/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Netto`s gps logge
Fra : KsK


Dato : 05-12-09 01:16
 
 
KsK (05-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 05-12-09 22:21



"KsK" <61698029@mobil.dk> skrev i meddelelsen
news:4b19a637$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> bare lidt info
>
> http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>
> KsK
har så fået købet et stk idag .. det track fra 63 sattelitere og efter
afprøvening må jeg sige den er rimlig nøjagtigt Hold da kæft .. fange
satteliter indendøres kørt en tur med den i lommen og et smut ind på tank
fik den også med

ha i nu ikke prøvet at samkøre billede filer med en track rute

KsK


Bo Bjerre (06-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 06-12-09 18:26

KsK wrote:
>
>
> "KsK" <61698029@mobil.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b19a637$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>> bare lidt info
>>
>> http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>
>> KsK
> har så fået købet et stk idag .. det track fra 63 sattelitere

Du kan kalde dem lystløgnere, for der er ikke 63 i omløb. På de prof
modtagere, jeg bruger til hverdag, kan vi en god dag se omkring 11-13
stjerner.

Hvis den kan lave en NMEA-0183 fil, vil jeg meget gerne se lidt nærmere
på dens evner

Bo //

Jens Peter Karlsen (07-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 07-12-09 01:35

Jo, men vi kan kun se nogle få af dem af gangen. Det er fordi de er i
såkaldt medium orbit ikke geostationært. Afhængigt af tidspunkt vil
der som du skriver være ca. 11-13 synlige på vores himmel mens resten
er over andre dele af jordkloden.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sun, 06 Dec 2009 18:26:02 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>Du kan kalde dem lystløgnere, for der er ikke 63 i omløb. På de prof
>modtagere, jeg bruger til hverdag, kan vi en god dag se omkring 11-13
>stjerner.

Bo Bjerre (07-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 07-12-09 08:56

Jens Peter Karlsen wrote:
> Jo, men vi kan kun se nogle få af dem af gangen. Det er fordi de er i
> såkaldt medium orbit ikke geostationært. Afhængigt af tidspunkt vil
> der som du skriver være ca. 11-13 synlige på vores himmel mens resten
> er over andre dele af jordkloden.

Nej, der er ikke 63 GPS satellitter i omløb. Der er 32, og de er fordelt
i 6 cirkulære baner med omløbstid på 12 timer. Der er 60 grader mellem
banerne og de hælder 55 grader i forhold til ækvator.

Du kan hele tiden følge med i hvor de er:
http://www.nstb.tc.faa.gov/RT_WaasSatelliteStatus.htm

-Nå, det havde vist ikke meget med foto at gøre

Bo //

Jens Peter Karlsen (08-12-2009)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 08-12-09 01:01

Hvis du kun tæller de Amerikanske så ja, men prøv at kikke på EUs og
ESAs Galileo med 30 satelliter og Russerne har også deres eget.
Desuden sagde du at der kun var en 12-13 stykker.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Mon, 07 Dec 2009 08:55:36 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>Nej, der er ikke 63 GPS satellitter i omløb. Der er 32, og de er fordelt
>i 6 cirkulære baner med omløbstid på 12 timer. Der er 60 grader mellem
>banerne og de hælder 55 grader i forhold til ækvator.

Bo Bjerre (08-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 08-12-09 12:37

Jens Peter Karlsen wrote:
> Hvis du kun tæller de Amerikanske så ja, men prøv at kikke på EUs og
> ESAs Galileo med 30 satelliter og Russerne har også deres eget.
> Desuden sagde du at der kun var en 12-13 stykker.

Det rusiske Glonass kan ikke modtages af en GPS modtager. Efter
Sovjetunionens fald er systemet forfaldet, men det ser ud til at Indien
hjælper med at få gang i det igen. Det skulle efter mine oplysninger
være fuldt operativt i 2011.

ESA har en plan om der skal 30 Galileo satellitter i omløb. Foreløbig er
der 3-5 eksperimentelle satellitter, og man har politisk besluttet at
det skal være operativt fra 2013-14. Der findes modtagere til demo og
til evaluering.

Kineserne roder med deres eget Compass system, som jeg ikke har ret
megen viden om.

Det eneste seriøse satellitnavigations system er GPS, med 32 satellitter.

Jeg skrev IKKE at der kun er 12-13 GPS satellitter, men at vi kan se
11-13 af dem (underforstået: samtidigt).

Vil du vide mere om navigation, vil jeg gerne hjælpe med oplysninger,
men ikke i denne newsgruppe.

