Hvad hedder "Folkeregisteret" i Storbritan~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-12-09 15:32

Hej

En vens kollega har en engelsk svigersøn, som af
en dansk myndighed bliver afkrævet bevis for, at han
har boet i et EU-land de sidste 8 år, hvilket han har.
Jeg ved ikke, hvor han skal spørge efter det, men
gætter på at der da må være noget, der svarer til
vores folkeregister?

(Den engelske ambassade kunne ikke hjælpe ham).

Herluf Holdt

Fra : Ole C

Dato : 08-12-09 15:44

Herluf Holdt, 3140 skrev blandt andet:

> [...]
> Jeg ved ikke, hvor han skal spørge efter det, men
> gætter på at der da må være noget, der svarer til

Jeg er ikke helt opdateret mht. britiske forhold, men tidligere udmærkede
Storbritannien sig netop ved ikke at have et folkeregister - hvilket for
eksempel gjorde det muligt at leve "under jorden".
Hvordan man så bærer sig ad med at bevise, at man for eksempel aldrig har
boet andre steder end i England - og dermed har levet otte år i et EU-land -
ved jeg ærlig talt ikke....

--
vh
Ole C

Fra : Klaus H

Dato : 08-12-09 16:01

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse news:4b1e6622$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> boet andre steder end i England - og dermed har levet otte år i et EU-land -

Hvad med en lejekontrakt og kvitteringer for betaling?

Klaus H

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-12-09 16:43

> [...]
> Hvordan man så bærer sig ad med at bevise, at man for eksempel aldrig har
> boet andre steder end i England - og dermed har levet otte år i et

Han har muligvis betalt skat? Eller han har vel også bodd et sted med
adresse kjent av POST?
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-09 19:42

Ole C <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]
> boet andre steder end i England - og dermed har levet otte år i et EU-land -

Tjae, Gyldendals Røde siger blot »kan gengives National Register«, og om
kontoret »kan gengives National Registration Office«. Men det indicerer
jo ikke at de har en sådan myndighed i UK.

Men det er mig bekendt korrekt at en del bistandsklienter i UK bor i
flere forskellige kommuner; det kan de jo tjene penge på. Og uden et
centralt register, uden et CPR-nummersystem, så er det vel egentligt
svært at finde ud af.

Gad vide hvordan politiet så arbejder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jubii

Dato : 08-12-09 20:13

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen >
> [...]
> flere forskellige kommuner; det kan de jo tjene penge på. Og uden et
> centralt register, uden et CPR-nummersystem, så er det vel egentligt

"Træk stavene".

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 08-12-09 12:20

On Dec 8, 2:32 pm, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:
> [...]
> gætter på at der da må være noget, der svarer til
> vores folkeregister?
>
> (Den engelske ambassade kunne ikke hjælpe ham).

Hvis han er (nok) over 18 (eller måske 16, jeg tror de registrerer fra
16), kunne man prøve "electoral roll" (vælger liste).

Ellers som en anden skriver ved arbejde (lønsedler, skat osv), eller
uddannelse (optagelsesbrev, eksamensbevis osv).

Der er også adresse på den ene del af deres kørekort, så det kunne
også være en mulighed med DVL (Department of Vehicle Licensing, eller
deromkring).

Mvh
Hanne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-12-09 11:08

hago@dcs.qmul.ac.uk (Hanne) skrev bl.a.:

> [...]
> så det kunne også være en mulighed med DVL
> (Department of Vehicle Licensing, eller deromkring).

Tak til alle for svarene! Jeg har sendt et link til denne
tråd videre til spørgeren.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-09 21:52

Herluf Holdt, 3140 skrev den 09-12-2009 11:08:
> Tak til alle for svarene! Jeg har sendt et link til denne
> tråd videre til spørgeren.

En anden ting han kan gøre er, at bevise sin fulde skattepligt fra et
givent land.

En fuld skattepligt indtræder, når man har bopæl i landet.

Alle landes skattemyndigheder har i deres blanket-samling en blanket som
bruges til at attestere, at man er fuld skattepligtig til landet.

I Danmark vil det være blanket: http://www.skat.dk/Blanketter/02034.pdf

Måske kan han overtale den engelske skattemyndighed til at udfylde
blanketten.
Bemærk venligst, at der ingen slut-dato er på blanketten, så der skal
han have et brev fra skattemyndigheden som forklarer, at skattepligten
er ophørt eller er blevet begrænset. I Danmark vil det være
årsopgørelsen, hvorpå der vil stå en linje om skattepligts ophør.

ovenstående er naturligvis min egen holdning.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til