Istanbul
Fra : J.Madsen

Dato : 02-08-01 21:34

Efter flere år i Marmaris - som vi elsker - har vi lyst til at se Istanbul -
er der nogen der har været der?

Gode råd, erfaringer, madsteder osv. eftersøges.

Mvh. Jørgen

Fra : Torbjørn Rønning

Dato : 03-08-01 11:15

Ta en titt her: http://home.felleskjopet.no/~rontor/istanbul.htm

--
Torbjørn
www.tr-nett.com

Fra : Ingolf Rask

Dato : 03-08-01 16:41

Jeg var en uge I Istanbul med Tyrkieteksperten I april, hvor temperaturen
var passende til storby-ferie.
Byen har mange seværdigheder og et interessant dagligliv, så en uge kan
sagtens bruges her.
Jeg boede på hotel Hali, som har en flot udsigt fra tagterrassen ud over
Bosperus, Den blå moske, etc.
Istanbul består af 3 turistområder:
1. Den gamle bydel med Topkapi paladset, de store moskeer og et meget stort
antal forretninger og restauranter
Butikkerne ligger både I bazarerne og I de smalle gader på skråningerne ned
mod vandet
2. Den nye bydel. Taksimområdet med gågaden Istiklal Cadesi med moderne
forreetninger og hoteller, Galata tårnet etc.
3. den asiatiske bydel Uskudar

Gode råd:
1. bo I den gamle bydel, så kan du gå rundt til det meste, ellers tag
sporvognen
2. inflationen er ekstrem høj, så check kursen og veksl kun mindre beløb
3. priserne er lave på det meste, men det er kvaliteten også
4. de fleste tyrkere er meget venlige og hjælpsomme uden bagtanker. Tyrkiet
er et islamisk samfund, så det er overvejende mænds
du møder. Der er også nogle typer du skal passe på:
1. Beskidte påtrængende skopudser-drenge, som vil ha' en cigaret, en
fremmed mønt og som lige vil pudse dine sko som tak.
Det ender med at du skal betale en skopudsning, som koster ca. 200.000 -
ikke 10.000.000
2. Tæppesælgere og andre sælgere, som fanger dig på gaden. De er
venlige, så det er svært bare at gå forbi, men de er meget udspekulerede.
Det starter med løs snak og te for at fange dig I deres spind og
efterhånden nærmer det sig tæppehandel, men du skal ALDRIG føle dig
forpligtet
af denne salgstaktik til at købe noget som helst.
3. Folk der henvender sig til dig I baren, på hotellet eller på gaden
har næsten altid bagtanker. De er venlige og vil gi' en drink, snakke etc.,
men det ender I en forretning hos onklen, fætteren eller far'en, hvor DU
blir snydt.

God tur
Ingolf

Fra : J.Madsen