Bo //

KsK (07-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 07-12-09 18:51




> Hvis den kan lave en NMEA-0183 fil, vil jeg meget gerne se lidt nærmere på
> dens evner
>
> Bo //

tja der tror jeg du tabt mig ... forklar så skal jeg se om det kan lad sig
gøre .. med sådan lige her og u er det godt nok det mest nøjagtigt GPS tack
jeg har haft i fingene .. om det så er et tilfæld ved jeg ikk

KsK


Bo Bjerre (07-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 07-12-09 20:25

KsK wrote:
>
>
>
>> Hvis den kan lave en NMEA-0183 fil, vil jeg meget gerne se lidt
>> nærmere på dens evner
>>
>> Bo //
>
> tja der tror jeg du tabt mig ... forklar så skal jeg se om det kan lad
> sig gøre .. med sådan lige her og u er det godt nok det mest nøjagtigt
> GPS tack jeg har haft i fingene .. om det så er et tilfæld ved jeg ikk


Luk en logfil op i notepad. Hvis den ligner noget af det her, vil jeg
gerne se et længere track:

$GPGGA,193510,6200.4624,N,00645.9533,W,1,03,12.4,00010.6,M,054.2,M,,*54
$GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.4,00.9*0F
$GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
$GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,47*78
$GPGSV,3,3,10,30,14,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*74
$GPRMC,193510,A,6200.4624,N,00645.9533,W,000.0,077.7,230708,,,A*6F
$GPVTG,077.7,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0A
$GPGGA,193525,6200.4624,N,00645.9545,W,1,03,12.5,00010.6,M,054.2,M,,*52
$GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.5,00.9*0E
$GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
$GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,49*76
$GPGSV,3,3,10,30,13,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*73
$GPRMC,193525,A,6200.4624,N,00645.9545,W,000.0,073.6,230708,,,A*6D
$GPVTG,073.6,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0F
$GPGGA,193540,6200.4621,N,00645.9646,W,1,03,12.6,00010.6,M,054.2,M,,*57
$GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.6,12.6,01.0*06
$GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,35,13,21,329,00*7C
$GPGSV,3,2,10,16,57,273,00,21,35,152,00,23,21,294,00,24,47,093,48*77
$GPGSV,3,3,10,30,13,119,34,31,38,199,00,,,,,,,,*7F
$GPRMC,193540,A,6200.4621,N,00645.9646,W,000.0,271.4,230708,,,A*69
$GPVTG,271.4,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0D

-du kan gerne sende den til mig direkte. Min mail adresse virker.

Bo //

KsK (07-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 07-12-09 23:23

ok kigge på den imorgen og send den til dig hvis det kan bruges

ksk

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen
news:4b1d5693$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> KsK wrote:
>>
>>
>>
>>> Hvis den kan lave en NMEA-0183 fil, vil jeg meget gerne se lidt nærmere
>>> på dens evner
>>>
>>> Bo //
>>
>> tja der tror jeg du tabt mig ... forklar så skal jeg se om det kan lad
>> sig gøre .. med sådan lige her og u er det godt nok det mest nøjagtigt
>> GPS tack jeg har haft i fingene .. om det så er et tilfæld ved jeg ikk
>
>
> Luk en logfil op i notepad. Hvis den ligner noget af det her, vil jeg
> gerne se et længere track:
>
> $GPGGA,193510,6200.4624,N,00645.9533,W,1,03,12.4,00010.6,M,054.2,M,,*54
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.4,00.9*0F
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
> $GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,47*78
> $GPGSV,3,3,10,30,14,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*74
> $GPRMC,193510,A,6200.4624,N,00645.9533,W,000.0,077.7,230708,,,A*6F
> $GPVTG,077.7,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0A
> $GPGGA,193525,6200.4624,N,00645.9545,W,1,03,12.5,00010.6,M,054.2,M,,*52
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.5,00.9*0E
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
> $GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,49*76
> $GPGSV,3,3,10,30,13,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*73
> $GPRMC,193525,A,6200.4624,N,00645.9545,W,000.0,073.6,230708,,,A*6D
> $GPVTG,073.6,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0F
> $GPGGA,193540,6200.4621,N,00645.9646,W,1,03,12.6,00010.6,M,054.2,M,,*57
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.6,12.6,01.0*06
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,35,13,21,329,00*7C
> $GPGSV,3,2,10,16,57,273,00,21,35,152,00,23,21,294,00,24,47,093,48*77
> $GPGSV,3,3,10,30,13,119,34,31,38,199,00,,,,,,,,*7F
> $GPRMC,193540,A,6200.4621,N,00645.9646,W,000.0,271.4,230708,,,A*69
> $GPVTG,271.4,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0D
>
> -du kan gerne sende den til mig direkte. Min mail adresse virker.
>
> Bo //


KsK (11-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 11-12-09 16:14



"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen
news:4b1d5693$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> KsK wrote:
>>
>>
>>
>>> Hvis den kan lave en NMEA-0183 fil, vil jeg meget gerne se lidt nærmere
>>> på dens evner
>>>
>>> Bo //
>>
>> tja der tror jeg du tabt mig ... forklar så skal jeg se om det kan lad
>> sig gøre .. med sådan lige her og u er det godt nok det mest nøjagtigt
>> GPS tack jeg har haft i fingene .. om det så er et tilfæld ved jeg ikk
>
>
> Luk en logfil op i notepad. Hvis den ligner noget af det her, vil jeg
> gerne se et længere track:
>
> $GPGGA,193510,6200.4624,N,00645.9533,W,1,03,12.4,00010.6,M,054.2,M,,*54
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.4,00.9*0F
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
> $GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,47*78
> $GPGSV,3,3,10,30,14,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*74
> $GPRMC,193510,A,6200.4624,N,00645.9533,W,000.0,077.7,230708,,,A*6F
> $GPVTG,077.7,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0A
> $GPGGA,193525,6200.4624,N,00645.9545,W,1,03,12.5,00010.6,M,054.2,M,,*52
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.5,12.5,00.9*0E
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,41,13,21,329,00*7F
> $GPGSV,3,2,10,16,56,273,00,21,35,153,00,23,21,294,00,24,47,093,49*76
> $GPGSV,3,3,10,30,13,119,38,31,38,199,00,,,,,,,,*73
> $GPRMC,193525,A,6200.4624,N,00645.9545,W,000.0,073.6,230708,,,A*6D
> $GPVTG,073.6,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0F
> $GPGGA,193540,6200.4621,N,00645.9646,W,1,03,12.6,00010.6,M,054.2,M,,*57
> $GPGSA,A,2,10,24,30,,,,,,,,,,12.6,12.6,01.0*06
> $GPGSV,3,1,10,03,05,245,00,06,19,238,00,10,18,047,35,13,21,329,00*7C
> $GPGSV,3,2,10,16,57,273,00,21,35,152,00,23,21,294,00,24,47,093,48*77
> $GPGSV,3,3,10,30,13,119,34,31,38,199,00,,,,,,,,*7F
> $GPRMC,193540,A,6200.4621,N,00645.9646,W,000.0,271.4,230708,,,A*69
> $GPVTG,271.4,T,,M,000.0,N,000.0,K,A*0D
>
> -du kan gerne sende den til mig direkte. Min mail adresse virker.
>
> Bo //

fik du min mail

har en ny log fra amger til skibby hvis du er intesseret
KsK


Bo Bjerre (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 11-12-09 22:38

KsK wrote:

> har en ny log fra amger til skibby hvis du er intesseret
> KsK

Ja, jg har kigget den igennem. Men jeg kan se at den har svært ved at
holde sig på vejen. -i hvertfald på det ene track.

Kan man sætte den til at gemme pr 100meter eller pr sekund eller hvordan?

Hvor lang tid holder den i praksis på en opladning ?

Desværre gemmer den ikke oplysninge om hvilke og hvor mange satellitter,
den har brugt i gpx formatet. Og hastighed kan den slet ikke beregne. Du
har tilsyneladende været oppe på en vanvittig hastighed af 66 meter pr
time, hvilket efter min erfaring kræver en ualmindelig veludviklet
dovenskab

Bo //

Allan (07-12-2009)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 07-12-09 02:03

KsK skrev:
>
>
> "KsK" <61698029@mobil.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b19a637$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>> bare lidt info
>>
>> http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>
>> KsK
> har så fået købet et stk idag .. det track fra 63 sattelitere og efter
> afprøvening må jeg sige den er rimlig nøjagtigt Hold da kæft .. fange
> satteliter indendøres kørt en tur med den i lommen og et smut ind på
> tank fik den også med
>
> ha i nu ikke prøvet at samkøre billede filer med en track rute
>
> KsK
http://www.bnettv.com/player.php?id=2766&actionLogin=fail

skeptikeren (09-12-2009)
Kommentar
Fra : skeptikeren


Dato : 09-12-09 10:19

On Sat, 5 Dec 2009 01:15:49 +0100, "KsK" <61698029@mobil.dk> wrote:

>bare lidt info
>
>
>http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>
>KsK

Har kigget lidt på den og mener:

Fremstillet af meget tynd plastik. Tænd/sluk går meget stramt, lige
til at knække negle. Der medfølger en miniCD med software til een og
kun een computer.
Der medfølger et spinkelt ophæng, en snor igennem et tyndt stykke
plastik.
Der er intetsteds i brugsanvisningen noget om, hvilke digitale
filtyper der kan anvendes.
Der intetsteds noget om at der kan dannes en NMEA 0183 fil.

Ifølge DELL må jeg ikke anvende miniCD i mit slot-in drev, så jeg kan
ikke afprøve softwaren.
Opladning via USB port.

