Undgå smagen af køleskab?
Fra : Morten P

Dato : 05-12-09 00:56

Nu har jeg fået testet et par køleskabe der har vand og is i lågen.
Fælles for dem alle er at vandet smager forfærdeligt af køleskab selvom der
er fast vandtilførsel.

Er der noget man kan gøre udover alm rengøring for at undgå smagen?

Fra : Heidi

Dato : 05-12-09 07:36

Morten P wrote:
> [...]
> selvom der er fast vandtilførsel.
>
> Er der noget man kan gøre udover alm rengøring for at undgå smagen?

Nu siger du køleskabe - mener du amerikanerskabe med fryser? Ellers kan
der vel ikke være is i?

Anyways - vores Samsung amerikaner leverer fint vand. Hvis vi ikke har
brugt vandforsyningen i nogle dage, hælder vi nogle gange det første
glas ud, men det er lige så meget fordi det ikke er helt så koldt som de
efterfølgende. Vi har aldrig oplevet en dårlig smag i vandet.
Nu har jeg lige læst dit indlæg højt for gemalen, og han spørger om det
kun er de første par glas det er galt med, eller om det er hele tiden?
Hvis det er hele tiden, så mener han måske det kan være vandslangen der
afgiver smag - men det er måske heller ikke sandsynligt at det er
problemet med alle de skabe du har testet? (Han er i øvrigt heller
professionel indenfor området, det er kun en idé!)

Der fulgte i øvrigt et filter med vores som vi ikke bruger, da det ikke
skulle være nødvendigt i DK - men det skulle også mere være mod større
"ting" i vandet, og ikke noget der virker mod dårlig smag.

--
Heidi

Fra : Mogens

Dato : 05-12-09 18:13

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ud, men det er lige så meget fordi det ikke er helt så koldt som de
> efterfølgende. Vi har aldrig oplevet en dårlig smag i vandet.

Amerikanerskabe lider af det fænomen, at vandtanken helst skal tømmes hver
dag. Man skal altså helst have et dagligt forbrug, som ligger på de ca. 1,2
liter vand, der kan være i tanken. I modsat fald kan problemet opstå...

Fra : Morten P

Dato : 05-12-09 20:16

> [...]
> dag. Man skal altså helst have et dagligt forbrug, som ligger på de ca.
> 1,2 liter vand, der kan være i tanken. I modsat fald kan problemet

Præcis! Men hvordan undgår man det?
Det samme sker jo ikke hvis jeg har en flaske vand stående i køleskabet...

Fra : Mogens

Dato : 05-12-09 22:39

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Præcis! Men hvordan undgår man det?

Bruger af vandet "hele tiden" - altså får tanken tømt hver dag ved et
løbende forbrug

Fra : Morten P

Dato : 06-12-09 09:18

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message
> "Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Bruger af vandet "hele tiden" - altså får tanken tømt hver dag ved et
> løbende forbrug

Jo jo
Men lugten kommer jo af noget - Hvis man fjerner den kilde behøver jeg ikke
bruge vandet konstant.

Jævnfør en flaske vand uden prop i køleskabet ikke får samme smag så
hurtigt.

Fra : Mogens

Dato : 06-12-09 10:22

> Jo jo

Godt så :)

> Men lugten kommer jo af noget - Hvis man fjerner den kilde behøver jeg
> ikke bruge vandet konstant.

Dét foreskriver producenten faktisk og er grund til en stor bekymring ved
bl.a. myndighederne -> At folk anvender drikkevandssystemet i
amerikanerskabet for lidt, ligsom det er en dødsynd at tilslutningen er
udført i klart plastrør, som ikke hindrer, at grønalger kan trives i
installationen...

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-12-09 12:26

Men det er da let at løse problemet én gang for alle:

Tag en sækkevogn og kør apparatet på lossepladsen.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen