Nøgenhed i sit eget hjem
Fra : Susie Hansen

Dato : 06-12-09 12:48

Hej,

er der nogen som kan belyse flg. spørgsmål for os:

Såfremt man er i sit EGET HJEM, kan man så tvinges til at undlade "uterlig
opføsel", eksempelvis nøgenhed eller det der er værre?
Hvis man har en lejlighed i stue-plan med dejligt store vinduer, og man har
lyst til at gå nøgen rundt hele dagen?
På sin parcelhusgrund med nyplantet hæk (den er ikke så høj endnu)?
- altså eksempler hvor enhver med et enkelt kig kan blive ramt på sin
blufærdighed...

Mvh Kai

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-12-09 14:16

Susie Hansen skrev:
> Hej,
>
> er der nogen som kan belyse flg. spørgsmål for os:
>
> Såfremt man er i sit EGET HJEM, kan man så tvinges til at undlade
> "uterlig opføsel", eksempelvis nøgenhed eller det der er værre?
Der findes ingen lov i Danmark der direkte fastsætter, hvad
naturister må og ikke må. Der er kun meget få begrænsninger af
hvor frit man kan praktisere naturisme.

> Hvis man har en lejlighed i stue-plan med dejligt store vinduer, og man
> har lyst til at gå nøgen rundt hele dagen?
Hvis du har lyst til det så må du naturligvis gerne det.

> På sin parcelhusgrund med nyplantet hæk (den er ikke så høj endnu)?
> - altså eksempler hvor enhver med et enkelt kig kan blive ramt på sin
> blufærdighed...
>
> Mvh Kai
Ordensbekendtgørelsen
Kapitel 2. Sikring af den offentlige orden mv.

§ 3. Stk. 2. Det er forbudt at udvise uanstændig eller anstødelig
opførsel, der er egnet til at forulempe andre eller vække
offentlig forargelse.

Stk. 4. Begås de i stk. 1 og 2 nævnte handlinger på steder,
hvortil der ikke er almindelig adgang, og medfører de
forstyrrelser af den offentlige orden, kan politiet påbyde, at de
bringes til ophør.

Ordensbekendtgørelsen gælder for alle politikredse og er gældende
"på veje eller på andre steder, hvortil der er almindelig
adgang." Bemærk dog at Politiet også kan gribe ind overfor
handlinger, der sker andre steder, hvis de forstyrrer den
offentlige orden.

Ordensbekendtgørelsens område ligger mellem de handlinger, der
ikke er så anstødelige, at de er belagt med straf, og de
handlinger, der er så grove, at der kan straffes efter
Straffelonvens kapitel 24 om blufærdighedskrænkelse.

Spørgsmålet om hvor og hvornår almindelig nøgenhed er ulovlig
afhænger af hvornår man mener der er tale om "uanstændig eller
anstødelig opførsel, der er egnet til at forulempe andre eller
vække offentlig forargelse." Det er i høj grad et spørgsmål om
fortolkning og ifølge Justitsministeriet vil det bero på en
vurdering af de nærmere omstændigheder i den konkrete sag.

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Kasper Demant

Dato : 06-12-09 14:23

Susie Hansen skrev:
> [...]
> På sin parcelhusgrund med nyplantet hæk (den er ikke så høj endnu)?
> - altså eksempler hvor enhver med et enkelt kig kan blive ramt på sin

Ifølge strl. § 232 straffes den, som ved uterligt forhold krænker
blufærdigheden eller giver offentlig forargelse med bøde eller fængsel
indtil 4 år.

Medmindre dine naboer ingen mulighed har for at undgå at se "showet", så
kan du ikke straffes for blufærdighedskrænkelse. Hvis folk tilmed er
nødt til at foretage sig en aktiv handling for at se akten, fx ved at
standse op og se ind af vinduet (vindueskiggeri), så er det dem, der kan
straffes for blufærdighedskrænekse.

Kort og godt, med mindre du stiller dig i vinduet og bevidst gør
forbipasserende opmærksomme på din nøgenhed, straffes du ikke.