GPS loggere falder stærkt i pris for tiden. Jeg syntes, dette produkt
er for ringe, så jeg har returneret den.

mvh

sk

emjeppesen (09-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 09-12-09 11:48

skeptikeren skrev:

>On Sat, 5 Dec 2009 01:15:49 +0100, "KsK" <61698029@mobil.dk> wrote:
>
>>bare lidt info
>>
>>
>>http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>
>>KsK
>
>Har kigget lidt på den og mener:
>
>Fremstillet af meget tynd plastik.

Nej, det er bestemt meget kraftigt og robust plast.

>Tænd/sluk går meget stramt, lige
>til at knække negle.

Ja, kontakten er lidt bitte og lidt stam.

> Der medfølger en miniCD med software til een og
>kun een computer.

Nå, jeg har da installeret den på begge mine PC uden problemer.

>Der medfølger et spinkelt ophæng, en snor igennem et tyndt stykke
>plastik.

Det er som det skal være.

>Der er intetsteds i brugsanvisningen noget om, hvilke digitale
>filtyper der kan anvendes.

Jo, der er, du kan jo bare kikke efter
Den kan vist bruge alle gængse filtyper
Mov, JPG, TIF

>Der intetsteds noget om at der kan dannes en NMEA 0183 fil.
Du kan eksportere til
GPX, NMEA, KML, og CSV i. flg brugsanvisningen, som er på dansk.

>Ifølge DELL må jeg ikke anvende miniCD i mit slot-in drev, så jeg kan
>ikke afprøve softwaren.

Så kan du hente software hos producenten

>Opladning via USB port.
Ja, hvad ellers?
>
>GPS loggere falder stærkt i pris for tiden. Jeg syntes, dette produkt
>er for ringe, så jeg har returneret den.
Det kan du bare gøre.

Jeg har kun fundet en enkelt ting at brokke mig over og det er, at der
ikke er driver med til vin7-64 bit.

Hilsen emj


Mogens (09-12-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 09-12-09 17:20

emjeppesen har bragt dette til os:

>
> Jeg har kun fundet en enkelt ting at brokke mig over og det er, at der
> ikke er driver med til vin7-64 bit.
>
> Hilsen emj

Her kan du hente en driver som fungerer i win7 i hvertfald 32 bit.
http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

--
Mvh

Mogens
mohen@SLETc.dk



emjeppesen (09-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 09-12-09 18:13

Mogens skrev:

>Her kan du hente en driver som fungerer i win7 i hvertfald 32 bit.
>http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

det ved jeg. Jeg har nemlig hentet min driver der - til 64Bit.

Hilsen emj

skeptikeren (10-12-2009)
Kommentar
Fra : skeptikeren


Dato : 10-12-09 13:51

On Wed, 09 Dec 2009 11:47:44 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>skeptikeren skrev:
>
>>On Sat, 5 Dec 2009 01:15:49 +0100, "KsK" <61698029@mobil.dk> wrote:
>>
>>>bare lidt info
>>>
>>>
>>>http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>>
>>>KsK
>>
>>Har kigget lidt på den og mener:
>>
>>Fremstillet af meget tynd plastik.
>
>Nej, det er bestemt meget kraftigt og robust plast.
>
>>Tænd/sluk går meget stramt, lige
>>til at knække negle.
>
>Ja, kontakten er lidt bitte og lidt stam.
>
>> Der medfølger en miniCD med software til een og
>>kun een computer.
>
>Nå, jeg har da installeret den på begge mine PC uden problemer.
>
>>Der medfølger et spinkelt ophæng, en snor igennem et tyndt stykke
>>plastik.
>
>Det er som det skal være.
>
>>Der er intetsteds i brugsanvisningen noget om, hvilke digitale
>>filtyper der kan anvendes.
>
>Jo, der er, du kan jo bare kikke efter
>Den kan vist bruge alle gængse filtyper
>Mov, JPG, TIF
>
>>Der intetsteds noget om at der kan dannes en NMEA 0183 fil.
>Du kan eksportere til
>GPX, NMEA, KML, og CSV i. flg brugsanvisningen, som er på dansk.
>
>>Ifølge DELL må jeg ikke anvende miniCD i mit slot-in drev, så jeg kan
>>ikke afprøve softwaren.
>
>Så kan du hente software hos producenten
>
>>Opladning via USB port.
>Ja, hvad ellers?
>>
>>GPS loggere falder stærkt i pris for tiden. Jeg syntes, dette produkt
>>er for ringe, så jeg har returneret den.
>Det kan du bare gøre.
>
>Jeg har kun fundet en enkelt ting at brokke mig over og det er, at der
>ikke er driver med til vin7-64 bit.
>
>Hilsen emj

Jeg ser frem til, at nogen fortæller, at de kunne lægge deres geo data
ind i exif headers på Raw filer; f.eks nef-filer. Hvis det sker, må
man jo overveje det spinkle instrument igen.

mvh


sk

emjeppesen (10-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 10-12-09 14:49

skeptikeren skrev:

>
>Jeg ser frem til, at nogen fortæller, at de kunne lægge deres geo data
>ind i exif headers på Raw filer; f.eks nef-filer. Hvis det sker, må
>man jo overveje det spinkle instrument igen.

Du er da noget krævende
Den kan lægge geotags ind i JPG og formodentlig i tif (ikke prøvet)

Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?

Du laver vel dine RAW-filer om til JPG på et tidspunkt.
Hvad vil du med GPSdata?
De har jo kun deres berettigelde, hvis du kan vise billedet på et kort
og da kan du alligevel kun bruge JPG
Den lille fikse og billige (299 KR) GPS kan præcis, hvad man har brug
for.
Hilsen emj

Bo Bjerre (10-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 10-12-09 15:00

emjeppesen wrote:
> skeptikeren skrev:
>
>> Jeg ser frem til, at nogen fortæller, at de kunne lægge deres geo data
>> ind i exif headers på Raw filer; f.eks nef-filer. Hvis det sker, må
>> man jo overveje det spinkle instrument igen.
>
> Du er da noget krævende
> Den kan lægge geotags ind i JPG og formodentlig i tif (ikke prøvet)
>
> Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?

Det er meget enkelt: fra en råfil laver man i en del tilfælde flere
forskellige processereringer. f.x. laver jeg noget til web og noget, der
skal vises på andre skærme.

Derfor hører GPS data naturligt sammen med import af data, altså i rå-filen.

Og til sagen: Ja, jeg bruger et program, der hedder RoboGeo, som kan
lægge data direkte ind i nef'erne. Det er ikke hurtigt, men kan passe
sig selv. Det kan læse de fleste gps dataformater, og kan desuden
kompensere for forkert indstillet tid i kameraet, og for tidzoner, idet
nogle GPS'er skriver log'en i lokaltid og andre i GMT. Og man glemmer
"altid" at stiller om i kameraet.

Bo //

emjeppesen (10-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 10-12-09 16:00

Bo Bjerre skrev:

>> Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?
>
>Det er meget enkelt: fra en råfil laver man i en del tilfælde flere
>forskellige processereringer. f.x. laver jeg noget til web og noget, der
>skal vises på andre skærme.
>
>Derfor hører GPS data naturligt sammen med import af data, altså i rå-filen.

Det er så noget overspændt gøgl i mine ører. Man kan jo ikke se en
RAWfil på et landkort.
Uden et kort er GPS data ret intetsigende for de fleste mennesker.

Det er da muligt at man kan bruge andet software, jeg kender kun det
medfølgende og det dækker rigeligt mit behov for at stedfæste mine
billeder.
I øvrigt er det jo ikke dimsens skyld, hvis man ikke kan finde ud af
at synkronisere sine ure
Hilsen emj



Henning Jensen (10-12-2009)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 10-12-09 18:59

On Thu, 10 Dec 2009 16:00:16 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>Bo Bjerre skrev:
>
>>> Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?
>>
>>Det er meget enkelt: fra en råfil laver man i en del tilfælde flere
>>forskellige processereringer. f.x. laver jeg noget til web og noget, der
>>skal vises på andre skærme.

>Det er så noget overspændt gøgl i mine ører. Man kan jo ikke se en
>RAWfil på et landkort.
>Uden et kort er GPS data ret intetsigende for de fleste mennesker.

Kortet vises fint udfra NEF med GPS i Nikon NXView (freeware) eller
Photo Mechanic, og helt enig med Bo om arbejdsmetoden, som jeg også
bruger med D300 og Nikons GPS.

Nu mangler jeg at prøve dette af med G.730 VENTUS, som primært er købt
til lommekameraet Canon Ixus, men mon ikke også dette lykkes..

Ellers meget tilfreds med G730 opfangelses af satellittener - her en
tand bedre end Nikons egen GPS ved indendørs området.
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Jan Bøgh (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 11-12-09 10:09

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen
news:es22i5l6j3hn3brknf46s2o84ak8i4te5f@4ax.com...
> Bo Bjerre skrev:
>
>>> Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?
>>
>>Det er meget enkelt: fra en råfil laver man i en del tilfælde flere
>>forskellige processereringer. f.x. laver jeg noget til web og noget, der
>>skal vises på andre skærme.
>>
>>Derfor hører GPS data naturligt sammen med import af data, altså i
>>rå-filen.
>
> Det er så noget overspændt gøgl i mine ører. Man kan jo ikke se en
> RAWfil på et landkort.
> Uden et kort er GPS data ret intetsigende for de fleste mennesker.

