Hvem er Messias?
Fra : Lyrik

Dato : 05-12-09 07:58

Farisæerne mente at Mesias skulle være en "søn"(efterkommer) af David..
Helt fast jødisk teologi, som teologerne over teologerne, farisæerne,
der gav tiende af "en bakke med dild" ved at klippe 10% af dilden og
give den til templet-mente fuldt og fast!.

Jesus siger til dem:" Hvordan kan Messias være Davids søn, når David
(i salme 110) kalder ham herre?

Bibelen på hverdagsdansk:110 Kongernes Konge;

Herren sagde til min Herre, den Salvede: »Sæt dig på tronen ved min
højre side, til alle dine fjender bøjer sig i støvet for dig!«
2.Fra Zion udstrækker dit kongedømme sig. »Jeg giver dig myndighed
over dine fjender!« siger Herren. 3.Dit folk kommer villigt på kampens
dag; bekranset og i helligt skrud kommer dine unge krigere til dig fra
morgenrødens skød.
4.Herren har aflagt et løfte, som aldrig kan rokkes; »Du skal altid
være præst i Melkizedeks embede!«

Hvad mener du?

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 05-12-09 21:37

Lyrik skrev:
> [...]
> morgenrødens skød.
> 4.Herren har aflagt et løfte, som aldrig kan rokkes; »Du skal altid

I dette regi, skulle man måske snarer spørge, hvad
er Messias?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 05-12-09 14:08

On 5 Dec., 21:36, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> I dette regi, skulle man måske snarer spørge, hvad
> er Messias?
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard-
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad med det her :

1.Peters brev 2:4;

Gud kan tage imod på grund af Jesus Kristus. 6.Skriften siger det
sådan:
»Se, jeg har udsøgt mig en værdifuld sten,
som skal være grundstenen i Zion.
Den, der tror på ham, skal aldrig blive skuffet.«
7.Dette er sagt for jeres skyld, som tror på ham. Men for dem, som
ikke tror, gælder ordet:
»Den sten, som håndværkerne kasserede, er blevet grundstenen.«
Og endvidere siges der:
8.»Han er den sten, som nogle vil støde sig på og falde over.«

Glædelig Jul
jens

Fra : Vidal

Dato : 05-12-09 22:21

Lyrik skrev:

> [...]
> Og endvidere siges der:
> 8.»Han er den sten, som nogle vil støde sig på og falde over.«

Undskyld, men hvad vil du sige med det?

> Glædelig Jul

Tak, er det ikke lidt tidligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 07-12-09 09:12

Fra : N/A

Dato : 05-12-09 22:21

Fra : Lyrik

Dato : 06-12-09 18:38

On 5 Dec., 22:21, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Undskyld, men hvad vil du sige med det?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der synes at være uenighed om emnet.
Jesus er Messias, Guds Søn, Frelseren af syndere der ikke kan frelse
sig selv.
Han er "scandalon"(ordet skandale red.)= "snublestenen" Den der falder
over den slår sig slemt, men den, den falder på, knuses totalt.
Han er kongernes konge og herrenes herre. Han sidder på sin trone med
sit jernscepter som han vil regere folkene med.
Han kommer tilbage og dømmer alle folkeslagene.
Enhver der tror at han er Guds Søn og at Gud opvakte ham fra de døde,
er gået over fra døden til livet.
Han er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Gud uden igennem
Ham.
Den der har Sønnen har også Faderen.
Til Jul fejrer vi at "Os er i dag en frelser født!" Lad ingen glemme
Messias.

God Jul fra
Jens

Fra : Vidal

Dato : 07-12-09 09:12

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Der synes at være uenighed om emnet.

Ja, måske. Mit udgangspunktet har nok været, om Jesus
har opfattet sig selv som Gud. Og måske også om jøderne
på den tid og dermed Jesus har opfattet Messias-figuren,
som Gud.

Og det er det, jeg tvivler på med de grunde, jeg har anført.

> [...]
> er gået over fra døden til livet.
> Han er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Gud uden igennem

Jo, jo. Jeg vil ikke pille ved Jesus' særstatus blandt
mennesker.

> Til Jul fejrer vi at "Os er i dag en frelser født!" Lad ingen glemme
> Messias.

Ja, og god jul til dig også.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-09 14:35

Vidal skrev i

> Mit udgangspunktet har nok været, om Jesus
> har opfattet sig selv som Gud.

Det er jo lige hvad han har, hvor han jo også kalder sig selv for "Jeg Er",
og jøderne forstod også hvad det var Jesus sagde til dem, hvorfor de da også
tog sten op for at ville stene ham.

I episoden med Thomas bliver det også gjort helt soleklart at Jesus kalder
sig selv for Gud. Og disciplene tilbad jo også Jesus som Gud, uden at Jesus
gjorde indsigelser mod det.

Endvidere fortæller Bibelen jo også at det var Jesus der stod for skabelsen,
hvorfor den Gud der taler i skabelsesberetningen altså er Jesus.

Hvad jøderne iøvrigt fejlagtigt måtte mene er egentlig helt irrelevant, da
de jo tog fejl og havde fejltolkninger af næsten alt hvad der havde med den
tids Bibel (GT) at gøre.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Vidal

Dato : 08-12-09 16:02

Andreas Falck skrev:

> Hvad jøderne iøvrigt fejlagtigt måtte mene er egentlig helt irrelevant,
> da de jo tog fejl og havde fejltolkninger af næsten alt hvad der havde
> med den tids Bibel (GT) at gøre.

Jeg taler jo om, hvordan Jesus som jøde, rettroende formentligt,
lunne forestille sig selv som Gud. I den diskussion er jeg nødt
til at se bort fra Johannes Ev og andre sværmeriske elementer
af praktiske grunde. Jeg har gennemgået en lang række steder fra
Johs også, der taler mod, at Jesus opfattede sig selv som Gud.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-09 16:17

Vidal skrev i

> [...]
> af praktiske grunde. Jeg har gennemgået en lang række steder fra
> Johs også, der taler mod, at Jesus opfattede sig selv som Gud.

Hvis du vil se Jesus alene som rettroende jøde ud fra den tids jødiske tro,
da må du jo så i al fald se bort fra ALT i NT.

Og gør du det, da er der jo slet ingen Jesus at finde overhovedet.

Jesus var ikke rettroende jøde efter den tids jødiske selvforståelse - og
det fremgår jo soleklart ud fra NT. Du kan jo blot læse Matt 23.

Jesus har jo den ene kontrovers efter den anden med den tids jøder og deres
selvforståelse. Jesus går endda så vidt at han klader dem for "Satans børn".

Fra : Vidal

Dato : 08-12-09 22:09

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i

> Hvis du vil se Jesus alene som rettroende jøde ud fra den tids jødiske
> tro, da må du jo så i al fald se bort fra ALT i NT.

Der er intet, der tyder på, Jesus ikke var monoteist.
Jesus henviser til det vigtigste i loven og henter
det her:

Mos 5,6

Israels Gud, den eneste Gud

v4 Hør, Israel! Herren vor Gud, *Herren er én* . v5 Derfor skal du elske
Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke. v6
Disse ord, som jeg i dag befaler dig, skal ligge dig på sinde, v7 og du skal
gentage dem for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når
du er ude, når du går i seng, og når du står op.

Efter min mening er det ikke helt tilfældigt. Eller tror
du Jesus sorterede? Måske de rigtige kristne, som du jo
hører til blandt burde rette lidt i teksten: Hør, Israel!
Herren vor Gud, Herren er tre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-12-09 23:08

Vidal skrev i

[ ... ]
> Mos 5,6

Som kristen anerkender du ikke gyldigheden af GT hvorfor dine henvisninger
til GT er uden gyldighed.

Men bortset fra det, så er Herren (Jahve) i GT altså Jesus!!

Og NT siger at Jesus er Gud.

Såre enkelt - og så simpelt - ikke nogen dikkedarer der.

Disciplene tilbad Jesus, og han korreksede dem ikke.

Det står så tydeligt, det står så klart! Kun ateister og gudsfornægtere vil
benægte dette.

Og inddrager vi GT, som du jo forkaster, så er det endnu mere klart og
tydeligt.

Mattæus, jødeevangelisten, gør det også utroligt tydeligt at Jesus er Gud,
akkurat som det fremgår af GT, idet Mattæus i meget stor udstrækning citerer
fra GT. Ja, han bygger hele sit evangelium på GT's profetier om Mesias og
hvordan disse profetier går i opfyldelse på Jesus af Nazareth, Guds Søn, som
selv er Gud, og som er Skaberen i 1. Mos kap 1.

Fra : Dybbøl

Dato : 09-12-09 12:39

Vidal skrev:

> [...]
> af praktiske grunde. Jeg har gennemgået en lang række steder fra
> Johs også, der taler mod, at Jesus opfattede sig selv som Gud.

Du siger at du ser bort fra Johs. Ev. - og umiddelbart efter at du har
gennemgået steder derfra som taler imod!

Kan du blive enig med dig selv??? Du forventer vel ikke at blive taget
alvorligt, vel?

Fra : Patruljen

Dato : 09-12-09 03:14

On 8 Dec., 22:09, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> gentage dem for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når
> du er ude, når du går i seng, og når du står op.

Det er pudsigt, at det ene citat fra mosebøgerne kan hives ud af
biblen og kastes i pejsen, mens det andet citat skal benyttes.

Det er nok en anelse inkonsistent bibellæsning Villy og øvrige kristne
lægger for dagen. Man citerer gerne fra GT den ene dag og den næste
kan hele GT fyres af på Vestforbrændingen - og heldigvis uden nærmere
forklaringer.

Hvilket fjolleri - sikke noget fnidderfjol at fyre af.