Temperaturen hos dig???
Fra : Henrik 8600

Dato : 07-12-09 19:26

Hej

Konen her vil gerne holde 24 grader, jeg synes 20 grader er rigeligt....

Så nu går spørgsmålet på hvad der egentligt er "normalt".

Jeg render rundt i shorts og intet andet, hun render rundt i t-shirts.

Jeg mener at hun bør tage noget på med LANGE ærmer, hun mener at vi bare
skal skrue op for varmen...

Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Henrik og Konen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-12-09 19:30

Henrik 8600 wrote:

> [...]
> bare skal skrue op for varmen...
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

Vi har gerne ca. 21 gr. C. Morgenen efter en kold nat kan der være 19-20
gr. C, og eftermiddagen på en solskinsdag op til 26-27 gr. C med kolde
radiatorer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Leif Neland

Dato : 07-12-09 19:41

Henrik 8600 skrev:
> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

18-21 grader; vi har brændefyr og for lille lagerkapacitet.

Regn ud, hvor meget der kan spares, og sig det skal gå til en ferierejse
til Thailand, Australien eller et andet sted i de varme lande

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Leif Neland

Dato : 07-12-09 19:46

Leif Neland skrev:

> Regn ud, hvor meget der kan spares, og sig det skal gå til en ferierejse
> til Thailand, Australien eller et andet sted i de varme lande

Eller til en pels..

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Bent E.

Dato : 08-12-09 14:04

Leif Neland wrote:

> 18-21 grader; vi har brændefyr og for lille lagerkapacitet.
>
> Regn ud, hvor meget der kan spares, og sig det skal gå til en ferierejse
> til Thailand, Australien eller et andet sted i de varme lande

For hver grad du sænker temp., sparer du 5% på varmeregningen.
Det påstår mit fjernv. selskab.
Men det er da i øvrigt lækkert at konen render rundt uden tøj på
Om det så er pengene værd, er jo ikke til at vide.
I øvrigt holder vi ca. 20-21 gr. om dagen, og sænker temp. lidt om natten.

Mvh Bent E.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-12-09 19:47

> Så nu går spørgsmålet på hvad der egentligt er "normalt".

Stuetemp, ca. 20-21 grader

> Jeg mener at hun bør tage noget på med LANGE ærmer, hun mener at vi bare
> skal skrue op for varmen...

Det mener fruen her også, men jeg er af den mening så længe jeg betaler
varmeregningen så må hun klæde sig mere på hvis hun fryser ;)

> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Lige præcis.

Generelt tror jeg hunkøn fryser nemmere. Til gengæld har de nemmere ved
at få det varmere ved at klæde sig varmere på end vi har med at få det
køligere når vi i forvejen er ret sparsomt påklædt..

--
Martin

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 07-12-09 19:55

Hej

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

klip

>Det mener fruen her også, men jeg er af den mening så længe jeg betaler
> varmeregningen så må hun klæde sig mere på hvis hun fryser ;)

Det er da ellers sjovere at fyre, så tøjet skal af i steddet...

Mvh
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-12-09 19:51

"Henrik 8600" skrev i en meddelelse
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

Vi har varmepumpe, og holder 20-21 grader om dagen - en anelse koldere
om morgenen, da der er ur på, der skuer ned fra kl 23 til kl 5......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-12-09 20:39

> Det er da ellers sjovere at fyre, så tøjet skal af i steddet...

Det kommer af uanset :P

Seriøst.. jeg tror ikke jeg kan fyre så meget op for guldvarmeanlægget,
at hun vil ytre at hun sveder...

--
Martin

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-12-09 20:52

On Mon, 07 Dec 2009 19:39:06 +0000, Martin [6000] wrote:

> guldvarmeanlægget,

Såså, SÅ dyrt er det vel heller ikke?

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-12-09 21:12

Den Mon, 07 Dec 2009 19:51:58 +0000 skrev Peter Dalgaard:

> Såså, SÅ dyrt er det vel heller ikke?

Jo for pokker...

Har lige konverteret det til et _gulv_varmeanlæg :D

--
Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-12-09 21:20

On Mon, 7 Dec 2009 19:25:39 +0100, "Henrik 8600"
<dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

>Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

13-14 grader i stue/køkken om morgenen når jeg står op.
11-13 grader når jeg kommer fra arbejde. Her tændes så op i brændeovnen
og i løbet af aftenen stiger temperaturen til 20-21 grader.

Eneste sted der er varme på ellers er badeværelset, hvor der vel er
20-21 grader døgnet rundt.

Fra jeg kommer hjem fra arbejde og til jeg går i seng, render jeg i
øvrigt normalt rundt i kortærmet t-shirt.

>Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Enig - varme er dyrt - eller også er jeg bare for nærig på lige præcis
det punkt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 07-12-09 23:30

> 13-14 grader i stue/køkken om morgenen når jeg står op.
> 11-13 grader når jeg kommer fra arbejde. Her tændes så op i brændeovnen
> og i løbet af aftenen stiger temperaturen til 20-21 grader.

Jeg har det næsten som dig. Der er (i øjeblikket) mellem 16 og 18 grader når
jeg står op. Hvs det er varmt kan jeg vente lidt med at tænde op, men ellers
fyrer jeg i mine ovne, så her er omkring 20 grader. Måske 21 når jeg går i
seng.
Jeg varmer hele huset på 157 m2 op med 2 brændeovne, som jeg fyrer med godt
tørt træ i. Først i år har jeg lavet forsatsvinduer til vinduerne i
soveværelset. Det har kan tydeligt mærkes i forhold til hvor hurtigt der
bliver koldt igen, efter ovnene går ud.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TG

Dato : 07-12-09 13:26

On 7 Dec., 19:25, "Henrik 8600" <dk8008CUTTHISA...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Stuer, køkken (Primære opholdsrum) 24C
Andre opholdsrum, 21-22
Soverum 18-20

Med et årligt gasforbrug på 1000-1100 m3 N-gas, til 170 m2, synes jeg
at det er OK, og så klarer jeg mig fint med T-shirt, mens konen sidder
med strikketrøjen

Fra : Per H

Dato : 07-12-09 22:13

> [...]

>Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
>Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...
Miljøet må de andre bekymre sig om. det orker jeg ik at høre mere
om:-/

jeg har 24 grader her på kontoret
i stuen har jeg omkring de 22-23 grader.
Jeg går ofte klædt som om jeg var på stranden. og det bedste jeg ved
er at gå i bar mave om aftenen. Og ja. det er seriøst. Jeg har
oliefyr, og har aldrig brugt så lidt kr. på opvarmning (850 ) pr mdr.
150 m2

per

Fra : CC

Dato : 07-12-09 23:11

"Henrik 8600" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Jeg har altid rendt rundt, og forsøgt, at indregulerer temperaturen til
20-21 grader, og en anelse koldere i soveværelset.
Lige indtil jeg fandt ud af at, Arbejdstilsynet (AT-vejledning A.1.12, marts
2005) anbefaler, at temperaturen ved stillestiddende arbejde bør være 20-22
grader, og ikke over 25 grader. Så jeg ændrede mening og overførte disse
grænser til hjemmefronten, så nu er temepraturen mellem 22 og 25 grader.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-09 22:56

On 7 Dec., 23:11, "CC" <C...@mail.dk> wrote:

> [...]
> grader, og ikke over 25 grader. Så jeg ændrede mening og overførte disse
> grænser til hjemmefronten, så nu er temepraturen mellem 22 og 25 grader.

Hvorfor gjorde du da det, siden de anbefaler noget andet?

Desuden arbejder hjernen bedst ved 18grader, så det er underligt at
der altid skal være så forfærdeligt varmt på kontorer.

Fra : Henrik 8600

Dato : 08-12-09 17:35

> Hvorfor gjorde du da det, siden de anbefaler noget andet?
>
> Desuden arbejder hjernen bedst ved 18grader, så det er underligt at
> der altid skal være så forfærdeligt varmt på kontorer.

Ville være fedt med et link / dokumentation på det, er der noget?

Henrik

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-09 19:20

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>>> 2005) anbefaler, at temperaturen ved stillestiddende arbejde bør være

> Ville være fedt med et link / dokumentation på det, er der noget?

Hvis det er tilfældet, så er det da underligt at kroppen har indrettet sig
sådan, at hjernen er omkring de 37 grader varm.

Fra : CC

Dato : 08-12-09 23:12

http://www.at.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/Arbejdsstedets-indretning/At-vejledninger-om-arbejdsstedets-indret/A1-Faste-arbejdssteder/~/link.aspx?_id=56DE4547ED504521839EF0B0E2A7FC4D&_z=z

Fra : Lars Clement

Dato : 08-12-09 09:44

> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Hej Henrik

Det lyder da hyggeligt. hvad render i rundt i, hvis der blev 26 gr. ? (
hyggelig tanke ik´

ellers syntes konen her i huse, at 22 gr er passende

--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 08-12-09 09:54

> [...]
>
> Jeg render rundt i shorts og intet andet, hun render rundt i t-shirts.
>
> Jeg mener at hun bør tage noget på med LANGE ærmer, hun mener at vi bare

20 grader på kontoret, 18 grader i stuen (som jeg ikke bruger så ofte) og
køkkenet - modsat de fleste andre åbenbart, har jeg det varmere i
soveværelset end de andre rum! Bad og soveværelse er ca. 22 grader.

> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Jeg foretrækker komfort fremfor miljø hvis det er dér valget står!
Heldigvis kan det ofte kombineres, hvis man vil og har mulighederne,
desværre bor jeg i lejlighed så jeg har ikke megen indflydelse på hvordan
fjernvarmeværket får varmen ud i rørene...

Brian

Fra : GSX 750

Dato : 08-12-09 14:31

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Hej.
Hvis 24 grader kan få konen til at smide kludene og iklæde sig lækkert
lingeri, ja så er det jo den rette temperatur :)
Mvh
Jarl
--
Der efter isolering har minimum 22 grader i det meste af huset. Og vi har
kun brændeovn...

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 08-12-09 14:54

Henrik 8600 wrote:
> Hej
>
> Konen her vil gerne holde 24 grader, jeg synes 20 grader er
> rigeligt....
20 grader er absolut nok til mig. Når jeg kommer hjem ved 16-tiden er der
vel 17-18 grader i stuen. Jeg tænder så op i brændeovnen til termometret
rammer godt 20 grader. Termometret sidder et køligt sted, så når den kommer
op på de 20 er der i hvert fald varmt nok. Kontoret på 1. sal kan ikke helt
følge med, men her mistænker jeg en skråvæg for at lade lige lovlig meget
varme undslippe, så den skal nok snart efterisoleres.

Under alle omstændigheder synes jeg 24 grader er ALT for meget, men det er
sikkert en vanesag.

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-12-09 16:31

> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Det er nemmere å kle på seg enn av seg....tror jeg
Her i huset vil konen ha max 22, mannen gjerne 25.....akkja!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-12-09 19:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> Hvis det er tilfældet, så er det da underligt at kroppen har
> indrettet sig sådan, at hjernen er omkring de 37 grader varm.

Det er inrettet efter den temperatur, hvor vand har den laveste
specifikke varmekapacitet.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Kate

Dato : 08-12-09 19:47

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote in

> Konen her vil gerne holde 24 grader, jeg synes 20 grader er
> rigeligt....

Jeg holder godt 20 gr. Hulet er ikke stort så det er samme temp i alle
rum, undtagt bryggers, som er mærkbart køligere.
Jeg er også nærig, så hvis der er aftner hvor jeg er mere kuldskær end
andre napper jeg dynen ind i sofaen. Det er også så hyggeligt
Jeg varmer med el-varme og helt billigt er det jo ikke.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Brian Lund

Dato : 09-12-09 07:47

> [...]
> andre napper jeg dynen ind i sofaen. Det er også så hyggeligt
> Jeg varmer med el-varme og helt billigt er det jo ikke.

Køb en varmepumpe! Den kører også på el men du får meget mere varme ud per
KWh end du gør med standard varmelegemer (el-radiatorer)! :)

Har lige set flere modeller varmepumper til yderst overkommelige priser,
ok - det koster så nok ikke helt gratis at få den sat op og fyldt gas på...

Brian

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-12-09 11:16

Henrik 8600 formulerede spørgsmålet:
> Hej
>
> Konen her vil gerne holde 24 grader, jeg synes 20 grader er rigeligt....
>
> Så nu går spørgsmålet på hvad der egentligt er "normalt".

Det er forskelligt fra person til person.

Pga. rygproblemer vil jeg helst ha 25 grader.

Min kone skal helst ha det koldt.

Jeg har så arangeret mig med varmepuder.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-12-09 12:50

Hej!

Jeg har slet ikke varme på endnu - synes ikke det er koldt nok. Det er i
et lejlighedskomplex med lejligheder "hele vejen rundt" omkring mig. Der
er "vinduesvæg" i den ene ende af lejligheden, og de er ret kolde
(alurammer). Men jeg er nok heller ikke den mest kuldskær person i
verdenen. Har ikke målt temperaturen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars Hansen

Dato : 09-12-09 13:21

> [...]
>
> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???
>
> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Bor sammen med 4 piger på henholdsvis 2 år, 3 år, 11 år og 39 år, så
meningerne er delte om temperaturen.
De to små og moren ser helst 26-27 grader, den ældste og mig gerne omkring
20.

Stuen: ca. 24 grader om aftenen, ca. 20 om morgenen.
Køkken, gang, værelser: ca. 20-21 grader døgnet rundt.
Soveværelse: ca. 18 grader.
Entre: Samme temperatur som udenfor på grund af en utæt hoveddør. (skiftes i
næste uge).