Jeg synes det er utoligt rart at have GPSdata i RAWfilen. Jeg her mine
ubehandlede RAWfiler i Lightroom, og som udgangspunkt kan jeg derfra suden
videre slå op på et kort direkte fra RAWbilledet. Normalt gemmer jeg ikke
mine behandlede jpg, psd, TIFF eller hvilket format jeg nu producerer ud fra
RAWfilen, så RAWfilen er det helt rigtige sted at opbevare billeddata - også
om position. OG når jeg producerer f.eks. jpg til webbrug får jeg helt
automatisk GPSdata med og der kan så uden videre slås op på f.eks. google
maps fra mine albums, der er lavet i jAlbum. I dag ville jeg ønske at alle
billeder var GPStaggede - så meget, at jeg er villig til at sælge
batterikapacitet for at få tagning foretaget direkte fra kameraet. Men det
kommer jo nok.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net


emjeppesen (11-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 11-12-09 20:41

Jan Bøgh skrev:

>Jeg synes det er utoligt rart at have GPSdata i RAWfilen. Jeg her mine
>ubehandlede RAWfiler i Lightroom, og som udgangspunkt kan jeg derfra suden
>videre slå op på et kort direkte fra RAWbilledet

Jamen så funker det jo som det skal.
Jeg har ikke Lightroom.

Hilsen emj

Bo Bjerre (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 11-12-09 11:37

emjeppesen wrote:

> Det er så noget overspændt gøgl i mine ører. Man kan jo ikke se en
> RAWfil på et landkort.

Det kan godt være du har overspændt gøgl i ørerne, men fra såvel Nikon
capture NX, og fra LightRoom, som mange bruger kan man fra raw browseren
få vist positionen på et kort. Jeg vil undre mig, hvis ikke der findes
flere programmer, der kan det.

> Det er da muligt at man kan bruge andet software, jeg kender kun det
> medfølgende og det dækker rigeligt mit behov for at stedfæste mine
> billeder.

Derfor kan der godt være andre, der har andre behov. Vi er heldigvis
ikke ens.

> I øvrigt er det jo ikke dimsens skyld, hvis man ikke kan finde ud af
> at synkronisere sine ure

-hvilket jeg heller ikke påstår. Det er praktisk at man ikke skal pille
i kamerauret, når man krydser tidszoner. Det er praktisk, at man kan
tage et billede af GPS'ens ur (min garmin har et display), og herefter
har let tilgang til at synkronisere senere, hvis der er tvivl. Derfor
bruger jeg et program, der kan det.

Bo //

Robert Piil (14-12-2009)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 14-12-09 23:47

Bo Bjerre skrev:

> Og til sagen: Ja, jeg bruger et program, der hedder RoboGeo, som kan
> lægge data direkte ind i nef'erne. Det er ikke hurtigt, men kan passe
> sig selv. Det kan læse de fleste gps dataformater, og kan desuden
> kompensere for forkert indstillet tid i kameraet, og for tidzoner, idet
> nogle GPS'er skriver log'en i lokaltid og andre i GMT. Og man glemmer
> "altid" at stiller om i kameraet.

Nu har jeg fået mig en Telefon med GPS, og har hurtigt verificeret at
jeg med RoboGeo kan læse mine trackfiler, og parre dem med mine RAW-filer.

Hvad er dit workflow?

Hidtil har jeg kunnet nøjes med at lade Ligthroom være midtpunkt i alt
fra import til eksport/print, men hvis man skal have GPS data med må der
vel et led mere på, eller kan man lade RoboGeo arbejde direkte på de
importerede filer i lightroom?

--
Robert Piil

Bo Bjerre (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 16-12-09 11:18

On 14-12-2009 23:47, Robert Piil wrote:
> Bo Bjerre skrev:
>
>> Og til sagen: Ja, jeg bruger et program, der hedder RoboGeo, som kan
>> lægge data direkte ind i nef'erne. Det er ikke hurtigt, men kan passe
>> sig selv. Det kan læse de fleste gps dataformater, og kan desuden
>> kompensere for forkert indstillet tid i kameraet, og for tidzoner,
>> idet nogle GPS'er skriver log'en i lokaltid og andre i GMT. Og man
>> glemmer "altid" at stiller om i kameraet.
>
> Nu har jeg fået mig en Telefon med GPS, og har hurtigt verificeret at
> jeg med RoboGeo kan læse mine trackfiler, og parre dem med mine RAW-filer.
>
> Hvad er dit workflow?
>
> Hidtil har jeg kunnet nøjes med at lade Ligthroom være midtpunkt i alt
> fra import til eksport/print, men hvis man skal have GPS data med må der
> vel et led mere på, eller kan man lade RoboGeo arbejde direkte på de
> importerede filer i lightroom?

