Radiatorventil fjernvarme
Fra : Robert

Dato : 07-12-09 08:12

Hej

Jeg har i huset fjernvarme med vinkel returventiler monteret på alle
radiatorer. Disse styrer temperaturen på returafløbet.

Hvilke erstatningsventiler kan jeg montere når jeg ønsker at ventilen
i stedet styrer efter rumtemperaturen? (og er arbejdet let selv at
udføre)

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-12-09 11:12

On 7 Dec., 16:11, Robert <robert.marcus...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvilke erstatningsventiler kan jeg montere når jeg ønsker at ventilen
> i stedet styrer efter rumtemperaturen? (og er arbejdet let selv at

Dit fjernvarmeselskab har krav til hvilke radiatorventiltyper de
tillader. Fordi en termostat sidder på returløbet, eller har en føler
på returledniningen kan den altså godt regulere efter rumtemperaturen
alligevel.

Generelt skal varmeinstallationer der er tilslttet fjernvarme direkte
(uden varmeveklser) trykprøves efter indgreb. Det er en god ide, for
der er ganske meget vand i fjernvarmeselskabets kedel, hvis noget
bliver utæt.
Har du lavet arbejdet selv, kan dit forsikringsselskab afvise at
betale ved en evt efterfølgende vandskade.

Hilsen Kim

Fra : Ivar

Dato : 07-12-09 21:46

Robert skrev:

> Jeg har i huset fjernvarme med vinkel returventiler monteret på alle
> radiatorer. Disse styrer temperaturen på returafløbet.

De styrer temperaturen på returvandet, og dermed indirekte
temperaturen i rummet. Det kan de selvfølgelig ikke gøre så
præcist som den der er direkte styret af lufttemperaturen. Til gengæld
går den ikke af mok, fordi der luftes ud i et kvarter.

Returventiler regulerer typisk på fuldt differenstryk, mens
luftstyrende ventiler kræver at differenstrykket ikke er for højt.
Hvis du vil skifte kan det være at du skal have differenstryks-
regulering i dit system.

Ivar Magnusson

Fra : Petersen Michael

Dato : 08-12-09 00:28

Robert <robert.marcussen@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvilke erstatningsventiler kan jeg montere når jeg ønsker at ventilen
> i stedet styrer efter rumtemperaturen? (og er arbejdet let selv at

Hvis du vil noget snedigt, så lader du returventilen være, og montere en
fremløbsventil..
På den måde styrer fremløbsventilen hvor varm radiatoren skal blive, og
returen hvor meget der skal køles ned inden du sender vandet videre..

Ja, det er til at udføre selv..

Luk for vandet - både fremløb og retur
tap vandet af radiatoren
monter ventilen
sæt vand på systemet, luft radiatoren ud..

Trykprøvning?
Hvis det holder tæt nu, så bliver det nok ved med det..
Det er jo tydeligt at se om det drypper eller tap løber..
hvis, så er det forfra..
Jeg anbefaler Loctite 55 det er nemmere og hurtigere at arbejde med end
fehår og fedt..
http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=206&produkt=4535

Michael Petersen

Omme i Nyborg