har
> id="menu".

Er det særligt smart at have mere end et element med den samme id?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-12-09 21:18

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> Det er der jo heller ikke. Men der kan være felere elementer inde i
> det element der har den pågældende id. F.eks. har trådstarter flere
> links i menu-div'en.

Ahh, det var det der stod. Jeg beklager spørgsmålet ovenpå en lidt
for forhastet læsning.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-12-09 00:14

Den Tue, 08 Dec 2009 18:51:54 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Hej Lucas
> Du skal bruge css. I dit css laver du to class'er:

Nå ja, nogle vil jo give dig fix og færdige koder. Jeg mente det var
bedre at lede dig på vej - det tror jeg du lærer mest ved

Men her er så "fix og færdig" kode:

CSS:

a:link.sort {
   color: #000000;
}

HTML:

<a class="sort" href="http://www.xubuntu.com">XUbuntu

Nu kan _du_ vel selv lave grønne, gule, røde, orange, lilla class'er

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-12-09 13:48

Den Wed, 09 Dec 2009 11:22:59 +0100 skrev Jørgen Farum Jensen:

> Ikke for noget, men jeg mener altså at vide at den korrekt syntaks er
>
> a.sort:link;
>
> Eller som generel regel: pseudoklasse efter klasse eller id.
>
> (Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken...)

Det kan du nu roligt gøre - tak (det var en fejl ved copy/paste).

a.sort:link

http://www.w3schools.com/CSS/css_pseudo_classes.asp

--
Karl Erik.