Vandret scrollbar på <textarea>
Fra : Stig Johansen

Dato : 07-12-09 02:31

Hej.

Jeg har søgt og søgt og prøvet, men lige meget hvad jeg har prøvet, så kan
jeg ikke få en vandret scrollbar på <textarea>.

Det jeg er ude efter, er samme opførsel som en ganske almindelig multiline
edit kontrol (som notepad), hvor man kan sætte word wrap fra eller til.

Altså at teksten ikke wrapper hvis den er længere end det synlige vindue.

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Det underlige er, at de søgeresultater jeg finder omhandler _fjernelse_ af
scrollbar, som om de var der, og ikke omvendt som jeg er ude efter.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-12-09 12:30

Stig Johansen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har søgt og søgt og prøvet, men lige meget hvad jeg har prøvet,
> så kan jeg ikke få en vandret scrollbar på <textarea>.

Kan noget her hjælpe dig?

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/whitespace.php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-12-09 20:22

Erik Ginnerskov wrote:

> Kan noget her hjælpe dig?
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/whitespace.php

Ikke rigtig.

PÅ div'er er det nemt nok at lave scrollbarer, men åbenbart ikke på et
textarea.

Jeg synes jeg har prøvet alle mulige kombinationer af white-space: pre,
nowrap og lagt en <pre> uden om, forskellige kombinationer af overflow, men
ligegyldigt hvad jeg prøver, så wrapper skidtet.

Det er lidt irriterende, da input ikke (altid) bliver vist som forventet,
for når det bliver vist, så wrapper det jo ikke.

Det kan måske slet ikke lade sig gøre at få textarea til at undlade wrap?

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-12-09 22:37

Stig Johansen skrev:

> Ikke rigtig.
>
> PÅ div'er er det nemt nok at lave scrollbarer, men
> åbenbart ikke på et textarea.

Jamen, hvis <pre>teksten er skrevet med pre, skifter
den ikke linje, så skal der kommer vandret scroll når
teksten er bredere end din textarea</pre> - ellers må
du lige give et link.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-09 03:08

Allan Vebel wrote:

> Jamen, hvis <pre>teksten er skrevet med pre, skifter
> den ikke linje, så skal der kommer vandret scroll når
> teksten er bredere end din textarea</pre> - ellers må
> du lige give et link.

Det var et generelt spørgsmål om textarea, så ethvert html, der indeholder
<textarea> kunne bruges.

Som nævnt synes jeg, at jeg har prøvet alle mulig kombinationer af styles,
og det vil føre for vidt at lave sider med hver eneste kombination (som i
øvrigt ikke virker).

Den med <pre> var ikke <pre> i sig selv, men et forsøg (baseret på Google)
med:
Altså at indkapsle textarea i en pre, men det har heller ingen effekt.

Men Birger har givet løsningen, så jeg er tilfreds.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-12-09 20:54

Den 07-12-2009, skrev Stig Johansen:
> [...]
>
> Det underlige er, at de søgeresultater jeg finder omhandler _fjernelse_ af
> scrollbar, som om de var der, og ikke omvendt som jeg er ude efter.

<textarea wrap="off" ...>
Kan ikke huske hvor jeg har fundet det - men det virker i FF og IE > 7
Vist nok noget med, om den skal returnere bløde linieskift eller ej.
brugt på bbsorensen.com under Software - AJAX til at vise koder...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-09 03:03

Birger Sørensen wrote:

> <textarea wrap="off" ...>

Nå så dér var det hemmelige voodoo-trick :)

> Kan ikke huske hvor jeg har fundet det - men det virker i FF og IE > 7

Jeg kan så fortælle dig, at det også virker i min IE6, samt min Konqueror.

> Vist nok noget med, om den skal returnere bløde linieskift eller ej.

Bare det virker, så er jeg tilfreds - godt nok validerer det ikke, men der
er tilsyneladende ikke andre måder at gøre det på.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-09 17:00

Birger Sørensen wrote:

> <textarea wrap="off" ...>
> Kan ikke huske hvor jeg har fundet det - men det virker i FF og IE > 7

Det ville da ellers være rart at vide. Det er udokumenteret hos
http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#edef-TEXTAREA og det er ikke
validt:

http://ginnerskov.dk/test.php
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fginnerskov.dk%2Ftest.php

> brugt på bbsorensen.com under Software - AJAX til at vise koder...

Det punkt har du gemt godt. Kan du ikke give et direkte link.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-09 17:05

Erik Ginnerskov wrote:

> http://ginnerskov.dk/test.php

Testede lige i de browsere, jeg har tilgængelig, det fungerer ikke i
W/Safari.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-12-09 20:28

Erik Ginnerskov skrev:

> Testede lige i de browsere, jeg har tilgængelig, det fungerer ikke i
> W/Safari.

Så fik jeg da lige demonstreret et punkt hvor Safari og Google Chrome er
forskellige, selvom de to browsere ellers skulle køre efter samme motor.

I Google Chrome virker det fint.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-12-09 20:21

Erik Ginnerskov sendte dette med sin computer:

> [...]
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fginnerskov.dk%2Ftest.php

> Det punkt har du gemt godt. Kan du ikke give et direkte link.

http://bbsorensen.dk/?men=Software/AJAX/F.%20eks.
Skulle vist have nogle eksempler.

http://www.idocs.com/tags/forms/_TEXTAREA_WRAP.html
er et sted at finde det - men der er mange andre på google (textarea
wrap).
Ligner noget "leftover" fra HTML 3.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-12-09 23:58

Den Mon, 07 Dec 2009 20:53:38 +0100 skrev Birger Sørensen:

> [...]
> Vist nok noget med, om den skal returnere bløde linieskift eller ej.
> brugt på bbsorensen.com under Software - AJAX til at vise koder...

13 fejl og 15 advarsler - skal det nu være "smart"?

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fbbsorensen.dk%
2Fkontakt.php

--
Karl Erik.