Brændeovnen kører om aftenen derfor den høje temperatur i stuen.
Vi har 240 m2 el-opvarmet, så brændeovnen er en god opfindelse. Ved brug af
brændeovnen næsten hver aften om vinteren holder vi os til et forbrug på ca.
17.000 Kwh om året inclusiv forbrugsel.

Lars Hansen

Fra : Petersen Michael

Dato : 09-12-09 21:18

Henrik 8600 wrote:

Hejsa

> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

17 - 19º C i køkkenet
19 - 21º C i stuen
20 - 22º C i soveværelset

> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Jeg bruger ikke noget med dag og natsænkning..
Stiller radiator termostaterne ind, når fyringssæsonnen starter, og det gør
den når jeg begynder at fryse..

Miljø? er det det de går rundt over i København og forplumrer på et stormøde

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : uh

Dato : 21-12-09 17:44

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Konen her vil gerne holde 24 grader, jeg synes 20 grader er rigeligt....

Det er meget individuelt hvornår man synes temperaturen er behagelig.

> [...]
>
> Jeg render rundt i shorts og intet andet, hun render rundt i t-shirts.
>
> Jeg mener at hun bør tage noget på med LANGE ærmer, hun mener at vi bare

Hej Henrik.
Jeg er totalt enig med dig - om vinteren bør man klæde sig varmere på, det
er alt for kostbart at fyre så meget rum op for en enkelt persons skyld,
ikke bare for dig/jer, men også for miljøet/kloden og langt billigere at
tage fx en langærmet t-shirt eller cardigan på, når fyringssæsonen sætter
ind. Selv mener jeg det er et spørgsmål om at tage ansvar og ikke kun tænke
på sig selv og egen bekvemmelighed, men så længe man ikke er klar over
problemet (fx børn der ikke bliver opdraget til at lukke dørene for varmen),
eller hvis man ikke KAN tåle lavere temperaturer - ja, så er man vel
undskyldt. Men er det ikke svært at være uvidende om problemet i dag - ?

> Hvordan fungerer dette hjemme hos jer andre???

Selv har jeg for mange år siden valgt at vænne mig til ca. 20 grader
indendøre om vinteren, man skal bare klæde sig efter det. Du kan jo så evt.
skabe lidt ekstra hygge lørdag aften med et par grader mere, så konen bliver
i "sommerhumør" og smider lidt af tøjet, hun vil hurtigt vænne sig til at
det er dejligt varmt ved 22 grader, hvis I til dagligt "kun" har 20.

> Nu er varme jo ikke gratis, og der er jo noget der hedder miljø...

Ja, og det er lettest at forstå konsekvensen af sine handlinger, hvis man
har børn som spejler sig i een, samt helst skal have en god fremtid, hvor
der er investeret ansvarlighed fra flest mulige voksne, ikke mindst
familien.

> Henrik og Konen

Held og lykke med en snak med konen om virkeligheden - og hils konen

mvh uh

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-10 12:09

> [...]
> har børn som spejler sig i een, samt helst skal have en god fremtid, hvor
> der er investeret ansvarlighed fra flest mulige voksne, ikke mindst

Tror også det hjælper på opmærksomheden hvis varme ikke bare er noget der
kommer ud af radiatoren... Selvom der ikke er så meget arbejde ved et
pillefyr så er der alligvel kontant afregning hver gang der skal piller på
magasinet - og ikke kun engang om året når der aflæses/afregnes varme som
gas/fjernvarme ...

Det samme med brændovnen. Og fyr&gulvvarme holder kun 19-20 grader i stuen -
så kan en pind i brændovnenn hurtigt øge komforten. Men det gør en enorm
forskel for komforten at gulvet er lunt - ikke mindst for børnene der
kravler rundt og leger på det. Den mindste dagplejer er flyttet til et hus
med kolde gulve. Selv med tæpper på gulvene er det ikke det samme..

I køkken/alrum der bruges både morgen og aften holdes 21 grader.

Jeg plejer at hælde piller på hver søndag. Men jeg forstuvede foden i
søndags så jeg udskød det (Der kan værre 450kg i magasinet og vi bruger
~35kg/døgn på denne årstid). Det viste jeg så ikke at vi ville få sne ... Så
det gav varmen mere end sædvanligt igår at grave pillerne ud af udhuset og
køre dem på trillebør til fyrrummet. Der var plads til 375kg så jeg kunne
godt have skudt det en dag mere, men der er hverken mere eller mindre sne
idag....

Btw så endte vi med at bruge 2610kg piller i 2009 af denne fyringssæsson.
Det gav et samlet forbrug i 2009 på 6t - Men mere interessant er jo
forbruget per fyringssæson da en "kold" vinter jo oftest breder sig over
årsskiftet

/A