Det letteste er at geotag'e dem før de importeres i LR, men det er ikke
altid praktisk. Derfor tag'er jeg ofte efter at LR har set billederne.
Det betyder, at databasen ikke er up-to med de metadata, der ligger i
filerne. svjh hedder funktionen "metadata->update"

Bo //


Bo Bjerre (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 16-12-09 11:18

On 16-12-2009 11:17, Bo Bjerre wrote:
> On 14-12-2009 23:47, Robert Piil wrote:
>> Bo Bjerre skrev:
>>
>>> Og til sagen: Ja, jeg bruger et program, der hedder RoboGeo, som kan
>>> lægge data direkte ind i nef'erne. Det er ikke hurtigt, men kan passe
>>> sig selv. Det kan læse de fleste gps dataformater, og kan desuden
>>> kompensere for forkert indstillet tid i kameraet, og for tidzoner,
>>> idet nogle GPS'er skriver log'en i lokaltid og andre i GMT. Og man
>>> glemmer "altid" at stiller om i kameraet.
>>
>> Nu har jeg fået mig en Telefon med GPS, og har hurtigt verificeret at
>> jeg med RoboGeo kan læse mine trackfiler, og parre dem med mine
>> RAW-filer.
>>
>> Hvad er dit workflow?
>>
>> Hidtil har jeg kunnet nøjes med at lade Ligthroom være midtpunkt i alt
>> fra import til eksport/print, men hvis man skal have GPS data med må der
>> vel et led mere på, eller kan man lade RoboGeo arbejde direkte på de
>> importerede filer i lightroom?
>
> Det letteste er at geotag'e dem før de importeres i LR, men det er ikke
> altid praktisk. Derfor tag'er jeg ofte efter at LR har set billederne.
> Det betyder, at databasen ikke er up-to med de metadata, der ligger i
> filerne. svjh hedder funktionen "metadata->update"

-den hedder read metafata from file...

Bo //

skeptikeren (16-12-2009)
Kommentar
Fra : skeptikeren


Dato : 16-12-09 18:11


>>
>> Det letteste er at geotag'e dem før de importeres i LR, men det er ikke
>> altid praktisk. Derfor tag'er jeg ofte efter at LR har set billederne.
>> Det betyder, at databasen ikke er up-to med de metadata, der ligger i
>> filerne. svjh hedder funktionen "metadata->update"
>
>-den hedder read metafata from file...
>
>Bo //

men er der ikke etellerandet med at man skal lave en "save metadata to
file" FØR man laver en "read metadata from file", hvis man ikke vil
miste alt det man evt har korrigeret i billederne?

mvh

sk

Bo Bjerre (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 16-12-09 18:40

On 16-12-2009 18:11, skeptikeren wrote:
>
>>>
>>> Det letteste er at geotag'e dem før de importeres i LR, men det er ikke
>>> altid praktisk. Derfor tag'er jeg ofte efter at LR har set billederne.
>>> Det betyder, at databasen ikke er up-to med de metadata, der ligger i
>>> filerne. svjh hedder funktionen "metadata->update"
>>
>> -den hedder read metafata from file...
>>
>> Bo //
>
> men er der ikke etellerandet med at man skal lave en "save metadata to
> file" FØR man laver en "read metadata from file", hvis man ikke vil
> miste alt det man evt har korrigeret i billederne?

det er efterhånden længe siden jeg har geotag'et efter at de er lagt ind
i LR. -men: metadata i nef'en indeholder IKKE noget om hvad der er
editeret. Min anbefaling vil naturligvis være at sikkerhedskopiere LR
basen, inden experimentet

Bo //

Robert Piil (17-12-2009)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 17-12-09 00:00

skeptikeren skrev:

> men er der ikke etellerandet med at man skal lave en "save metadata to
> file" FØR man laver en "read metadata from file", hvis man ikke vil
> miste alt det man evt har korrigeret i billederne?

Jo, den bevarer ikke de metadata man har ændret eller tilføjet (evt. ved
import) hvis du overskriver med metadataene fra filen.

--
Robert Piil

Robert Piil (16-12-2009)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 16-12-09 23:54

Bo Bjerre skrev:
>> Det letteste er at geotag'e dem før de importeres i LR, men det er ikke
>> altid praktisk. Derfor tag'er jeg ofte efter at LR har set billederne.
>> Det betyder, at databasen ikke er up-to med de metadata, der ligger i
>> filerne. svjh hedder funktionen "metadata->update"
>
> -den hedder read metafata from file...

Tak, så er der lidt at lege med i juledagene. Jeg havde bare prøvet at
snkronisere mappen - det gjorde ikke metadataene tilgængelige.

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kunne se en måde at geotagge billederne i
RoboGeo uden samtidig at flytte dem. Er det nødvendigt eller kan man
bare vælge eksportfolderen til det samme som destinationen?

--
Robert Piil

skeptikeren (10-12-2009)
Kommentar
Fra : skeptikeren


Dato : 10-12-09 18:29


>
>Hvad i hede hulen vil du med GPSdata i en RAW-fil?
>
>Du laver vel dine RAW-filer om til JPG på et tidspunkt.
>Hvad vil du med GPSdata?
>De har jo kun deres berettigelde, hvis du kan vise billedet på et kort
>og da kan du alligevel kun bruge JPG
>Den lille fikse og billige (299 KR) GPS kan præcis, hvad man har brug
>for.
>Hilsen emj

Alle mine billeder optages i nef format og opbevares og redigeres via
Lightroom.
Med gps data i exif headers kan jeg direkte fra lightroom klikke på
gps data og derved kalde Google Earth, som så viser positionen. Det
kræver ikke jpg filer.
I øvrigt bruger jeg RoboGeo til at flette data med billedfilerne, og
det går meget hurtigt.

mvh

sk

KsK (10-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 10-12-09 19:02


>
> Jeg ser frem til, at nogen fortæller, at de kunne lægge deres geo data
> ind i exif headers på Raw filer; f.eks nef-filer. Hvis det sker, må
> man jo overveje det spinkle instrument igen.
>
> mvh
>
>
> sk
Jeg er da ret sikker på du kan find noget . kan tilfredstille dit behov ,,
hvis du er vilig til at betale for det ,, som jeg kan forstå du ikke er ,
for så hade vi vel ikke denne debat

Men for os almindlig brugere , der kan finde ud af at passe på tingene er
det en super løsning yil en billig pengen ,, den tilfredstille i hvertfald
mit . og andres behov for geotag ..



KsK


Michael Christoffers~ (11-12-2009)
Kommentar
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 11-12-09 16:06


"KsK" <61698029@mobil.dk> skrev i en meddelelse
news:4b2137b7$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Men for os almindlig brugere , der kan finde ud af at passe på tingene er
> det en super løsning yil en billig pengen ,, den tilfredstille i hvertfald
> mit . og andres behov for geotag ..
>
>
Jeg siger ihvertfald mange tak for tippet.
Jeg har haft stor fornøjelse af "so ein Ding" :)

mvh





Allan (09-12-2009)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 09-12-09 14:43

skeptikeren skrev:
> On Sat, 5 Dec 2009 01:15:49 +0100, "KsK" <61698029@mobil.dk> wrote:
>
>> bare lidt info
>>
>>
>> http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>
>> KsK
>
> Har kigget lidt på den og mener:
>
> Fremstillet af meget tynd plastik. Tænd/sluk går meget stramt, lige
> til at knække negle. Der medfølger en miniCD med software til een og
> kun een computer.
> Der medfølger et spinkelt ophæng, en snor igennem et tyndt stykke
> plastik.
> Der er intetsteds i brugsanvisningen noget om, hvilke digitale
> filtyper der kan anvendes.
> Der intetsteds noget om at der kan dannes en NMEA 0183 fil.
>
> Ifølge DELL må jeg ikke anvende miniCD i mit slot-in drev, så jeg kan
> ikke afprøve softwaren.
> Opladning via USB port.
>
> GPS loggere falder stærkt i pris for tiden. Jeg syntes, dette produkt
> er for ringe, så jeg har returneret den.
>
> mvh
>
> sk
en anden mulighed er at søge software hos fabrikanten. det er vist her:
http://www.ventusdesign.com/products/g730-ventus-gps-logger-1/

KsK (09-12-2009)
Kommentar
Fra : KsK


Dato : 09-12-09 19:12



"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:j2quh5d9f99kibh435kpqhlvumdra8c928@4ax.com...
> On Sat, 5 Dec 2009 01:15:49 +0100, "KsK" <61698029@mobil.dk> wrote:
>
>>bare lidt info
>>
>>
>>http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf
>>
>>KsK
>
> Har kigget lidt på den og mener:
>
> Fremstillet af meget tynd plastik. Tænd/sluk går meget stramt, lige
> til at knække negle. Der medfølger en miniCD med software til een og
> kun een computer.
> Der medfølger et spinkelt ophæng, en snor igennem et tyndt stykke
> plastik.
> Der er intetsteds i brugsanvisningen noget om, hvilke digitale
> filtyper der kan anvendes.
> Der intetsteds noget om at der kan dannes en NMEA 0183 fil.
>
> Ifølge DELL må jeg ikke anvende miniCD i mit slot-in drev, så jeg kan
> ikke afprøve softwaren.
> Opladning via USB port.
>
> GPS loggere falder stærkt i pris for tiden. Jeg syntes, dette produkt
> er for ringe, så jeg har returneret den.
>
> mvh
>
> sk

Ok men du betale jo helle ikke for et b & o ,, nu har jeg haft en på af
disse logger og syndes nu den er rimlig præcis i forhold til alle de andre
jeg har haft


Ps dit Nickname passe udmærket
KsK



emjeppesen (09-12-2009)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 09-12-09 21:22

KsK skrev:

> den er rimlig præcis

Den er så præcis, at det er til at skrige over

Hilsen emj, som er glad for sin nye Nettologger

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408172
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste