sælge/overtage udlejnings ejendom...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 07-12-09 16:21

kort fortalt....

svigerforældrene har et hus som de aldrig har boet i som de har lejet ud de
sidste 20 år....

mig og kæresten (deres datter) bor nu til leje i de 2 af etagerne og
svigerforældrene er lige selv flyttet ind i stue etagen.... der er 3 etager
til beboelse i alt hvor vi har 2 og de har 1.

hvis vi vil købe huset af dem engang ude i fremtiden....

skal de så være boende når de sælger det til os for at undgå at betale skat
eller er det nok de bare har boet her et år på et tidspunkt?

eller hvordan er reglerne?

mvh.

Nikolai

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-12-09 20:31

Nikolai R. jensen wrote:

> skal de så være boende når de sælger det til os for at undgå at betale
> skat eller er det nok de bare har boet her et år på et tidspunkt?

De kommer til at betale skat uanset hvad, idet der er tale om en
udlejningsejendom. Skattefriheden gælder, så vidt jeg ved, kun for en-
familie ejendomme.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-12-09 00:30

Jesper Lund wrote:
> De kommer til at betale skat uanset hvad, idet der er tale om en
> udlejningsejendom. Skattefriheden gælder, så vidt jeg ved, kun for en-
> familie ejendomme.

Det er vel bare en *stor* enfamiliesejendom, der så i en periode har
været beboet af to familier? En treværelses lejlighed bliver vel heller
ikke til en udlejningsejendom, bare fordi man i en periode lejer et
værelse ud, eller gør den?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 08-12-09 05:57

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> beboet af to familier? En treværelses lejlighed bliver vel heller ikke til
> en udlejningsejendom, bare fordi man i en periode lejer et værelse ud,

skal lige siges at nabohuset er præcist magen til og der bor kun mand og
kone.....

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 08-12-09 07:19

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> skal de så være boende når de sælger det til os for at undgå at betale
> skat eller er det nok de bare har boet her et år på et tidspunkt?

hvilken status har ejendommen i BBR og har den været udlejet til en el
flere fam. af gangen

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-12-09 20:27

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in news:4b1d1d58$0$269$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
skat
> eller er det nok de bare har boet her et år på et tidspunkt?

Som du fremlægger det mener jeg at der er skattefrihed efter
ejemdomsavancebeskatningsloven § 8. Det er dog er forudsætning at
svigerforældrene bor så længe i ejendommen, at det ikke kan hævdes at der
er tale om en proforma-indflytning.

mvh poul christensen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 08-12-09 22:25

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejemdomsavancebeskatningsloven § 8. Det er dog er forudsætning at
> svigerforældrene bor så længe i ejendommen, at det ikke kan hævdes at der

Ja og de beboer alene uden lejer, ingen erhverv

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-12-09 20:33

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in news:4b1ec41b$0
$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og de beboer alene uden lejer, ingen erhverv

Hvilke §§ kræver dine betingelser for skattefrihed?

mvh poul christensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-12-09 03:24

Poul Christensen wrote:

> Hvilke §§ kræver dine betingelser for skattefrihed?

tjah, det er vist bedst selv at lede på www.skat.dk

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1780892&vId=202479&i=2&action=open#i1780892
skat lister 3 betingelser der skal opfyldes.

og måske http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1563183
om forældrekøb.