Hvad koster det i CO2 at smelte en bil om ~
Fra : EV

Dato : 06-12-09 20:41

DR og FDM har lavet et regnestykke som viser at det er 1,5% billigere at
køre i ny bil end et gammelt vrag.
http://www.dr.dk/DR1/guld/spareraad/20080205103925.htm

Det får mig til at tænke på dengang folk kasserede deres deodorant og købte
nyt uden drivehus gas.
Eller udskifte en OK Pc med en ny, der har forbrugt fem gange mere energi i
fremstillingen end den vil forbruge i hele sit aktive liv.
Men hvor meget energi går der egentlig til at lave en ny bil og bortskaffe
en brugt.?

Mvh Peter

Fra : .J.S...

Dato : 06-12-09 21:47

"EV" <alt.binaries.e-book.technical@danmark.dk> wrote in message
> DR og FDM har lavet et regnestykke som viser at det er 1,5% billigere at
> køre i ny bil end et gammelt vrag.
> http://www.dr.dk/DR1/guld/spareraad/20080205103925.htm

Den skal dælme være gammel den Carina for at man vil bytte med en Panda...

> [...]
> i fremstillingen end den vil forbruge i hele sit aktive liv.
> Men hvor meget energi går der egentlig til at lave en ny bil og bortskaffe

Ja en totalberegning er det eneste rigtige.
Mener et amerikansk institut har lavet en sådan beregning.
Det gav en meget traditionelt konstrueret og lokalt produceret bil en meget
bedre placering end brændstoføkonomien alene.

mvh/JS

Fra : KASO

Dato : 07-12-09 00:28

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> "EV" <alt.binaries.e-book.technical@danmark.dk> wrote in message
>>
> Den skal dælme være gammel den Carina for at man vil bytte med en Panda...

En Carina ER gammel - det er mange år siden den sidste blev afløst af 1.
generation Avensis (som i mellemtiden er nået 3. generation).

Fra : Keld Nygaard

Dato : 07-12-09 10:14

> [...]
> Det gav en meget traditionelt konstrueret og lokalt produceret bil en
> meget bedre placering end brændstoføkonomien alene.

Jyllands Posten havde engang en artikel hvor de refererede til en sådan
kortlægning. Den viste at det mest CO2 neutrale bilmærke var Land Rover,
hvilket skyldes at (og nu er det frit fra hukommelsen) omkring 65% af alle
fremstillede biler siden 60'erne stadig var i drift, at deres konstruktion
var simpel så der ikke blev brugt meget energi på udvikling og at
reservedele var billige at fremstille (og der var sjældent brug for dem).

Jeg har ledt efter artiklen, men den dukkede lige - måske er der nogen der
kan komme på bedre keywords at søge på...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : .J.S...

Dato : 07-12-09 19:05

"Keld Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har ledt efter artiklen, men den dukkede lige - måske er der nogen der
> kan komme på bedre keywords at søge på...

I følge denne artikel er det ikke så meget der kommer fra production.
Fremgår så ikke hvor langt de forventer at bilen kører inden den skrottes,
og selve skrotningen koster vel også energi eller går det lige op med
udvinding af nyt jern ?
http://earthtrends.wri.org/features/view_feature.php?theme=5&fid=53

Og en anden artikel om emnet, andelen fra production svinger voldsomt
afhængigt af hvem man spørger.
De er bindegale de amerikanere, tilskud for at købe en pickup som går
15miles per gallon..
http://www.automotiveworld.com/news/environment/77989--cash-for-clunkers-and-lifetime-co2-emissions

Også et spændende dokument, dog om effektiviteten af biler med forskellige
drivmidler.
El biler er kun godt hvis man producerer strømmen på en ren måde. side 15.
http://oliebranchen.dk/Aktuelt/Nyheder/2009/~/media/Billeder%20fra%20gammel%20hjemmeside/Elbiler%20grafik/Microsoft%20Word%20-%20ENG-Personbilers%20CO2emission%20final%20report%20080909%20_2_.ashx

Fra : René Løweneck

Dato : 07-12-09 09:59

3 CO2'er