Findes der en god (visuel) HSL - RGB conve~
Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-09 13:53

Hej.

For at sige det lige ud, så kan jeg ikke rigtig finde ud af at
'ekstrapolere' farveprøver til et større billede/perspektiv.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig en 'color picker', der viser
farverne i lidt større perspektiv end de 'color pickers', der findes rundt
omkring i diverse programmer.

RGB giver ~ 1,7 mio farver, og de color pickers jeg har, viser kun et lille
(bitte) udsnit.

Ud over det kniber med at placere cursoren, så synes jeg det er svært at
holde sig inde for samme farveskala.

Men så vidt jeg kan se, så kan man vha HSL bevæge sig inden for samme skala:
http://www.w3.org/TR/css3-color/#colorunits

Så jeg påtænker at lave en 'color picker', baseret på HSL, og konverteret
til RGB, men hvis det findes i forvejen, er det lidt blødt:
"udsæt aldrig til i morgen, hvad du kan stjæle på nettet i dag"

Jeg har lavet noget mock-up her:
http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp
Hvor tanken er, at jeg laver sliders for hhv. Hue, Saturation og Lightness.

Men findes der sådan et værktøj?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-12-09 14:48

Stig Johansen skrev:

> Men findes der sådan et værktøj?

Sikkert, men hvis du har en bare nogenlunde
begavet grafikprogram, omfatter det et sådant
værktøj. Jeg har siden forrige århundrede brugt
forskellige versioner af Paintshop Pro, alle
forsynet med en farvecirkel hvor du kan bevæge
cursoren hen over cirklen og samtidigt læse
såvel HSL som RGB som hexværdier for den farve
cursoren er over.

Det online program jeg husker er
http://meyerweb.com/eric/tools/color-blend/

Men googler du efter color blender eller color
slider er jeg ret sikker på at du kan finde
lignende.

Det nyttige ved dit program er uden tvivl den
store flade. Men jeg har nu den vane simpelthen
at lave en stor firkant i Paintshop og fylde
den farve i, jeg vil teste. Det har den fordel
at jeg hurtigt kan indsætt mindre figurer og
tekst i forskellige andre farver for at vurdere
et samlet udseende.

Mit største problem er uden tvivl min manglende
sans for, hvad der er smukt og hvad der er mindre
smukt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-09 17:28

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Sikkert, men hvis du har en bare nogenlunde
> begavet grafikprogram, omfatter det et sådant
> værktøj.

Det har jeg nok ikke.
Jeg har kun nogle banale ting som Image Composer og den slags.

> [...]
> forsynet med en farvecirkel hvor du kan bevæge
> cursoren hen over cirklen og samtidigt læse
> såvel HSL som RGB som hexværdier for den farve

De programmer jeg har, har sådan en lille firkant, hvor jeg ikke rigtig kan
skille farverne ad.
Der er jo ca. 1,7 mio farver, der skal presses ned i noget der ligner
150x150 px.

Det med konvertering til RGB går ud på, at HSL tilsyneladende er CSS3, og
virker sikkert ikke i ældre/IE browsere.

> Men googler du efter color blender eller color
> slider er jeg ret sikker på at du kan finde
> lignende.

Det var ikke så slemt at lave det færdigt, så det gjorde jeg.
(Afhængig af hvordan man definerer 'færdigt')

Men jeg fik lavet det så man kan klikke på 'bjælkerne', og derfra vælge
farver.

'Slidermarkerne' kunne nok være mere intelligente, men indtil videre har jeg
bare brugt nogle sorte 'klodser':
<http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp>

> Det nyttige ved dit program er uden tvivl den
> store flade.

Det var lige præcis det jeg ver ude efter.
De color pickere jeg har, skal man nærmest bruge elektronmikroskop for at se
hvor man skal klikke.

> Men jeg har nu den vane simpelthen
> at lave en stor firkant i Paintshop og fylde
> den farve i, jeg vil teste.

Jeg kan nok gøre det samme, men det jeg var ude efter var en mere visuel
måde at vælge farven.

> Mit største problem er uden tvivl min manglende
> sans for, hvad der er smukt og hvad der er mindre
> smukt.

Jeg kan ikke designe, men som en gammel kollega sagde:
"Jeg kan ikke lægge æg, men jeg kan godt afgøre om det er råddent".

Stig Johansen

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 08-12-09 15:08

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp
> Hvor tanken er, at jeg laver sliders for hhv. Hue, Saturation og Lightness.

Det kan sikkert gøres meget mere sofostikeret, men her er en simpel metode,
hvis man som mig har MS publisher på sin PC.
Åbn et tomt dokument
Lav en passende stor firkant, og vælg flere udfyldningefarver og derefter
brugerdefineret.
Så vælger du udfyldningsfarven og kan så aflæse farvekoden i RGB, HSL eller
cmyk
mvh
Steffen Nørregaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 08-12-09 22:34

> [...]
> til RGB, men hvis det findes i forvejen, er det lidt blødt:
> "udsæt aldrig til i morgen, hvad du kan stjæle på nettet i dag"

Prøv at se følgende side...
http://colorschemedesigner.com/

Jeg har hentet den ned (alt java ect.) så jeg kan bruge den offline...

Den virker perfekt og man kan vælge alle de komplementærfarver man næsten
har lyst til...
Et virkelig godt stykke værktøj.

> Men findes der sådan et værktøj?
Jep...

Christian

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 01:27

Christian Kragh wrote:

> Prøv at se følgende side...
> http://colorschemedesigner.com/

Den virker ikke i min Konqueror, giver blot en sort skærm pga. fejl i
javascript.

Dog kan jeg (næsnten) se den i min FF.

Mit syn er nok ikke hvad det har været, så jeg kan simpelthen ikke læse den
tekst på sort baggrund.

> Den virker perfekt og man kan vælge alle de komplementærfarver man næsten
> har lyst til...
> Et virkelig godt stykke værktøj.

Den mangler (så vidt jeg kan se) detaljeringsgraderne, som var det jeg var
ude efter.

Jeg lavede i stedet min egen:
<http://w-o-p-r.dk/tips/hsl.converter.asp>
Og det var specielt lightness jeg var ude efter.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med farver, så nogle (=de fleste) gange
får jeg valgt en RGB værdi, der måske er lidt for mørk.

Nu kan jeg taste RGB værdierne ind, og så gøre dem lysere/mørkere eller
skifte nuancer.

Mit problem er, at der ikke rigtig er konsistens i RGB værdierne hvis de
lige skal tones lidt ned, så derfor HSL.

> Jep...

Og nu findes der et til ;)

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-09 08:58

   http://www.colorschemer.com/online.html

   http://www.colormatch.dk/

   http://www.colorblender.com/

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 10:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> http://www.colorschemer.com/online.html

Har ikke HSL som valg, men kun RGB.

> http://www.colormatch.dk/
>
> http://www.colorblender.com/

Jeg var ude efter HSL, og ikke hverken RGB eller HSV.

Men jeg har lavet min egen 'color picker', så problemet er løst.

Stig Johansen

Fra : Christian Kragh

Dato : 09-12-09 10:33

> Den mangler (så vidt jeg kan se) detaljeringsgraderne, som var det jeg var
> ude efter.

Også nede i bunden hvor man kan vælge "Adjust Scheme"?

Christian

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 11:55

Christian Kragh wrote:

> Også nede i bunden hvor man kan vælge "Adjust Scheme"?

Det ved jeg ikke, men sikkert nok.
Det jeg ser er:
<http://w-o-p-r.dk/images/color.picker.gif>
Muligvis er det smart, men jeg kan ikke rigtig se brugbarheden.

Kan du ikke lave en version, hvor det ikke er sort baggrund med grå tekster?

Som det ser ud nu, kan jeg ikke se brugbarheden.

Prøv at lave lidt om på baggrundsfarverne, og teksten, så almindelige
dødelige også kan se det.

Stig Johansen

Fra : Christian Kragh

Dato : 09-12-09 17:46

> Det ved jeg ikke, men sikkert nok.
> Det jeg ser er:
> <http://w-o-p-r.dk/images/color.picker.gif>
> Muligvis er det smart, men jeg kan ikke rigtig se brugbarheden.

Se her:
http://www3.ckweb.dk/side.png

> [...]
> Som det ser ud nu, kan jeg ikke se brugbarheden.
> Prøv at lave lidt om på baggrundsfarverne, og teksten, så almindelige

Det er ikke min side, men jeg bruger den flittigt...

Christian

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-09 20:57

Christian Kragh wrote:

> Se her:
> http://www3.ckweb.dk/side.png

Jo, men når jeg snakker brugbarhed (for mig), så kan jeg jo slet ikke se de
aktuelle farver i de sorte firkanter, hvor man kan justere saturation og
lightness.

Hvis du kigger på den jeg har lavet, så kan du se hvad jeg mener.

På den side du henviser til, skal jeg sidde og gætte mig frem til hvor jeg
skal klikke i de sorte på sorte firkanter, og netop fordi det er sort i
sort, så jeg jeg ikke se de sorte 'markeringer' på de sorte firkanter, så
jeg kan reelt ikke bruge den.

Stig Johansen