Skal Lavateraen beskæres (skæres ned)?
Fra : Helmuth Mail

Dato : 05-12-09 23:25

Tidligere på året plantede jeg nogle nye Lavateraer. De er i sommerens
løb vokset og blomstret fint - og er blevet op til en meter i højden/
diameter.

De er nu afblomstret. Skal jeg skære dem ned (tilbage) - og i givet
fald hvor meget. Eller skal jeg lade dem være?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-09 08:19

On Sat, 5 Dec 2009 22:24:56 -0800 (PST), Helmuth Mail
<helmuthmail@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>De er nu afblomstret. Skal jeg skære dem ned (tilbage) - og i givet
>fald hvor meget. Eller skal jeg lade dem være?

Lige nu skal du helst lade dem være.
De vil helt sikkert fryse en del tilbage i vinterens løb, så hvis du
klipper dem allerede nu, vil der ikke være så meget tilbage der kan
fryse væk. Derfor bliver risikoen for at den fryser helt væk være (lidt)
større.

Til foråret skal den klippes ned - langt ned. Blomsterne kommer på de
nye skud den sætter til foråret.

Men, hvis den f.eks står og irriterer dig, eller der er nogle grene som
direkte sidder i vejen, så kan du godt klippe den en smule nu. Det
bedste er bare at vente til foråret.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Helmuth Mail

Dato : 06-12-09 10:48

On 6 Dec., 08:18, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Til foråret skal den klippes ned - langt ned. Blomsterne kommer på de
> nye skud den sætter til foråret.

Hej Mads. Tak for fint svar.
HVOR langt tilbage ...? så den kun er 30 cm i højden/diameter?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-12-09 21:44

On Sun, 6 Dec 2009 09:48:00 -0800 (PST), Helmuth Mail

Ja, det er passende.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/