Mht, din færden udendørs er det nok afgørende hvordan du optræder. Det
er klart, at hvis din nøgenhed skyldes et ønske fra din side om at
krænke andres blufærdighed, vil du kunne straffes - selv hvis der ikke
er nogen der bliver krænket eller i det hele taget ser det.
Hvis du bare passer dig selv (på din egen grund), er jeg af den klare
overbevisning, at forbipasserende må kigge den anden vej.

Hvis du derimod bevæger dig rundt i offentligheden uden tøj på, vil
formodningen nok være for, at du forsøger at krænke andre folks
blufærdighed, men derimod ikke hvis du lægger dig nøgen og solbader i en
fjern afkrog af marselisborgskoven, hvor du ikke har til hensigt at
andre skal se dig.
Lad mig citere fra en artikel: http://aoa.dk/byen-rundt/3-til-sex

"»Vi skal i princippet agere, hvis der er nogen, der føler sig stødt i
henhold til ordensbekendtgørelsen, men der skal jo også være en vis
rimelighed i det,« siger Peter Elkjær, vagtchef ved Østjyllands Politi.

»Hvis vi får et opkald om et par, der hygger sig langt inde i
Marselisborg Skov, ville jeg nok bede anmelderen om at vende ryggen til.
Men hvis det på den anden side foregår i Rådhusparken eller i
Mølleparken, så ville vi nok reagere.«"

Vh

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ralph Køster

Dato : 06-12-09 14:51

Jeg vil bare spørge...hvor bor du Susie

Fra : Gamle

Dato : 06-12-09 15:08

Ralph Køster wrote:
> Jeg vil bare spørge...hvor bor du Susie

Det er da underskrevet af Kai

/Torben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-12-09 15:15

Den 06-12-2009, skrev Gamle:

> Det er da underskrevet af Kai

Hver sin fornøjelse...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-12-09 20:52

Den Sun, 06 Dec 2009 12:47:43 +0100 skrev Susie Hansen:

> Hvis man
> har en lejlighed i stue-plan med dejligt store vinduer, og man har lyst
> til at gå nøgen rundt hele dagen?
>
> Mvh Kai

Go ide. Der er bare alt for få _kvinder_ der praktiserer dette.

MÃ¥ske de mangler et eller andet primitivt gen, fra dyreriget.

--
Karl Erik.

Fra : Hauge

Dato : 06-12-09 21:10

Karl Erik Christensen skrev:
> MÃ¥ske de mangler et eller andet primitivt gen, fra dyreriget.

Det kan de jo låne af dig.

/Hauge

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-09 22:16

Hauge wrote:

> Det kan de jo låne af dig.

Er det det gen der hedder Kai?

--
- Frank

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-12-09 22:04

Susie Hansen <susie.hansen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> På sin parcelhusgrund med nyplantet hæk (den er ikke så høj endnu)?
> - altså eksempler hvor enhver med et enkelt kig kan blive ramt på sin

Kai?

Nå, til sagen. Der var een i Holbæk tror jeg, der for nylig havde sat en
bænk, som kan havde anskaffet i Syd Afrika, op i sin forhave. Den stod
altså på privat grund, men kunne ses fra offentlig vej(en).

Bænken var speciel, idet der stor "Whites Only" på et skilt, og det
kunne ses fra vejen.

Han blev dømt til at ta' bænken ned - jeg tror faktisk at bænken blev
beslaglagt.

Så det er ikke ligegyldigt hvad du har/gør på din private matrikel, når
det kan iagtages fra offentlig vej.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Bæ9

Dato : 06-12-09 22:18

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> det kan iagtages fra offentlig vej.
>

> --
> "I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall

har du et billede vi kan se - eller er "Kai" dækkende

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-12-09 22:52

Bæ9 <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote:

<snip>

> har du et billede vi kan se - eller er "Kai" dækkende

Af bænken? Nej. Den hedder nok heller ikke "Kai".

Fra : Bæ9

Dato : 06-12-09 23:04

> Bæ9 <baeni.splitterr@vende.tosset> wrote:
>
> <snip>

> Af bænken? Nej. Den hedder nok heller ikke "Kai".

hehe - point

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-09 21:24

> [...]

> beslaglagt.
>
> Så det er ikke ligegyldigt hvad du har/gør på din private matrikel, når

Måske en campingvogn med samme skilt :)

--
Per